Cotele de impozitare din Europa sunt foarte diferite, putand fi remarcata totusi o tendinta de reducere a cotelor la impozitele directe in tarile central si est-europene. Aceasta tendinta a stimulat cresterea investitiilor in aceste tari, ceea ce a atras atentia tarilor occidentale, adepte ale unei fiscalitati directe.
Impozitele directe scad, cele indirecte se mentin
In ceea ce priveste impozitul pe venitul persoanelor fizice, nu exista o uniformitate nici macar in regiunea est-europeana, unde tari precum Estonia, Letonia, Lituania, Rusia si Ucraina aplica o cota unica de impozitare, in vreme ce Ungaria, Cehia si Polonia isi mentin sistemul de impozitare progresiva. Cele din urma par sa aiba totusi in vedere o aliniere a sistemului de impozitare a persoanelor fizice la tarile din regiune, a mentionat Mihaela Mitroi, Tax Partner la PricewaterhouseCoopers, in cadrul conferintei pe teme de fiscalitate organizate marti.
Taxa pe valoarea adaugata nu a inregistrat cresteri sau scaderi semnificative in ultimii trei ani in Europa Centrala si de Est, tendinta fiind de scadere a impozitelor directe, si nu a celor indirecte. Astfel, tari precum Ungaria, Polonia, Slovenia si Romania au aplicat rate ce s-au mentinut relativ constante.
Nivelarea impozitelor duce, totusi, la cresterea fiscalitatii
Nivelul accizelor la produsele accizabile armonizate, precum berea, tutunul, alcoolul etilic, benzina cu plumb, electricitate etc, ar putea creste de la 1 iulie 2006, a aratat Daniel Anghel, Senior Manager la PwC. In schimb, de la 1 ianuarie, ar putea scadea nivelul accizelor pentru cafea cu circa 5%.
Cei care vor sa se implice in tranzactii cu valori mobiliare sau imobiliare mai au la dispozitie o luna pentru a le planifica din punct de vedere fiscal, a declarat Romulus Badea, Tax Manager la PwC. “Cele mai multe modificari, in 2006, vor viza veniturile din investitii”. Se va introduce impozitul de 16%, fata de 10% in prezent, pentru dividende si dobanzi. De asemenea, veniturile din tranzactionarea valorilor mobiliare vor fi impozitate cu 16%. In anul 2006, castigul din tranzactiile imobiliare ar putea fi impozitat cu 2% din valoarea de vanzare, fara a se mai lua in calcul valoarea de achizitie, a mai aratat Badea.
Reforma administratiei fiscale trebuie continuata
Mihaela Mitroi a tinut sa sublinieze ca “in momentul de fata se impune continuarea reformei administratiei fiscale din Romania. Aceasta a inceput prin infiintarea ANAF in octombrie 2003, devenita functionala din 2004, si infiintarea departamentului pentru marii contribuabili, insa aceasta reforma trebuie continuata prin introducerea sistemelor VIES si SEED, sisteme care stau la baza schimbului de informatii in ceea ce priveste TVA si accizele, fara de care nu se poate pune problema aderarii Romaniei la Uniunea Europeana”.
In prezent se constata ca rambursarea de TVA dureaza foarte mult, ca urmare a verificarii tuturor taxelor si impozitelor datorate la stat, si nu doar a celor legate de TVA. Este necesar ca TVA sa se aplice prin mecanismul taxarii inverse, ceea ce ar conduce la optimizarea fluxurilor de numerar.
Regulile UE nu trebuie sa ne ia prin surprindere
Regulamentele UE devin obligatorii in intregime la data aderarii, in timp ce Directivele trebuie preluate in legislatia interna. O data cu aderarea la UE, tranzactiile de import-export efectuate cu tari din UE vor reprezenta tranzactii intracomunitare, ceea ce va afecta sfera aplicarii TVA si a accizelor. Aderarea la Uniunea Europeana va insemna, din perspectiva reglementarilor vamale, efectuarea operatiilor de import/export in orice stat membru din UE, noi simplificari, un tarif vamal comun pentru toate statele membre, noi proceduri de import/export. Reglementarile vamale comunitare vor intra in vigoare din prima zi a aderarii si Romania va trebui sa aplice imediat toate regulamentele UE in acest domeniu, inclusiv cele privind acordurile sale de liber schimb, au tinut sa sublinieze reprezentantii PricewaterhouseCoopers.
Autor: Cristina Tivers