– Programul prin care Ministerul Agriculturii, prin intermediul bancilor, acorda credite agricultorilor va usura extrem de mult accesul la fondurile europene
– O pensiune agroturistica de 15 camere necesita o investitie de 200.000 de euro. Insa investitorul nu are nevoie decat de un act de proprietate al terenului, banii venind de la SAPARD sau din creditul subventionat
– Curierul National va prezinta pasii prin care puteti realiza o afacere in agricultura profitand de banii SAPARD si de creditarea oferita prin Fermierul
Prin Programul Fermierul, Ministerul Agriculturii da bani bancilor, pe care acestea ii vor da mai departe sub forma de credite pentru agricultori, in scopul cofinantarii programelor SAPARD. Romania a primit de la UE in acest an 400 milioane de euro, bani care nu au fost absorbiti pentru ca fermierii nu dispuneau de banii necesari demararii proiectului.
Licitatia pentru acordarea de credite de 325 de milioane de lei pentru accesarea mai usoara a fondurilor SAPARD a fost castigata, saptamana trecuta, de BCR. Creditele vor fi acordate cu o dobanda avantajoasa si cu perioada de gratie de cinci ani.
Programul Fermierul a debutat la sfarsitul anului trecut, cand Ministerul Agriculturii a alocat – pentru a se testa sistemul – circa 30 milioane de lei. La prima licitatie au participat doar trei banci, castigatoarea fiind BCR, intrucat celelalte doua nu au indeplinit criteriile de eligibilitate. Ulterior, Ministerul Agriculturii a selectat prin licitatie alte trei banci pentru a atribui creditele destinate Programului Fermierul. Astfel, CEC a licitat pentru 20 milioane de lei, Banca Carpatica pentru 25 milioane lei si BRD Groupe Societe Generale pentru alte 50 milioane de lei.
Prin Programul Fermierul se vor acorda credite pentru cofinantarea programului SAPARD pe masurile 1.1. referitoare la imbunatatirea marketingului si prelucrarii produselor agricole si piscicole, respectiv 3.1. referitoare la investitii in exploatatiile agricole. Se vor acorda credite intre 150.000 si 250.000 de euro celor care doresc sa investeasca in unitati de procesare a carnii, laptelui, vinului, fructelor, in cadrul primei masuri, respectiv intre 30.000 si 150.000 de euro, pentru infiintarea de culturi de camp, sere, ferme de vaci, lapte, porci, pasari etc., in cadrul celei de-a doua masuri.
Interes crescut pentru accesarea fondurilor
Cei aproape 30 milioane de lei, spune Teodor Craciun, consilier al Ministrului Agriculturii responsabil de PF, au fost deja consumati, ceea ce arata interesul fermierilor pentru accesarea acestor fonduri. “Banii au fost alocati celor 371 de proiecte care au primit deja scrisorile de confort de la banci, mai spune Craciun. Dintre acestea, 275 au fost deja depuse in SAPARD, insa doar 50 de proiecte au iesit din program cu contract, ceea ce inseamna ca se produce un decalaj la acest nivel al proiectului”, conchide Craciun.
In continuare, Ministerul Agriculturii si-a propus sa organizeze o noua licitatie, pentru alocarea restului de fonduri, de 200 de milioane de lei. Aceasta pentru ca suma totala atribuita de institutie in acest an pentru creditarea agricultorilor se ridica la aproximativ 700 milioane de lei, pana acum fiind consumate doar 25% din aceste fonduri.
Adrian Tibu, purtatorul de cuvant al Ministerului Agriculturii, spune ca absorbtia fondurilor s-a facut mai eficient o data cu introducerea Programului Fermierul. “In luna aprilie au fost contractati pentru programe SAPARD 60 milioane de euro, fata de 20-30 milioane de euro in oricare alta luna, iar numarul de cereri a crescut considerabil”, mai precizeaza Tibu.
Pasul 1: Proiectul
Mai intai, este nevoie de o idee de investitie in agricultura, caci fara un plan de investitii bine pus la punct, succesul unei astfel de initiative este pus sub semnul intrebarii. De aceea, a fost infiintata Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala (DADR), menita sa prezinte fermierilor tipurile de investitii ce pot fi finantate prin acest program – ferme, servicii neagricole sau unitati de procesare. Prin urmare, reprezentantul DADR va completa impreuna cu agricultorul o lista de verificare preliminara a eligibilitatii investitiei.
Principalul criteriu pe care orice fermier trebuie sa il indeplineasca pentru a accesa aceste credite este posesia unui teren agricol, fie in proprietate, fie in arenda, lucru ce trebuie dovedit prin titlul de proprietate sau prin contractul de arenda.
Pasul 2: Consultanta
La Oficiul Judetean de Consultanta Agricola, fermierul va incheia un contract de asistenta gratuita pentru viitoarea investitie. Astfel, daca proiectul va presupune achizitii simple de masini si echipamente agricole, OJCA va intocmeste documentatia tehnica pentru accesarea programului SAPARD si a creditului bancar de finantare. Mai mult, daca proiectul presupune elemente de constructii (grajduri, platforme, imprejmuiri), atunci expertul va pune fermierul in legatura cu cel putin trei firme de consultanta specializate, care pot sa elaboreze documentatiile tehnice pentru investitii (constructii) si se asigura de calitatea serviciilor.
Tot acum se realizeaza si dosarul cererii de finantare, care va fi depus la SAPARD. Apoi, expertul insoteste fermierul la o banca, sau la o agentie de microcreditare, calificata pentru derularea Programului Fermierul. Banca analizeaza rentabilitatea investitiei si va da o scrisoare de confort, prin care banca promite ferm, cu semnatura si stampila, ca va acorda creditul pentru investitie imediat dupa ce se incheie contractul de finantare cu SAPARD.
Pasul 3: SAPARD-ul
Dosarul cererii de finantare se depune la Biroul Regional de Implementare a Programului SAPARD (BRIPS). In Romania exista 8 BRIPS-uri, fiecare dintre ele raspunzand de un numar de judete. Expertii SAPARD verifica dosarul si merg pe teren, la locul viitoarei investitii, ca sa judece eficienta ei. Daca SAPARD–ul e convins, iar dosarul e complet, se incheie un contract de finantare intre fermier si SAPARD.
Pasul 4: Banca
Cu contractul de finantare incheiat la SAPARD, fermierul se intoarce la banca sau la agentia de microfinantare, pentru a incheia un al doilea contract, de data aceasta cu banca. Practic, avand contractul cu SAPARD, incheierea unui contract cu banca este simpla. Banca stie deja ca SAPARD a acceptat proiectul si exista sanse mari sa accepte.
Intre cele doua contracte – primul cu SAPARD si al doilea cu banca – exista o diferenta. Primul contract este pentru jumatate din suma, iar al doilea este pentru toata suma.
Astfel, fermierul va lua de la banca intregul credit, iar pe masura ce inainteaza in activitate SAPARD venind din urma, cu jumatate din bani, pe baza de chitante si facturi. Creditul se acorda pe termen lung – pana la 10 ani, cu o perioada de gratie cuprinsa intre 1 si 5 ani, in functie de domeniul investitiei. Dupa aceasta perioada, cand ferma sau afacerea incepe sa produca, fermierul va incepe sa plateasca jumatatea ramasa din credit.
Pasul 5: Realizarea proiectului
Acum, fermierul va incepe sa cheltuiasca efectiv banii pentru investitie.
Inceperea proiectului nu inseamna ca a doua zi puteti merge la banca sa ridicati banii.
Daca solicitati un credit pentru un tractor, de exemplu, banca vireaza banii direct catre fabrica de tractoare. Dumneavoastra trebuie sa mergeti sa va luati tractorul sau vacile sau ceea ce ati cerut prin creditul luat.
Mai mult, daca proiectul nu merge conform planului, sau daca banii nu sunt cheltuiti asa cum ati declarat in cerere, SAPARD sau banca opresc finantarea.
Iar daca nu puteti sa returnati creditul, banca devine stapana pe utilajele cumparate din credit sau pe ferma pe care ati construit-o din credit.
Investitii de succes
– Pentru constructia unei pensiuni cu 15 camere, de exemplu, investitia totala in constructie ar fi de 200.000 de euro. Din acesti bani, investitorul nu trebuie sa aiba in mana decat dreptul de proprietate sau contractul de arenda asupra terenului pe care va fi construita pensiunea, fara alte garantii banesti. O parte din bani ii va primi cu dobanda subventionata prin Programul Fermierul al Ministerului Agriculturii, si o alta parte prin finantarea nerambursabila, de pana la 50% din totalul cheltuielilor eligibile, prin programul SAPARD.
– Centrul de colectare lapte in cadrul Sc Pro Putna are o valoare totala a proiectului este de 49.557 euro. Centrul de colectare a laptelui va alimenta cu materie prima fabrica de produse lactate din localitatea Putna, jud Suceava. Extinderea activitatii de colectare, stocare, monitorizare calitate lapte va determina obtinerea unui produs final cu calitati alimentare superioare. Centrul de colectare va fi dotat cu instalatii de control agreate de CE, prin urmare este de asteptat ca si recunoasterea produsului sa fie la nivel CE (sursa: Agentia SAPARD)
Autor: Adelina Vlad