Comisia Europeana nu vrea micsorarea taxei de prima inmatriculare, ci eliminarea ei completa. Este declaratia pentru HotNews.ro a unei surse de la varful Comisiei Europene, care a dorit sa-si pastreze anonimatul. O alta sursa, de data aceasta din Ministerul Finantelor, sustine ca autoritatile romane sunt constiente de faptul ca prevederile din Codul Fiscal incalca legislatia comunitara.

A dovedit-o si Sebastian Bodu, unul dintre criticii taxei, demis de Tariceanu din functia de sef al Fiscului dupa o critica deschisa pe aceasta tema.

Conform sursei amintite, Comisia Europeana se pregateste se demareze procedurile impotriva Romaniei pe aceasta tema, in ciuda asigurarilor date de Guvern, care sustine ca taxa este una conforma cu legislatia comunitara. A anuntat acest lucru chiar comisarul european Leonard Orban.

Nici macar exemplul Poloniei – care a fost nevoita sa elimine taxa similara din Codul Fiscal, sau cel al Ungariei – impotriva careia Comisia a declansat procedurile, nu determina Guvernul sa renunte la aceasta taxa atat de blamata.

Citeste si:  In ciuda previziunilor sumbre, piata auto ramane exploziva

Guvernul nu renunta la taxa nici macar cand exista perspectiva de a inapoia toti banii colectati de la populatie, precum si plata unei amenzi substantiale pentru incalcarea legislatiei europene.

Motivele mentinerii taxei: lobby sau calcul economic

Motivele „incapatanarii” Guvernului Tariceanu nu sunt cunoscute 100%, dar surse din Ministerul Finantelor Publice sustin ca ar fi vorba despre doua tipuri posibile motivatii. Prima ar fi colectarea taxei si amanarea, cat mai mult timp posibil, a inapoierii sumelor catre populatie, ceea ce ar face ca banii colectati sa poat fi utilizati pana atunci in diferite scopuri.

Al doilea motiv posibil al mentinerii taxei ar putea fi, in opinia sursei HotNews.ro, presiunea importatorilor si dealer-ilor de automobile noi. Este vorba despre un grup de lobby extrem de puternic, care si-a manifestat public de cateva ori sustinerea pentru aceasta taxa.

Autor: George Florea