In prezent, parcul mondial de automobile se ridica la 800 de milioane de vehicule. In 25 de ani, aceasta suma se va dubla si deci 1,6 miliarde de autovehicule vor rula in lumea intreaga. Aceasta evolutie spectaculoasa deschide perspectiva asupra necesitatii protejarii mediului inconjurator si a resurselor energetice.
Chestiunea prezervarii resurselor naturale a devenit si una dintre preocuparile fundamentale ale Michelin, care si-a stabilit de la inceput ca misiune “facilitarea deplasarii bunurilor si persoanelor, respectand mediul inconjurator”. Acest subiect constituie nucleul cercetarilor si inovatiilor Grupului Michelin.
Motivul acestui angajament pe care Michelin si l-a asumat este foarte simplu: anvelopele joaca un rol esential in ceea ce priveste consumul de carburant al unui autovehicul. In cazul unui autoturism ruland la viteze normale, anvelopa este responsabila de 20% din consumul de carburant, in timp ce, pentru un camion, “contributia” anvelopelor creste pana la 30% din consumul de combustibil. Cu alte cuvinte, un plin din cinci (in cazul autoturismelor) se consuma prin fenomenul de rezistenta la rulare al anvelopelor. In mod plastic, rezistenta la rulare ar putea fi redata prin permanenta urcare a unei pante cu o inclinare de 1%.

Citeste si:  2005: Al zecelea an consecutiv cu recorduri pentru Audi

Economie de carburanti

Reducerea rezistentei la rulare se traduce prin diminuarea acestei pante fictive si constituie un subiect-cheie al cercetarilor Grupului Michelin. Trebuie mentionat faptul ca potentialul de scadere a consumului de carburant si a emisiilor de CO2, prin reducerea rezistentei la rulare, este imens.
Pentru a cifra beneficiile aduse de scaderea rezistentei la rulare, putem aprecia ca, in conditiile in care intregul parc de automobile si camioane din lume ar fi echipat cu anvelopele verzi Michelin:
– castigul anual in carburanti ar fi in jur de 4,5 miliarde de litri de motorina si 1,5 miliarde de litri de benzina;
– emisiile de CO2 s-ar diminua cu 15 milioane de tone anual, cantitate echivalenta cu cea captata si filtrata de 600 de milioane de copaci, in decursul unui an.
Din punct de vedere al consumului energetic, anvelopele se comporta foarte diferit: diferentele dintre acestea, in termeni de rezistenta la rulare, pot ajunge pana la 50%, pentru anvelope montate pe acelasi vehicul. Michelin recomanda, din acest motiv, implementarea unui sistem de indici de eficienta energetica pentru anvelope, obiectivul fiind accelerarea procesului de echipare a vehiculelor cu anvelope verzi. Astazi, 3 din 4 anvelope Michelin vandute in Europa sunt verzi. Cu un coeficient de rezistenta la rulare de ordinul a 9 kg/tona si cu o longevitate si aderenta specifice pneurilor Michelin, anvelopa Michelin Energy se impune ca standard pe piata. Michelin Energy este expresia perfecta a leadership-ului tehnologic al Grupului Michelin in domeniul reducerii rezistentei la rulare a anvelopelor si al angajamentului in directia progresului mobilitatii.

Citeste si:  Porsche se pregătește pentru listare

Presiunea si siguranta

Este necesar, de asemenea, ca raspandirea anvelopelor cu rezistenta scazuta la rulare sa fie insotita de consilierea consumatorilor in privinta impactului anvelopei asupra costului de exploatare a vehiculului si asupra mediului inconjurator.
Si utilizarea unor anvelope cu o presiune inferioara celei normale prezinta, pe langa aspectele legate de siguranta in trafic, o influenta nefasta si asupra consumului de carburant, crescand consumul global al vehiculului. Astfel, ruland cu o presiune in anvelope cu 1 bar sub cea normala, la o viteza constanta de 90 km/h, un vehicul va consuma cu pana la 3% mai mult combustibil decat in mod obisnuit. Pentru a preveni aceasta problema, Michelin deruleaza in peste 25 de tari europene un program de sensibilizare a conducatorilor auto in ceea ce priveste importanta presiunii corecte din anvelope – “Michelin verifica presiunea” -, specialisti in domeniul anvelopelor ajustand presiunea si verificand starea generala a pneurilor celor interesati.

Autor: Valentin Bolocan