Pe langa nenumaratele proiecte asumate pe termen lung, Primaria Capitalei a mai gasit unul care necesita mare bataie de cap. Dupa ce seful Delegatiei Comisiei Europene, Jonathan Scheele, afirmase ca Bucurestiul nu are, inca, aerul unei capitale europene, reprezentantii municipalitatii se gandesc sa copieze un model de taxa, care exista in orase ca Praga sau Londra, pentru soferii care circula pe strazile ultracentrale. Ideea introducerii unei astfel de taxe are la baza un studiu de management al traficului efectuat de specialistii din Primarie, potrivit caruia descurajarea soferilor de a circula pe principalele artere ar putea duce la o reducere considerabila a poluarii. Surse de incredere din Primaria Capitalei spun ca acela care a lansat-o a fost chiar primarul general, Adriean Videanu, satul sa i se mai tot spuna pe la colturi ca Bucurestiul lui e departe de Londra lui Kenneth Livingstone.
Zilele trecute, directorul Directiei Transporturi, Drumuri si Sistematizarea Circulatiei din cadrul Primariei Capitalei, Gheorghe Udriste, a primit avizul primarului Videanu sa arunce pe piata ultima traznaie crosetata la o cafea pe holurile institutiei. Proiectul de care vorbeste Udriste nu este scris pe hartie, ci se bazeaza numai pe impresiile de calatorie ale primarului Adriean Videanu din timpul vizitelor de lucru prin capitalele Europei. Totusi ideea instituirii unei astfel de taxe pentru soferii bucuresteni produce deja rumoare si discutii in contradictoriu. In opinia directorului Gheorghe Udriste, taxa va duce la descongestionarea traficului din centrul Capitalei, dar si la reducerea poluarii. Dupa ce declarase ca modelul este aplicat cu succes in alte orase ale lumii, Udriste a mai spus ca proiectul poate fi votat si la noi daca va fi pus pe ordinea de zi a sedintelor de Consiliu General si daca va trece dezbaterea publica. “Nu e ceva nou pentru Primaria Capitalei, e o idee mai veche, dar cred ca deocamdata nu se pune problema discutarii acestui proiect, de vreme ce Bucurestiul nu are inca un circuit stradal bine pus la punct. Poate dupa ce vom inchide principalele inele de circulatie”, este de parere viceprimarul general Razvan Murgeanu. Proiectul nu va fi discutat in Consiliul General mai devreme de luna aprilie, din cauza ca municipalitatea se chinuieste sa rezolve problema transportului public.
Proiectul are mai multe neajunsuri
Ideea municipalitatii are sanse mici sa fie aplicata daca ne gandim ca Bucurestiul are multe probleme in ceea ce priveste sistemul de transport public. In primul rand, circuitul de strazi laturalnice nu permite, deocamdata, dirijarea traficului rutier pe rute periferice, pentru ca acest lucru ar duce la blocarea arterelor secundare. Apoi, solutia aleasa ar putea aduce mari deservicii transportatorilor privati de persoane, care nu vor mai putea transporta calatorii pe marile bulevarde. Asta daca nu cumva municipalitatea se gandeste sa desfiinteze transportul de persoane in regim maxi-taxi. Potrivit lui Gheorghe Udriste, descongestionarea traficului rutier in centrul Capitalei ar avea impact si la nivelul reducerii poluarii, problema care cade in plan secund daca soferii platesc taxa de tranzitare. Cert este ca, daca proiectul isi gaseste destui sustinatori, soferii bucuresteni vor mai scoate niste bani din buzunare drept cotizatie pentru utilizarea arterelor centrale. Potrivit lui Udriste, banii din taxa de drum vor fi directionati spre investitii in infrastructura stradala.
Ce efecte va avea taxa asupra soferilor?
Soferii bucuresteni au inceput deja sa aiba dureri de cap, la auzul ca vor plati bani pentru alta taxa de drum. “Este o marsavie, un nou mod de a ne stoarce banii, in conditiile in care taxele percepute anual si lunar au crescut peste masura, precum si preturile la motorina si benzina. Dupa parerea noastra, a soferilor, primaria si celelalte institutii de stat urmaresc desfiintarea transportului privat si se doreste facilitarea activitatii tranportatorilor, ajunsi deja magnati, prin tot felul de manevre politice in ultimii ani”, ne-a marturisit Marius D., sofer pe linia maxi-taxi 652 din Bucuresti. Chiar daca nu au anuntat inca la cat se poate ridica taxa, surse din cadrul Primariei vorbesc de valori apropiate de cele ale celebrei roviniete. Pentru utilizarea drumurilor nationale, soferii platesc anual 16,8 euro (pentru autuvehicule Euro II), 21 de euro (pentru autovehiculele Euro I) si 24 de euro pentru cele non-Euro. Pe langa aceasta, un sofer plateste anual la Primaria Capitalei, in functie de capacitatea motorului autovehiculului, o taxa pe masina. Pentru autoturismele cu capacitate cilindrica de pana la 2000 cmc inclusiv, aceasta taxa ajunge pana la 35 RON, in vreme ce pentru o motorizare de peste 2000 cmc, taxa incepe de la 48 RON. La aceste sume se adauga si taxele pentru parcare si garaje, achitate tot la Primaria Capitalei. Pentru acest an, taxele locale pentru utilizarea temporara a locurilor publice pentru garaje au fost stabilite la 365 RON pe an pentru zona A si la 146 RON pe an pentru zona D. In ceea ce priveste taxa de utilizare a locurilor publice pentru parcare de resedinta, aceasta se ridica la 76,65 RON in zona administrativa A si 36,50 RON in zona D. Dupa un calcul sumar, un posesor de Dacie din Capitala urmeaza sa plateasca peste 650 RON pe an numai taxe si impozite pentru ca are masina cu care se deplaseaza.
Autor: Dan L. Brumar