Legislatia Uniunii Europene este destul de vasta si mereu in formare. Sanctiunile impuse pentru nerespectarea ei ii sperie pe multi, iar imaginatia incepe sa prinda aripi. Aceasta poate fi o explicatie pentru informatiile deformate care apar deseori in presa in legatura cu deciziile comunitatii.

Majoritatea oamenilor se bazeaza pe ziarele nationale, televiziune si stirile radio pentru a afla ceea ce se intampla in Uniunea Europeana (UE). Din nefericire, printre informatiile clare si corecte exista si un numar mare de povesti bazate pe contorsionarea faptelor sau chiar pe minciuni. Aceste povesti pot distra cititorul, dar multe persoane le cred si raman destul de des cu o imagine a UE compusa din niste “eurocrati smintiti”, care iau decizii absurde in legatura cu niste domenii la fel de absurde.

Niste exemple de astfel de “stiri” sunt: standardizarea marimii prezervativelor si a imbracamintei pentru femei sau interzicerea bananelor care nu sunt bine curbate. Potrivit datelor UE, publicatiile britanice sunt cele mai mari amatoare de astfel de “mituri europene”.

Oficiul de presa al Comisiei Europene (CE) din Londra monitorizeaza nivelul de distorsionare al stirilor despre Uniune aparute. Euromiturile sunt povesti spuse din auzite, zvonuri si jumatati de adevaruri, multe dintre ele fiind repetate atat de des inca au devenit adevaruri in cadrul public si cel al media. Urmarite de la A la Z, acestea sunt destul de des ridicole si cateodata amuzante. In “Daily Express” a aparut un material potrivit caruia: “Ultimele reglementari ale UE vor face ca femeile britanice sa fie de nerecunoscut”, potrivit site-ului CE. Afirmatia a pornit de la dezbaterea privind standardizarea marimilor pentru imbracaminte, care sa se bazeze pe centimetri si nu pe inch. Dar nici macar nu exista o asemenea reglementare europeana. Standardele europene sunt stabilite de comun acord de catre organismele nationale, fara amestecul autoritatilor de la Bruxelles.

Citeste si:  Piata locurilor de veci prospera si pe vreme de criza

Dintre aceste informatii false sau denaturate despre UE, vehiculate de mass-media, unele aspecte se bazeaza pe actiuni interpretate gresit sau exagerate, altele sunt pur si simplu inventate. In ziarul “The Sun” a fost publicata o informatie referitoare la presupusul plan al UE de schimbare a numelui unui snack indian din “Bombay mix” in “Mumbai mix”, de dragul corectitudinii politice. A fost rodul imaginatiei unui editor de la o agentie de presa care a declarat ca “trebuia sa amuze ziarele de scandal”.

Standardizarea

In acelasi registru, merita amintita presupusa armonizare a marimii prezervativelor English – la fel ca si in cazul marimilor pentru imbracaminte. Stabilirea acestor standarde nu este de resortul Uniunii Europene. O alta stire asemanatoare se referea la interzicerea bananelor care nu sunt bine curbate. De aceasta data, exista un graunte de adevar: pentru a putea fi comercializate sub categoria “extra class”, bananele trebuie sa corespunda unor forme standard, insa UE nu a incercat niciodata sa le interzica pe piata. Cei care doresc aceste standarde sunt industria si consumatorii, nu autoritatile de la Bruxelles. Uniunea Europeana nu este implicata in standardizarea prezervativelor. Comitetul European de Standardizare (CES) este o fundatie voluntara compusa din agentii nationale de standardizare si organizatii afiliate industrie/consumator din toate statele membre. Nu are nicio legatura cu UE.

Jurnalistii britanici sunt cei mai des atrasi de caracterul fantastic al deciziilor UE, dar nu sunt singurii. Un alt mit european a luat nastere odata cu publicarea unui articol in ziarul danez “Søndagsavisen” despre pastile Viagra rambursate pentru functionarii institutiilor europene. Ziarul nu a precizat urmatorul lucru: cheltuielile pentru Viagra sunt rambursate de casa de asigurari de sanatate a functionarilor UE numai in caz de impotenta datorata unor boli grave precum cancerul. Numai aproximativ zece din miile de functionari beneficiaza de rambursare pentru acest medicament, potrivit site-ului Comisiei Europene.

Citeste si:  Barbatul batut de politistii constanteni a murit

Astfel de relatari sunt bineinteles amuzante pentru cititori, dar sunt in acelasi timp periculoase – se difuzeaza rapid pe Internet si in mass-media, devin fapte adevarate in ochii opiniei publice si construiesc imaginea unei UE care vrea sa controleze totul.

CES a fost fondat in 1961 de catre fundatiile nationale de standardizare din Comunitatea Economica Europeana si tarile EFTA.

Comitetul contribuie la obiectivele Uniunii Europene si ale ariei economice-europene prin standarde tehnice de voluntariat care promoveaza liberul schimb, siguranta muncitorilor, interoperabilitatea retelelor, protectia mediului, exploatarea programelor de cercetare si dezvoltare si bunul public. Comitetul European de Standardizare este o organizatie tehnica non-profit aflata sub legislatia Belgiei.

Reclame cu “bube”?

Un articol bazat pe reaua-intelegere a aparut in “The Times” pe 5 februarie 1999: “Producatorii de dulciuri si jucarii sunt alarmati de amenintarea ca Uniunea Europeana ar dori sa le interzica reclamele televizate la mai putin de 12 secunde, iar Asociatia de Advertising lanseaza o campanie pentru a se opune deciziei. “Campania” relateaza ca o astfel de masura a fost deja luata in Suedia si ca suedezii vor incerca sa extinda masura in toata Europa când vor lua presedintia UE in 2001.”

Citeste si:  Tinerii sub 35 de ani, activi sau someri, obligati sa adere la fondul privat de pensii

Nu existau planuri ale Uniunii de a interzice reclamele televizate la dulciuri si jucarii. Politica nationala a unui singur stat membru (in acest caz Suedia) nu poate fi in nici un caz asumata de catre conducerea UE. Daca suedezii ar fi dorit ca o astfel de masura sa fie implementata in timpul presedintiei lor, ar fi trebuit sa castige suportul guvernelor celorlalte state membre. Cum reclamele sub 12 secunde nu sunt interzise in Regatul Unit, Franta, Germania, Italia etc., o asemenea propunere pare imposibil de sustinut.

Normele UE nu erau intelese gresit decat in urma cu multi ani, chiar si recent se mai sesizeaza neintelegeri. Astfel, in luna martie a anului trecut, “Daily Mail” anunta: Motociclistii ar putea fi fortati sa circule cu farurile aprinse tot timpul, dupa planurile UE. Aceia care nu respecta regula ar putea lua amenzi de peste 60 de lire. Comisia Europeana incearca sa imbunatateasca siguranta drumurilor echipand masinile noi cu echipamente de iluminat ziua ecologice – doua chestiuni secundare separate. Exista un angajament al statelor membre UE pentru echiparea noilor vehicule cu sisteme de iluminat ziua ecologice, cu toate ca dotarea cu un asemenea echipament nu-i obliga pe oameni sa-l foloseasca permanent.

Autor: Emiliana Stefania Dovan