Radu Morar este director de marketing in cadrul companiei Murfatlar Romania. A absolvit Facultatea de Management din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti, iar in perioada 1999-aprilie 2001 a ocupat functia de asistent product manager si brand manager la Policolor. A urmat o scurta perioada in care a lucrat ca marketing manager la Topline Cosmetics, iar din septembrie 2001 a fost cooptat in echipa de la Murfatlar. Pana in luna aprilie a.c., cand a devenit marketing manager, a indeplinit functia de brand manager. Ii place sa se plimbe cu motocicleta si sa asculte muzica.

– Care sunt atributiile unui director de marketing? Ce presupune, mai exact, aceasta functie?

– Munca unui director de marketing se desfasoara pe doua planuri esentiale. Primul dintre ele este cel al stabilirii “drumului” pentru fiecare dintre brandurile din portofoliu. Este fara indoiala cea mai importanta dintre “sarcinile” directorului de marketing. Cel de-al doilea este, de asemenea, important si se refera la rolul “politic” al acestei functii. De acest rol depinde atat relatia cu echipa pe care o conduci, dar mai ales cea cu directorul general si actionarii. Cu alte cuvinte, trebuie sa concepi o strategie care sa dea rezultate. Rezultatele sunt singurele care conteaza si care iti dau libertate mai mare pe viitor.

– Considerati ca la noi conceptul de marketing este dezvoltat destul de mult?

– Marketingul este un concept atat de larg incat… Nu este nici pe departe la nivelul pe care mi l-as dori. Inca mai sunt mentalitati de schimbat, si ma refer aici la managementul superior care are impresia ca le stie pe toate si cenzureaza omul de marketing. Se fac mai multe campanii, spoturi etc, dar cele mai multe dintre ele nu au nici o strategie in spate. Din fericire, la Murfatlar am aceasta libertate si asta se vede in tot ce s-a facut aici. Oricum, aceasta libertate este data si de rezultatele de care povesteam mai devreme; am preluat Murfatlarul la 18% cota de piata in 2001, iar acum e liderul pietei de vinuri, cu o cota de peste 30%.

Citeste si:  Franta, gata de riposta nucleara

“Scoala te invata sa cauti prin carti”

– De cat timp este nevoie pentru a deveni un bun director de marketing?

– Nu timpul este cel mai important. Important este sa ai acele sanse sa poti face marketing, restul depinde de tine. Eu am beneficiat de aceasta sansa si chiar mai mult, am beneficiat si de o piata in care comunicarea era la inceput – piata vinului. Sec de Murfatlar a fost primul brand lansat pe acesta piata in septembrie 2001, dupa care au urmat multe altele.

– Teoria invatata in scoala va ajuta in practicarea meseriei? Mai exact, cat din teorie este valabil si in practica?

– Scoala iti ofera un mediu si te-nvata sa cauti prin carti (cum spunea un profesor din facultate), dar cam atat, din pacate. Teoria iti ofera modele (studii de caz), iar daca stii sa le “citesti”, pot fi valabile si in practica, daca nu sunt simple istorioare.

“Strategia de marketing iti da directia afacerii”

– Ce inseamna o strategie de marketing?

– Strategia de marketing iti da directia pe care o urmeaza afacerea. Reprezinta acea cale prin care reusesti sa te “pozitionezi” in mintea clientului sau consumatorului.

Citeste si:  Slalom urias de 130 de milioane de euro

– Care este locul marketingului intr-o afacere?

– Strategia de marketing este singura care-ti poate asigura succesul afacerii. De aici rezulta si locul ei. Singurul lucru pe care trebuie sa-l ai in cap este consumatorul, restul sunt chestii auxiliare.

– In ce constau strategiile de marketing ale firmei dumneavoastra pe termen mediu si lung?

– Nu va pot spune, dar va asigur ca vom face exact ceea ce trebuie sa faca un lider.

“Vinurile din import… o provocare!”

– Care sunt principalii competitori de pe piata ai companiei?

– Cei mai importanti competitori de pe piata vinului sunt Jidvei, cu o cota de piata de 15%, Cotnari, cu 13%, Vincon. Asta la nivel agregat, insa pe segmentele de nisa sunt producatori mai mici, dar competitori puternici pentru segmentele respective. In special pe on premise, si aici ma refer la vinurile distribuite exclusiv prin reteaua HoReCa, adica prin restaurante, cluburi, cafenele, segmentarea si specializarea competitiei este din ce in ce mai mare.

– Cum aveti de gand sa contracarati aparitia unor noi firme de profil?

– Cea mai mare provocare va veni din partea vinurilor din import, insa noi am inceput sa ne pregatim de mai mult timp si suntem pregatiti.

– Care sunt ultimele investitii realizate?

– Investitiile in modernizarea partii de productie s-au cifrat la circa 10 milioane de dolari pana in prezent. Pentru anul viitor urmeaza o a doua parte a Proiectului SAPARD, in valoare de doua milioane de euro pentru partea de stocare, vinificatie si imbuteliere.

Citeste si:  O afacere in crestere in vreme de criză: piata produselor lactate

– Ce tendinte se intrevad pe acest segment de piata?

– Piata vinului nu este una care sa inregistreze schimbari majore ale obiceiurilor de achizitie si consum. In mod sigur, datorita faptului ca din ce in ce mai multi romani calatoresc in strainatate si din ce in ce mai multe vinuri de import patrund pe rafturi, va avea loc o schimbare de perceptii la nivelul consumatorului. Va creste segmentul on premise, iar din punctul de vedere al gustului, consumul se va muta in directia vinurilor seci.

“Daca ai rezultate, merita”

– Va ocupa mult timp meseria pe care o practicati? Cu ce va umpleti timpul liber?

– Cam tot timpul. Mai ies din cand in cand cu motocicleta, dar acum a venit iarna si o sa merg mai des la biblioteca. Imi place sa am libertate de miscare si sa-mi stabilesc singur cand incepe si se termina ziua de lucru.

– De ce merita si de ce nu merita sa te ocupi de promovarea imaginii unei firme?

– Imi place sa fac marketing, si daca-ti place ceea ce faci si ai rezultate, merita. Eu cel putin am o multumire tare placuta cand ma uit in urma.

Autor: Irina Bolboaca