80% dintre firme duc lipsă de lichidităţi din cauza creanţelor neîncasate

Creanţele neîncasate reprezintă în prezent principalul pericol la care sunt expuse firmele din sectorul privat, acestea ameninţând grav lichidităţile a cca 80% dintre companii, arată studiile efectuate de către R&M Audit, unul dintre liderii pieţei de contabilitate, consultanţă fiscală şi audit, companie care a urcat în 2008 pe locul 6, ca cifră de afaceri, în topul naţional realizat de Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR).

Din punct de vedere legal, creanţele neîncasate pot avea la bază mai multe categorii de situaţii în care se află firma care are datorii (debitorul); de la începutul anului curent şi până în prezent, cele mai frecvente au fost cazurile în care debitorul a înregistrat dificultăţi financiare majore care i-au afectat întreg patrimoniul (40%), pe locul al doilea aflându-se situaţiile în care firma a intrat în procedura de faliment închisă prin sentinţă judecatorească (28% din cazuri). Cazurile în care firma debitoare a fost dizolvată sau lichidată reprezintă aproximativ 12% dintre situaţiile care conduc la existenţa creanţelor neîncasate“, a arătat Mirela Şerban, Managing Partner R&M Audit.

Citeste si:  Curs autorizat CNFPA: Managementul proiectelor pentru Fonduri Structurale: 13-29 ianuarie 2010

Lipsa de lichidităţi a fost unul dintre atributele crizei economice mondiale care s-a resimţit încă de anul trecut şi care, prin efectul său în spirală în România- în sensul creşterii dobânzilor bancare, a determinat scumpirea creditelor, fapt care a contribuit în continuare la accentuarea lipsei de lichidităţi necesare oricărei companii pentru a-şi derula activitatea. “Pe parcursul acestui an, fireşte că problemele s-au acutizat, iar dificultăţile financiare ale oricărei companii s-au propagat asupra partenerilor de afaceri, contractele nederulate şi facturile neîncasate afectând firmele în egală măsură“, a subliniat Mirela Şerban. “Contractele nederulate au, fireşte, urmări negative asupra business-ului respectiv, iar situaţia devine şi mai gravă în cazul facturilor neîncasate, dar pentru care trebuie îndeplinite obligaţiile către stat, sub forma plăţii TVA-ului, a impozitului pe profit şi, eventual, pe dividende, după încheierea exerciţiului financiar. Introducerea unui sistem de eşalonare- în anumite condiţii- a plăţii obligaţiilor fiscale restante ar putea salva minim 30% dintre companiile care intră în insolvenţă“, a adăugat reprezentantul R&M Audit.   

Companiile au la îndemână anumite căi pentru a-şi diminua pierderile provocate de creanţele neîncasate: recuperarea acestora prin intermediul unei societăţi specializate, în schimbul unei comision de recuperare sau vânzarea creanţei în schimbul unei valori de răscumpărare. Ambele demersuri au drept urmare obţinerea de lichidităţi şi, în plus, amândouă au avantaje fiscale: comisionul de recuperare este o cheltuială deductibilă, iar venitul obţinut din vânzarea creanţei este deductibil fiscal la calculul impozitului pe profit (pentru pierderea aferentă vânzării de creanţe). Dincolo de facilităţile fiscale, aceste demersuri au adesea şanse de succes şi, în plus, cel mai adesea, plata pentru astfel de servicii se realizează pe bază de comision din creanţele sau debitele recuperate. “Cu toate acestea, sunt încă puţine companiile care apelează la metodele menţionate anterior: majoritatea preferă să negocieze ele însele cu debitorii un timp care adesea este mult prea îndelungat, fapt care le aduce noi prejudicii“, a subliniat Mirela Şerban.

Citeste si:  Lansarea cartii Fluturi 3 de Irina Binder

“Cash is King” este un principiu deja consacrat care se referă la importanţa cash flow-ului pentru “sănătatea” unui business. “În balanţa contabilă, o companie poate marca profit, dar dacă înregistrează debite semnificative pe care nu este capabilă să le încaseze pentru a plăti salariile, furnizorii etc, se poate considera că, din punct de vedere tehnic, firma respectivă este practic în faliment“, a conchis Mirela Şerban, Managing Partner R&M Audit.

***

Despre R&M Audit

Înfiinţată în anul 2000, compania R&M Audit a devenit lider în soluţii fiscale şi contabile inteligente, care au la bază competenţa în domeniul financiar, completată de o viziune avangardistă asupra mediului de business.

R&M Audit oferă servicii de audit, consultanţă fiscală şi financiară, contabilitate, salarizare, controlling şi arhivare.

Cu un portofoliu de peste 200 de clienţi, care cumulează 300 de puncte de lucru, R&M Audit a avut prilejul de a cunoaşte particularităţile companiilor din majoritatea sectoarelor de activitate: agricultură, asigurări, brokeraj, comerţ, construcţii, farmaceutic, fonduri structurale, import-export, IT, media, producţie, publicitate, turism etc.

R&M Audit este certificată de Camera Auditorilor Financiari din România, Camera Consultanţilor Fiscali, precum şi de către Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR).  În anul 2008, R&M Audit a urcat pe locul 6 în topul CECCAR  după cifra de afaceri.