A sti sa-ti faci reclama inseamna sa atragi atentia mass-mediei astfel incat sa obtii un articol despre afacerea ta. Desigur, exista publicitate pozitiva si publicitate negativa. Daca faci tot felul de lucruri prostesti, vei ajunge cu siguranta pe prima pagina a ziarelor, dar nu vei obtine rezultatele dorite. Deci, cum sa te faci cunoscut in mass-media?
Multe persoane traiesc cu impresia gresita ca pentru a reusi acest lucru trebuie sa ai studii serioase, dar multe exemple infirma aceasta parere. Anthony Robbins este unul dintre cei mai cautati speakeri motivati cu toate ca nu are o diploma de facultate. Esenta publicitatii sta in soft marketing, cronometrare si conventii. Trebuie sa stii cum sa transformi lucrurile banale in evenimente inedite, sa gasesti subiecte interesante.
Majoritatea oamenilor cad in extreme: considera ca ceea ce fac este interesant pentru toata lumea si merita sa apara in orice publicatie sau, din contra, sunt de parere ca activitatea lor nu ar putea interesa pe nimeni. Ambele opinii sunt gresite. Nimic din ceea ce facem nu poate sa intereseze pe toata lumea. Pentru a dobandi rezultatele dorite, trebuie sa ne adresam publicatiilor potrivite. Pe de alta parte, indiferent de activitatea pe care o ai, ea trebuie sa prezinte interes pentru cineva.
Multi agenti de publicitate se vor stradui sa te convinga ca nu te vei descurca singur cu publicitatea, dar acest lucru nu este adevarat. Nu te lasa convins de ei. Aici intervine educatia. Daca inveti principiile potrivite, inseamna ca te vei pricepe cel mai bine la aceasta munca din simplul motiv ca nimeni nu se va dedica mai mult afacerii tale decat tine. Pasiunea sau entuziasmul reprezinta forta care sta in spatele oricarei povesti de succes. Aceasta este o regula fara exceptii. Nu delega puterea altora; in schimb, educa-te pe tine insuti.
Cum sa incepi?
Ipotetic vorbind, ia-ti afacerea in propriile maini si intoarce-o pe toate fetele incercand sa privesti lucrurile din toate punctele de vedere. Ce e deosebit la afacerea ta? Ce ii poate invata pe ceilalti? Ce inspiratii ofera? Tine minte ca un articol bun trebuie sa fie educativ si sa ofere inspiratii. Greseala cea mai des intalnita printre incepatori este elaborarea unui anunt lung in locul unui articol educativ. Scrie articole, nu anunturi. Spre exemplu, eu am avut un client care vindea ceramica sud americana. Nu -i nimic deosebit in legatura cu aceasta ocupatie. Cu toate acestea, am capatat un material plin de inspiratie pentru scrierea unui articol cand am aflat ca obiectele de ceramica proveneau dintr-o zona a Americii de Sud care fusese lovita de un uragan si ca domnul care le vindea s-a deplasat din Statele Unite pana in mijlocul ruinelor pentru a ajuta la reconstruirea comunitatii sale natale.
O poveste de succes trebuie sa aiba o baza educativa, care sa-i intareasca pe oameni sau sa le provoace emotii pline de inspiratie. Nu e deloc greu, pentru orice afacere se poate scrie un articol foarte bun. Odata ce ai mai multe articole la indemana, asigura-te ca fiecare respecta formatul corect pentru publicare. Consulta bibliografia disponibila in privinta formatului si respecta regulile. Nu e bine sa iesi in evidenta in privinta asta. Publicarea este un mecanism vechi in care schimbarile sunt privite cu ostilitate. Schimbarile sunt caracteristice amatorilor. Daca este nevoie, angajeaza un profesionist pentru a-ti rescrie sau edita lucrarea dupa toate canoanele. Merita investitia, iar specialistul te poate invata multe secrete. Daca ai incheiat aceasta etapa, e timpul sa iti alegi publicul.
Incepe cu putin
Trimiterea articolului spre publicare este ultima etapa pe care o poti controla. In loc sa adresezi respectivul articol publicului larg, alege publicatii mai mici din domeniul tau de activitate. Pentru fiecare tip de afacere exista cu siguranta sute de publicatii de specialitate. Poti sa publici buletine de stiri sau la fel de bine articole pe internet cu conditia ca publicul tinta sa fie pe masura articolului tau. Cum gasesti publicatiile care sa-ti tipareasca articolul? Mergi la cea mai apropiata biblioteca universitara si cere-i bibliotecarului un catalog cu publicatii de comert sau buletine de stiri. Exista mai multe cataloage care te pot ajuta sa gasesti publicatii in domeniu. Fii pregatit pentru refuzuri. Orice profesionist stie ca acest lucru face parte din meserie. Nu lua esecul prea in serios. Continua sa trimiti articole pana cand vei reusi. Acest lucru se va-ntampla.
De ce sa te straduiesti atat de mult pentru putina reclama? Pentru ca un articol bun iti va consolida reputatia, va face din tine un expert si te va ajuta sa-ti dezvolti afacerea. E chiar o munca placuta odata ce-i prinzi gustul.