Deoarece in ultimii ani comunicarea online a luat amploare, specialistii din domeniu acorda o importanta tot mai mare strategiei web. Aceasta se bazeaza pe calitatea conceptului si a continutului. Continutul online reprezinta orice tip de informatie digitala inclusa intr-o pagina web sau in alte medii asemanatoare. Continutul web inseamna mult mai mult decat simplul text. El cuprinde: meniu, forumuri, jocuri, treceri in revista, link-uri, imagini, sunet, video, fisiere pentru download, cautarea in site, formulare si multe altele.
CRP-ul, principalul factor in realizarea site-ului
Cel mai eficient mod de a incepe cercetarea si documentarea pentru strategia de dezvoltare a continutului web este aplicarea CRP-ul (Content Requirements Plan). Acesta va permite sa dezvoltati strategia de continut astfel incat realizarea designului web sa fie condusa de cerintele continutului. CRP este un document fundamental de gestionare a proiectului pentru ghidarea fiecarui aspect al continutului, designului, dezvoltarii si masurarii pentru proiectele web. Elementele unui CRP sunt:
1. Stabiliti obiectivele continutului in ordinea importantei (pot fi oricat de multe este necesar).
Obiectivele trebuie sa fie clare si exprimate ca o actiune (de exemplu: sa ofere servicii publicului, sa creeze un magazin virtual unde utilizatorii pot achizitiona produse online etc.)
2. Stabiliti publicul tinta, in ordinea importantei, si schitati un scurt profil pentru fiecare. Cui se adreseaza continutul dumneavoastra? Care sunt potentialii utilizatori?
3. Descrieti continutul si cum ar trebui folosit acesta in website. Propuneti o posibila schema de navigare sau de organizare a continutului. Standardele website-ului si utilitatea sa trebuie precizate.
4. Realizati o lista cu toate datele importante din cadrul proiectului, cum ar fi: ultimele sarcini, aprobari
5. Virtual locations:
Indicati URL-ul sitului.
6. Cerintele principale
Indicati cerintele principale pentru acest continut. Aceasta informatie trebuie sa fie generala si sa scoata in evidenta cine vor fi utilizatorii finali si rezultatele, nu neaparat cum vor fi acestea implementate.
7. Evaluarea continutului
8. Includeti un inventar al continutului, care este un formular de sarcini ce cuprinde informatii cum ar fi:
– ce obiective ale continutului vor fi dezvoltate;
– tipul fiecarui obiectiv de continut si o scurta descriere;
– ce obiective de continut sunt noi si trebuie dezvoltate;
– cine le va dezvolta pe fiecare in parte;
– care dintre ele exista deja intr-o oarecare forma;
– cine este responsabil de fiecare obiectiv de continut;
– nivelul de importanta al fiecaruia.
Cum citesc utilizatorii pe web?
Oamenii citesc foarte rar paginile web cuvant cu cuvant. In schimb, ei scaneaza pagina alegand cuvintele si propozitiile care ies in evidenta. Intr-un studiu recent, John Morkes a descoperit ca 79% dintre useri scaneaza paginile web si doar 16% le citesc cuvant cu cuvant. Ca rezultat, paginile web trebuie sa contina un text usor de citit, folosind:
– Cuvinte cheie evidentiate (link-urile servesc ca forma de evidentiere, variatiile de fonturi si culoarea textului fiind alte exemple);
– Antete clare;
– Liste cu bullet-uri;
– O singura idee pe paragraf (utilizatorilor le vor scapa celelalte idei daca nu sunt atrasi de primele cuvinte din paragraf);
– Modelul piramidei inversate (textul se construieste incepand cu informatia cea mai importanta);
Continutul trebuie sa fie succint.
Credibilitatea are un rol important
Credibilitatea este un element important pentru utilizatorii de internet, deoarece este neclar cine se afla in spatele informatiei de pe internet. Informatia pe continuta pe situl dumneavoastra poate poate deveni credibila daca folositi link-uri si spre alte surse. Linkurile spre alte site-uri arata ca autorii nu se tem sa lase cititorii sa viziteze si alte situri.
Credibilitatea poate fi construita cu ajutorul acestor pasi:
– Design de calitate: profesionalismul este privit intotdeauna ca fiind de incredere, o navigare clara impune respect si ofera promisiunea unui serviciu satisfacator.
– Transparenta totala in ceea ce priveste relatia cu clientul. De exemplu, mentionarea taxelor de livrare inainte de inregistrarea comenzii si nu abia dupa.
– Continut corect, innoit si usor de inteles. O selectie a produselor. Daca un site ofera fotografii ale produselor, acestea ar trebui sa fie de calitate.
– Conectarea la restul internetului cu ajutorul linkurilor. Sa nu va fie frica sa oferiti si alte surse, pentru ca acesta este de fapt un semn de incredere in propriul continut.
Autor: Cosmina Doicu