Odata cu apropierea sarbatorilor de iarna, managerii se gandesc cum sa motiveze echipele pe care le coordoneaza fara sa scoata din buzunar sume prea mari. Ideile sunt relativ putine, nu sunt multe resurse care pot fi obtinute fara efort financiar, dar depinde cat de mare este efortul si mai ales cat de puternic este efectul obtinut. Marius Balasoiu, general manager Business Intelligence Alliance, ofera cateva solutii pentru motivarea angajatilor in perioada sarbatorilor, prezentate in cadrul unui seminar organizat de Clubul Intreprinzatorului Roman.

„Cele mai productive elemente de motivare nu sunt neaparat legate de banii pe care ii primeste angajatul ci de modul in care ii sunt oferiti acesti bani. Daca tot aveti un motiv suplimentar de sarbatoare, folositi-va de el si incercati sa dati activitatilor de motivare o tenta hibernala care sa le arate ca si dumneavoastra, managerii, sunteti oameni chiar daca de cele mai multe ori pare ca sunteti doar manageri”, recomanda Marius Balasoiu.

Iata cateva „idei de buzunar” pentru managerii care nu vor sa intre la cheltuieli, dar care au nevoie de angajati motivati:

– Bradul festiv de Craciun – in general firmele apeleaza la brazi ornamentali de plastic, care se amortizeaza in timp si dupa care nici nu e nevoie de prea multa curatenie. Insa unul adevarat aduce putina aroma de munte in sediu si da un aer mult mai festiv.
– Ornamente de Craciun – daca fiecare birou va primi o crenguta de brad si cateva globulete, oamenii vor intelege ca se apropie o perioada luminoasa a vietii lor si efectul (dual din pacate) poate fi un fel de sprint final catre sfarsitul de an sau din contra, o relaxare prematura dar motivanta.

Citeste si:  Trucuri pentru jucatorii de la Bursa

– Colindatori profesionisti – antamati formatii corale sau trupe de colindatori care sa vina si sa aduca putina muzica de sezon in zona birourilor.
– Porcul colectiv – se achizitioneaza un porc indeajuns de „corpolent” pentru a da angajatilor macar o bucatica de sorici si un iz de traditie. Se taie intr-un loc public si se prepara impreuna cu cei prezenti cateva bucate traditionale, eventual dublate de produse achizitionate de la magazinele alimentare. Da bine si o cescuta cu tuica fiarta, dar este bine sa ne limitam la maxim doua portii mici de angajat, pentru a asigura permanenta la birou.
– Saptamana vesela – o saptamana in care la fiecare pranz angajatii sa primeasca din partea firmei produse traditionale si placinte cu ravase care sa le dea numai vesti bune sau vesele. Produsele pot fi servite la masa de pranz sau in bucataria alocata unor asemenea activitati. Lasate „la liber” creeaza frustrari pentru cei care nu mai apuca.
– Cosuletele traditionale – fiecare angajat primeste un cosulet modic, care contine un cozonac si o sticla de vin. Pentru cei merituosi se pot adauga si alte produse specifice Craciunului (fara un accent deosebit pe produse alcoolice).
– Petrecerea de Craciun pentru copiii angajatilor – stabiliti o suma alocata pentru fiecare copil si un buget de catering (sucuri si prajituri multe). Pentru angajatii fara copii, recomandam carti de dezvoltare personala gen “Cum sa ne gasim perechea potrivita”, “Cariera profesionala este cea mai importanta” sau alte carti care sa le distraga atentia.
– Petrecerea de Craciun pentru angajati – deja o investitie mai mare, care poate ajunge cu usurinta la 50-60 Euro pe angajat, mascata uneori de evenimente de Team Building. Ofera angajatilor un motiv suplimentar de petrecere si poate contine jocuri si concursuri la care sa apara premii mascate in Mos Craciun sau Craciunite.
– Pentru bugetele mai mari, exista sansa acordarii primelor de Craciun, cunoscute si sub numele de Prima de Porc. Cei care acorda al treisprezecelea salariu il pot lega de aceste sarbatori.
– Tot pentru bugetele mai mari si cu efect la fel de dual de altfel se pot instaura concursuri tematice (cine vinde cel mai mult, cine rezista la cei mai multi clienti pretentiosi etc.) soldate cu premii gen “masa de revelion la Capsa”, “sejur pentru doua persoane la munte” si altele de acest gen.

Citeste si:  Tactici de vanzare creative

Clubul Intreprinzatorului Roman organizeaza regulat astfel de seminarii, dedicate intreprinzatorilor mici si mijlocii. In cele doua luni de la infiintare, numarul evenimentul a ajuns la 63, desfasurate in mai mult de 35 de orase din tara, la aceste participand peste 2.000 de membri ai Clubului. Printre temele abordate s-au numar „Finantarea nerambursabila pentru intreprinderi mici si mijlocii in Romania 2007-2013”, „Cum se finanteaza afacerile prin credite bancare” sau „IMM-urile in lumea companiilor elefant. Sanse si oportunitati”. Clubul Intreprinzatorului Romana, fondat de Banca Transilvania, isi propune sa spijine comunitatea antreprenoriala, prin activitati de training si consultanta.