Nu te mai multumeste statutul de francizat si vrei sa te detasezi de lumea francizelor. Dar ce drepturi ai sa vinzi o franciza ale carei drepturi de comercializare le-ai cumparat direct de la francizor? De regula contractele de franciza sunt extrem de stricte si nu vizeaza sa reprezinte decat interesele francizorului si sa mentina integritatea brandului.

Majoritatea francizorilor nu prea sunt incantati sa auda ca vrei sa instrainezi o afacere pe care tu o reprezinti in numele lor. Nu degeaba au impus o serie de criterii pentru cei care ravnesc la statutul de francizat: intocmai pentru ca brandul sa-si mentina reputatia. Nu este doar un moft din partea lor. Este o strategie prin care li se asigura continuitatea pe piata. Imagineaza-ti deci ca vestea ta nu prea ii va bucura. De aceea, pentru a evita astfel de inconveniente ei vor preciza inca din contractul initial de franciza conditiile prin care tu, in calitate de francizat, te poti retrage.

Pentru tine ar fi ideal sa gasesti un cumparator care sa fie gata sa preia fraiele afacerii tale si sa-ti plateasca indeajuns cat sa-ti recuperezi investitia si sa/ti mai ramane si ceva rest.
Dar acest scenariu nu este ideal si pentru cealalta parte, pentru francizor. Asa ca in cea mai mare parte a cazurilor singura metoda prin care sa te retragi din franciza si sa nu te declari falimentar este ca francizorul sa cumpere inapoi afacerea. Dar asa cum ai anticipat si tu, ceea ce va plati el nu se ridica la acelasi nivel cu ofertele din partea unor posibili cumparatori din exterior.

Citeste si:  Comunicarea in compania ta. Ce poti face!

Acum mai depinde si de francizor si de cat obisnuieste el sa dea in astfel de cazuri. Oricum ai privi el nu are de pierdut, pentru ca indiferent de pretul cu care isi va rascumpara afacerea, el va castiga in momentul in care o va vinde mai departe unui nou francizat.

Din momentul in care ai facut pasul de a pune capat traseului tau in lumea francizelor, francizorul isi trimite un expert, pentru a analiza situatia actuala a business-ului. In unele contracte tu esti cel care achita costurile legate de evaluare. In altele ele sunt suportate de francizor. Insa daca ai avut ghinionul sa semnezi un contract prin care responsabilitatile legate de analiza afacerii iti revine in totalitate, atunci pe langa pierderea cauzata de pretul mult mai mic al afacerii, vei mai avea de suportat si aceste cheltuieli. Si daca mai luam in calcul si un francizor care nu vrea sa te lase sa scapi cu una cu doua, atunci volumul costurilor creste si el. Iar motive care sa-ti ingreuneze tranzitia se gasesc intotdeauna.

Citeste si:  Strategia de inceput a afacerii

Insa mai sunt si francizori “corecti”. Adica cei care iti evaluaza afacerea si iti platesc exact exact cat ti-ar oferi si un outsider. In aceste conditii experienta ta cu franciza se poate termina cu o amintire placuta, iar cel care ti-a facut oferta si pe care tu l-ai recomandat mai departe poate deveni, daca intruneste conditiile francizorului, urmatorul reprezentant al brandului.

In concluzie, nu poti vinde franciza de capul tau, celui care da mai mult. Ori francizorul isi va cumpara inapoi afacerea platind un procent stabilit in contract, ori il va lua in considerare pe cumparatorul potential, impreuna cu oferta acestuia. Insa oricum ar fi, sansele tale de a obtine un castig considerabil de pe urma acestei tranzactii sunt extrem de mici. Cel mult iti vei recupera investitia si vei putea reporni la drum cu o afacere proprie. Asa ca mare atentie inainte sa semnezi un contract de franciza. Nu te bucura doar ca ai putut intra in sistem. Asigura-te ca poti si iesi din el fara te sifonezi prea tare.

Citeste si:  Sub focuri

Autor: Ana Zidarescu