La aceasta intrebare au incercat sa raspunda Michael Arrington, fondator TechCrunch.com, Thomas Power, presedinte Ecademy.com si Jeremy Wright, cunoscut autor pe probleme de marketing. Reuniti cu prilejul evenimentului Zilele Biz, invitatii, impreuna cu participantii din sala, au ajuns la concluzia ca medodele clasice de afaceri nu mai dau rezultate, metodele neconventionale de comunicare si atragere a clientilor prin intermediul internetului reprezentand un factor foarte important pentru succesul firmei.
Asa cum a subliniat si Jeremy Wright, in momentul de fata cele mai importante instrumente de atragere a clientilor sunt comunitatile virtuale din jurul companiilor. Aceste comunitati, cunoscute si sub numele de bloguri au devenit peste noapte primul tentacol intins spre patura larga de clienti. Cu toate ca nu sunt nici trei ani de cand primul blog de companie a aparut, el a fost la scurt timp insusit de marile nume din business, cu o viteza incredibila. Fapt care l-a transformat practic peste noapte intr-o afacere profitabila, pe de o parte, si un mijloc eficient de a ramane in contact permanent cu clientii, pe de alta parte.
“3 ways to kill a business”
Subliniind faptul ca micile afaceri sunt mult mai expuse falimentului decat companiile mari, Jeremy Wright a atras atentia asupra faptului ca o afacere poate fi condamnata prin numai prin trei metode.
1. Death by deafness. Faptul ca esti surd, la propriu, in fata cerintelor clientilor tai, iti poate aduce in cel mai scurt timp un bilet gratuit la spectacolul propriului tau faliment, a precizat Wright. Cele mai susceptibile companii care se regasesc in acest tip de pericol managerial sunt cele care “nu asculta, vorbesc prea mult sau angajeaza firme de PR”. Jeremy Wright da exemplul GOOGLE, care se evidentiaza prin faptul ca nu are nici o inovatie la activ de la Serach/AdSense/AdWord, nu reuneste vizitatorii in nici o comunitate virtuala, iar promovarea produselor se face doar pe baza criteriului ca ele sunt cool.
2.Death by ignorance. Aici intra acele business-uri care nu au un blog, care au un website invechit si care asteapta din partea pietei schimbari, fara a incerca sa se adapteze ele evolutiei pietei. Cel mai bun exemplu pe care Wright l-a gasit este cel al brandului Dell. Compania are un serviciu pentru clienti ramas in urma, “produce” baterii explozive, iar un blog nu a aparut decat foarte recent.
3.Death by stupidity. Este mai mult decat evident ca acele companii care dau mai intai vina pe altii decat sa-si asume responsabilitatile sunt din start condamnate esecului. Tot in aceasta categorie mai intra cele care nu inoveaza si cele care sunt satisfacute cu un segment jenant de mic de clienti. Apple a fost alegerea lui Jeremy Wright pentru a evidentia aceste exemplu. Iar motivele alegerii lui au fost urmatoarele: Apple nu isi asculta clientii, are succes doar pentru ca cei din jur gresesc si refuza sa se dezvolte.
In aceasta ordine de idei, fiecare afacerist, oricat de puternic sau de novice ar fi el, are viitorul companiei in mainile sale. Sau mai degraba in strategia pe care se hotaraste sa o puna in aplicare. Astfel, el poate fie asculta, fie ignora, fie sa se adapteze, fie nu. Si de aici el isi alege drumul pe care propriile sale actiuni il traseaza. Dar asa cum a concluzionat si Jeremy Wright, cel mai simplu este sa evite oricare dintre aceste trei greseli, fiecare dintre ele avand puterea sa aduca sfarsitul business-ului.
Autor: Ana Zidarescu