Rebranding, un termen aparut de cativa ani pe piata romaneasca. Si se pare ca a prins, deoarece tot mai multe companii apeleaza la un “rebranding al firmei”. Pentru necunoscatori, rebranding-ul este un proces de modificare a elementelor definitorii, a simbolurilor asociate sau a modului de exploatare si comunicare a unui brand cu scopul de a modifica perceptia anumitor publicuri.
Avand data o definitie, trebuie specificat faptul, ca acest proces de rebranding este realizat de catre o firma specializata in urma evaluarii companiei ce are nevoie de un “refresh”. Pe baza acestei evaluari se intocmesc anumite rapoarte, unde sunt trecute recomandarile pentru compania respectiva.
Companii nationale ce au apelat la rebranding
Procesul de rebranding suferit de compania Antibiotice Iasi condus de Grapefruit, a fost initiat de un audit de brand. Elementele valoroase ale mostenirii de brand (accesibilitatea, umanitatea, spiritul de cooperare) au fost pastrate, lor adaugandu-li-se atribute insusite de companie in ultimii ani, precum modernitatea, orientarea spre performanta si eficienta.
Infiintata in 1955, Antibiotice SA este una dintre cele mai mari companii farmaceutice romanesti (lider in cateva segmente-cheie ale pietei interne) si un exportator traditional in peste patruzeci de tari, inclusiv Statele Unite si Canada.
Actiunile Antibiotice sunt tranzactionate la categoria intai a Bursei de Valori Bucuresti. In etapa ulterioara, Antibiotice a adoptat, in premiera, o strategie de brand. Astfel, Grapefruit a definit arhitectura de brand a Antibiotice, structurand relatia dintre produsele si brandurile companiei si oferind un set de criterii de performanta pentru managementul de brand. Alaturi de arhitectura, Grapefruit a creat o platforma (un set de definitii) care detaliaza elementele definitorii ale brandului Antibiotice. Noul logo, stilul vizual si un nou slogan au fost introduse in uz cu ocazia jubileului companiei, la sfarsitul anului 2005.
Compania Albalact a suferit un “refresh” odata cu lansarea brandului Fulga. Deoarece, compania de lactate avea nevoie de o noua imagine odata cu brandul Fulga, specialistii acesteia au apelat la firma Brandient care s-a ocupat de “cosmeticizarea” companiei de lactate. Astfel in urma mai multor procese de rebranding ce au constat in refacerea pozitionarii si arhitecturii portofoliului, desenarea identitatii vizuale de corporatie si implementarea unei noi abordari in toti vectorii de sustinere a brandului, compania Albalact isi propune sa mearga mai departe cu acest rebranding si sa dedice timp si bani pentru profesionalizarea managementului si a organizatiei prin programe de branding intern si engagement.
Printre companiile ce au apelat la serviciile Brandient se numara Astral Telecom, BrandRO, Credisson, Domenia Credit, Domo, Europharm, Fabryo, Flanco, Savana, TVR, Volvo Trucks, Zuzu si multe alte companii renumite.
Rebrandingul Connex a durat noua luni. O data cu achizitionarea pachetului majoritar de actiuni al Mobifon, Vodafone s-a afirmat rapid pe piata romaneasca. Rebranding-ul a inceput o data cu semnarea contractului dar si prin lansarea noului serviciu 3G. Se pare ca rebranding-ul companiei Connex, care ulterior a devenit Vodafone si cel al Dialog, respectiv Orange, reprezinta cele mai mari procese de rebrandig realizate in ultimii ani in Romania.
Autor: Cosmina Doicu