Asa cum oamenii se deosebesc unii de altii, la fel se deosebesc si capacitatile lor de luare a deciziilor. Fiecare persoana reprezinta rezultatul deciziilor luate pe tot parcursul vietii pana in prezent. Luand in considerare acest fapt, iata cateva sfaturi care iti pot imbunatati abilitatea de a lua decizii bune.

1. Nu lua decizii care nu stau in puterea ta.

2. Atunci cand iei o decizie pur si simplu alegi o alternativa. Nu trebuie sa alegi intre bine si rau.

3. Evita deciziile rapide. Mergi repede cu deciziile reversibile si incet cu cele ireversibile.

4. Daca alegi varianta buna la momentul nepotrivit, este la fel de rau ca atunci cand alegi varianta gresita la momentul potrivit, asa ca ia decizia cata vreme mai ai timp.

5. Noteaza-ti deciziile pe care le iei. Scrie totul pe hartie si incearca sa-ti exprimi ideile cat mai clar pentru a avea in fata toate informatiile relevante inainte de a lua o decizie.

6. Ia hotarari in functie de ceea ce este adevarat si nu in functie de cine are dreptate.

7. Noteaza argumentele pro si contra pentru fiecare alternativa. Te ajuta sa-ti limpezesti gandurile si sa iei o decizie mai buna.

Citeste si:  Cum sa gasiti o banca care sa corespunda nevoilor Dvs.

8. Ia deciziile din mers. Nu le lasa sa se adune. Iti poate fi mai greu sa te descurci cu un morman de decizii mici decat cu o singura decizie complexa.

9. Gandeste-te la cei afectati de decizia ta. Atunci cand se poate determina-i sa se implice in luarea deciziilor pentru a le spori devotamentul.

10. Recunoaste ca nu poti stii cu o siguranta de 100% ca decizia ta este corecta, deorece ea se va aplica in viitor. Asa ca decide si nu-ti mai face probleme.

11. Utilizeaza abordarea OAR, O. A. R. in luarea deciziilor. Fii atent la O, obiectivele pe care le urmaresti, A, alternativele pe care simti ca le ai la dispozitie, si R, riscurile implicate de alternativa pe care te gandesti sa o alegi.

12. Se spune ca deciziile trebuie sa fie luate intotdeauna in functie de faptele concrete. Totusi, deciziile trebuie sa fie luate intotdeauna la un nivel care sa ia in considerare toate activitatile si obiectivele implicate. Prima regula ne spune la ce nivel ar trebui sa fie luata decizia. A doua regula arata la ce nivel poate fi luata decizia.

Citeste si:  Folosirea cardului in strainatate de catre romani

13. Tine minte ca neluarea unei decizii inseamna luarea unei decizii de neimplicare.

14. Pentru a fi eficace, un manager trebuie sa-si permita luxul de a face greseli.

15. Ai incredere in capacitatea ta de a lua decizii si de a suporta consecintele in mod adecvat.

16. Nu-ti pierde timpul cu decizii pe care nu e nevoie sa le iei.

17. Stabileste alternativele inainte de a culege informatii.

18. Inainte de a aplica ceea ce consideri alegerea cea mai buna, evalueaza riscul intrebandu-te “Ce ar putea sa nu mearga in cazul acestei alternative?”

19. Multe din deciziile pe care le ei nu sunt importante – aproape 80% din ele. Stabileste cateva limite operationale si lasa deciziile neimportante in seama secretarei sau a altor persoane.

20. Poti sa iei o decizie in numele unui grup, dar trebuie sa fi constient ca acest fapt poate duce la scaderea devotamentului celor afectati.

21. Ca parte a procesului de luare a deciziilor, gandeste-te si la modul de aplicare a deciziei luate.

22. De indata ce iti dai seama ca trebuie sa iei o decizie cu privire la o anumita situatie, treci in revista faptele care-ti sunt la indemana si las-o deoparte. Lasa problema sa se dezvolte in subconstientul tau pana la momentul cand trebuie sa iei hotararea.

Citeste si:  Vanzari - Sfaturi pentru antreprenorii incepatori

23. Dupa ce ai luat decizia, nu te mai indoi. Fii constient de modul in care te afecteaza si concentreaza-te asupra pasilor urmatori. Nu regreta niciodata o decizie. A fost cea mai buna solutie la momentul respectiv. Acum concentreaza-te asupra a ceea ce este mai bine in momentul de fata.

24. Imagineaza-ti aplicarea solutiei alese si reflecteaza asupra consecintelor care vor rezulta in urma aplicarii ei.

25. Poti castiga idei noi si devotamentul personalului organizand sedinte de brainstorming pentru solutii alternative.

26. Delibereaza indelungat si discontinuu. Ia o decizie si respect-o.

27. O data ce ai luat o decizie si ai inceput sa faci demersuri pentru a o aplica, lasa “daca” –urile deoparte si du-o pana la capat cu devotament.