Poti fi cunoscut, poti avea campanii de imagine, poti face acte de caritate, poti avea produse bune, insa toate aceste lucruri la un loc fara o buna reputatie sunt investitii pe termen scurt! Buna reputatie nu poate fi cumparata, ea fiind un efect direct a ceea ce faci tu, ca si companie sau pur si simplu ca persoana! Reputatia este greu de intretinut si greu de construit, dar foarte usor de daramat. Este asemenea unui cristal, de care trebuie sa ai grija si sa nu-l scapi din mana pentru ca se poate sparge!

Ghidul de mai jos poate servi drept reper si pentru reputatia in societate, in viata personala sau in grupul de prieteni. Aplica cele 5 reguli de aur, vei avea numai de castigat! Trebuie doar sa ai rabdare, pentru ca rezultatele se vad in timp, efectul imediat fiind putin vizibil.

1. Sa ai o oferta transparenta. Acest lucru inseamna a avea o oferta la vedere fara costuri ascunse. Nimic nu va dezamagi mai mult un consumator decat sa constate ca mai are de platit, nu stiu ce taxa, sau nu stiu ce cost de intretinere, lucruri care nu i s-au prezentat initial. Observ in momentul de fata ca si piata din Romania tinde la o maturizare in acest sens. Ofertantii incep sa-si prezinte reducerile precizand clar si vizibil conditiile sau sa-si prezinte preturile cu toate taxele incluse. Acest lucru e greu de practicat insa gradul de incredere al consumatorului cu siguranta va creste! Mentionez ca aici fac referire la acele afaceri de durata, intelegand o durata medie de peste 6 ani.

Citeste si:  Ce este un rating si de ce este necesar?

2. Sa te tii de cuvant! A te tine de cuvant nu este un lucru imposibil, ba din contra, te va ajuta si pe tine. Probabil suna ciudat, insa a te tine de cuvant insemna a-ti respecta promisiunile, insemna a avea o minte libera, insemna a fi invulnerabil. In mediul de afaceri, in cercul de prieteni, sau in viata publica, vestile circula repede! A nu te tine de cuvant, de multe ori in psihologia consumatorului este asociat cu inselatoria sau furtul. Se poate spune ca exagerez, insa in cel mai bun caz poate fi asociata cu neseriozitatea sau cu neprofesionalismul! Astfel ca te indemn sa faci doar acele promisiuni pe care le poti respecta in totalitate!

3. Sa adopti o strategie de negociere Win – Win. Aceasta strategie insemna ca ambele persoane castiga ceva. Negocierea este avantajoasa ambelor parti. Poti, intr-adevar, cu talentul tau sa convingi pe cineva de un anumit lucru, fara sa-i oferi in realitate nimic. Acest lucru se va intoarce insa impotriva ta. Exista un moment post cumparare in care cumparatorul reia firul discutiei si se gandeste cat a castigat cumparand produsul sau serviciul respectiv. Retine: statisticile au dovedit ca un client nemultumit va spune la peste 20 de persoane de nemultumirea lui, pe cand un client multumit va spune la maxim 3. Prin urmare nu te astepta sa fi recomandat decat daca ai avut o negociere Win-Win. In plus te sfatuiesc sa rezisti tentatiei de a vinde la supra-pret atunci cand partenerul tau este la ananghie. Poti castiga mai mult astazi, insa cu siguranta nu castigi buna reputatie! Te indemn sa gandesti astfel: Ce anume va castiga in mod concret partenerul meu? Fa o lista cu aceste avantaje si gandeste-te ca ai putea fi cumparatorul? Simti ca ai mai mult de castigat sau ca ai mai mult de pierdut? Raspunsul iti va spune ce tip de negociere pui la cale!

Citeste si:  Franciza iti poate garanta succesul in afaceri

4. Nu te eschiva atunci cand nu este cazul! A te eschiva insemna a fugi de responsabilitate, a nu recunoaste cand ai gresit sau a incerca sa ascunzi gunoiul sub pres! Este foarte posibil ca tu sa poti gasi chichite contractuale care sa te puna la adapost, insa partenerul sau clientul tau nu vrea acest lucru. Clientul tau vrea rezolvarea problemei. Doar scuzele, nu ajung, cauta solutia si ajuta-l. Este de dorit sa nu gasesti o solutie care sa mareasca din nou costurile partenerului tau si sa fie un prilej de noi incasari pentru tine, pentru ca risti sa intorci totul impotriva ta si sa fi catalogat drept hot!

5. Fii consultantul lui! Aici o sa exemplific plecand de la meseria de Agent de vanzari, una dintre cele mai grele meserii, iar aici cei care au practicat-o sau o practica stiu despre ce vorbesc. Prin urmare trebuie sa incetezi sa-i vinzi clientului tau, sa incetezi sa vinzi o marfa care-ti expira curand, trebuie sa incetezi sa-i creezi artificial o nevoie. Trebuie sa devii consultantul lui, sa fii cel care ii ofera ceea ce el are nevoie. Inceteaza sa te mai gandesti doar la ce ai tu de vandut, cauta sa identifici si ceea ce are el nevoie si gaseste calea de mijloc, gaseste-i solutia cea mai avantajoasa. Evident practicand un asemenea stil, vei dezvolta relatii de durata, iti vei conserva si amplifica buna reputatie si vei fi cautat.

Citeste si:  Serviciile de curatenie, un business banos

Regulile pot continua, m-am oprit insa doar la 5 in speranta de a transmite un mesaj foarte clar si usor de aplicat. Fiecare din regulile de mai sus, este usor de aplicat si-ti va asigura reusita in afaceri pe termen lung. Regulile prezentate sunt la limita bunului simt iar aplicarea lor este un semn ca te-ai maturizat, un semn ca esti un partener in care se poate avea incredere!

Autor: Marian Rujoiu