Preturile abonamentelor la cablu ar putea creste cu inca 16%. Aceasta in cazul in care Parlamentul va aproba in forma actuala Ordonantele de Urgenta 39 si 123, privind Fondul National al Cinematografiei, respectiv drepturile de autor. Din cauza acestor ordonante, reprezentantii Asociatiei de Comunicatii prin Cablu si ai Asociatiei Romane de Comunicatii Audiovizuale protesteaza impotriva “presiunilor exercitate de ministrul Culturii, Adrian Iorgulescu, asupra Parlamentului de a aproba ordonantele amintite”.
Presedintele ACC, Radu Petric, a spus ca Ordonanta 39 prevede ca operatorii de cablu sa plateasca 1% din cifra de afaceri pentru finantarea Fondului National al Cinematografiei, iar Ordonanta 123, eliminarea pragului maxim actual de 2% pentru plata drepturilor de autor si conexe. Daca aceste ordonante vor fi aprobate, “Romania se va transforma in tara care plateste cele mai mari drepturi de autor din Uniunea Europeana”, a sustinut Petric. Presedintele ACC a spus ca Ordonanta 123 aduce cateva modificari “extrem de corozive” legislatiei actuale, printre acestea numarandu-se lipsa criteriilor de negociere si lipsa limitelor maxime pentru plata drepturilor de autor si conexe.
“La aceste societati se intampla mari marsavii”
Potrivit reprezentantilor ACC, in lipsa acestor limite, pretentiile organismelor de gestiune colectiva, care au misiunea de a colecta drepturile de autor de la societatile de cablu, televiziuni si radiouri, si de a le distribui ulterior autorilor, se ridica la aproximativ 17% din cifra de afaceri a operatorilor de cablu, 15% din cea a televiziunilor si 12% din cea a radiourilor. “In mod normal, banii primiti de societatile de gestiune ar trebui sa ajunga la autorii de drept. Aceste organisme profita de o cota de 30% din suma pe care o colecteaza. Nu se stie exact ce se intampla cu restul de bani de la colectare pana la repartizare. Ar putea tine banii mai mult timp pentru dobanda. La aceste societati se intampla mari marsavii. Nu-i controleaza nimeni”, ne-a spus presedintele asociatiei cablistilor.
40 de milioane de euro pe an, doar de la cablisti
“Pericolul in care e cablul acum este saltul de la 2% (cat platesc, in prezent, societatile de cablu pentru drepturile de autor si conexe) la 17%”, au declarat membrii celor doua asociatii. Acestia au precizat ca cele sapte organisme de gestiune colectiva care exista in acest moment in Romania, indeplinind un rol de intermediar intre sectorul audiovizual si detinatorii de drepturi, colecteaza circa 40 de milioane de euro pe an doar din contributiile aduse de operatorii de cablu.
Radu Petric a mai explicat, de asemenea, ca prin adoptarea Ordonantei 123 nu se va taxa industria, ci publicul, care va trebui sa acopere, prin costul abonamentului, cresterea de la 2% la 17% a cotelor pentru drepturile de autor si conexe. “Interesul nostru este ca preturile abonamentelor sa fie cat mai mici, pentru ca acest lucru determina succesul nostru acum”, a spus Radu Petric. El a precizat ca industria de cablu din Romania se bazeaza pe numarul mare al abonatilor, nu pe preturile ridicate.
“Interesele personale” ale ministrului Culturii
De asemenea, Ovidiu Miculescu, presedintele ARCA, apreciaza ca Iorgulescu, care a cerut adoptarea acestor ordonante de catre Parlament, s-a folosit de pretextul legislatiei europene, sustinand ca, “in cazul in care cele doua acte normative nu vor fi adoptate, Comisia Europeana va actiona clauza de salvgardare”.
Atat Radu Petric cat si Ovidiu Miculescu au spus insa ca acest pretext este unul “total fals”, intrucat actuala formula legislativa in domeniu a fost acceptata de Uniunea Europeana, iar capitolul a fost inchis. De asemenea, reprezentantii ACC sustin ca ministrul Culturii ar avea “interese personale” pentru aprobarea ordonantelor. “Iorgulescu este presedintele UCMR-ADA, Asociatia Drepturilor de Autor, unul din cele sapte organisme de gestiune colectiva”, a adaugat Petric. Ordonanta 123 a fost initiata de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor in mai 2005. Dupa ce a suferit mai multe modificari, fiind initial respinsa de Guvern, aceasta a fost reluata dupa venirea lui Adrian Iorgulescu la conducerea MCC. Plafonul platit de operatorii de cablu pentru drepturile de autor din Ungaria este de 1,8%, Cehia 1,5, iar Polonia, 3%.
“Demersurile noastre nu au fost luate in considerare de catre Guvern”
Totodata, asociatiile amintite se plang de faptul ca nu sunt luati in seama. “Ne aflam intr-un punct de cotitura in ceea ce priveste aprobarea celor doua ordonante de urgenta. Toate demersurile noastre, care vizau armonizarea reglementarilor privind drepturile de autor si cinematografia cu legislatia europeana, dar si raportarea acestora la realitatea Romaniei, nu au fost luate in considerare de catre Guvern”, a acuzat Petric. Ordonanta a trecut prin aprobare tacita la Senat, ea urmand sa fie discutata, saptamana aceasta, si la Camera Deputatilor. Potrivit lui Radu Petric, reprezentantii ACC si ARCA nu au putut lua cuvantul in cadrul dezbaterilor de la Comisia de cultura, intrucat acestea au fost “dominate” de Ioan Onisei. “Maine (azi – n.r.) se discuta la Comisie aceasta Ordonanta de Urgenta si suspectam ca aceasta graba va duce si la un vot in plen saptamana asta”, a spus Petric.
Autor: Gabriel Botezatu