Persoanele care isi achizitioneaza un autoturism din strainatate si vor sa il inmatriculeze in Romania sunt obligate sa solicite Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) un certificat care atesta plata TVA, pe care il va prezenta la inmatricularea vehiculului. Masura are ca scop combaterea evaziunii fiscale, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace noi de transport. Firmele care vor cumpara produse din UE vor plati lunar, incepand din 25 mai, TVA aferenta acestor operatiuni, nu trimestrial, ca pana in prezent.

Cei care cumpara un autoturism dintr-un stat membru al Uniunii Europene pot solicita returnarea TVA, din tara de unde au achizitionat autovehiculul. „Daca v-ati cumparat o masina noua din Germania, puteti sa cereti acolo returnarea TVA. Proprietarul unei masini cumparate in strainatate va fi obligat sa solicite ANAF un certificat care atesta plata TVA, pe care il va prezenta la inmatricularea vehiculului. Masura va contribui la cresterea incasarilor la bugetul de stat. Modificarea legislativa va fi introdusa in Codul Fiscal si urmareste combaterea evaziunii fiscale, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi, realizate de persoane fizice care cumpara autovehicule din tarile intracomunitare, pe care le pot inmatricula fara a face dovada platii TVA in Romania”, a declarat presedintele ANAF, Sorin Blejnar. El a explicat ca Ordonanta de Urgenta a fost trimisa la secretariatul general al Guvernului si va intra in vigoare odata cu publicarea in Monitorul Oficial.

Citeste si:  Petrom si SIF-urile tin Bursa in priza

Peste 131.000 de firme vor fi declarate inactive fiscal

Presedintele ANAF a mai declarat ca in prezent „este un carusel al TVA-ului in intreaga Europa, din Marea Britanie pana la Constanta”. „Fraudele in domeniul TVA la comertul intracomunitar, in intreaga Europa, au un nivel alarmant. In Romania, exista retele specializate. Firmele care efectueaza achizitii intracomunitare vor trebui sa plateasca lunar TVA, incepand din 25 mai. Pana acum, plata TVA trebuia efectuata la trei luni, insa ANAF a propus Guvernului aceasta masura pentru a dezorganiza retelele specializate in fraude in domeniul TVA”, a mai declarat Sorin Blejnar. Potrivit acestuia, in Romania exista foarte multe societati comerciale care achizitioneaza legume si fructe din spatiul comunitar pentru a le comercializa in Romania si in termenul de 3 luni pana la plata TVA-ului. „Firmele acumuleaza datorii si apoi cesioneaza firmele pentru a nu mai plati nimic la stat. Am introdus plata la o luna pentru a dezorganiza aceste retele si pentru ca anumite persoane sa nu mai poata folosi societatile fantoma pentru fraudarea statului”, a mai declarat seful ANAF. In primele patru luni din acest an, Garda Financiara a monitorizat 13.680 de operatiuni intracomunitare. „Dupa primele patru luni de monitorizare, 214 agenti economici au fost dati in consemn, pentru ca sunt de negasit” a precizat comisarul general adjunct al GF, Gabriel Carbunaru. ANAF a anuntat ca peste 131.000 de societati comerciale, care nu si-au depus de cel putin sase luni declaratiile de impozite si taxe, vor fi declarate inactive fiscal si le va fi retras codul de TVA pentru a preintampina furtul de TVA. „In prezent, din cele perste 600.000 de firme din Romania, 131.000 sunt firme care nu si-au depus in ultimele sase luni declaratiile de impozite si taxe si deconturile de TVA si impozitul pe profit. Aceste peste 131.000 de firme vor fi declarate inactive fiscal in zilele urmatoare, odata cu publicarea in Monitorul Oficial a Ordonantei de Guvern 92/2003. Lista cu firmele respective va fi publicata pe pagina de internet a ANAF”, a adaugat Sorin Blejnar.

Citeste si:  Romanii, saraci si in credite

Stefan Etves