Comercializarea pieselor de schimb si serviciile post vanzare reprezinta principalele surse de venit pentru importatorii auto din Romania. Valoarea incasarilor din aceste activitati o depaseste pe cea care provine din comisioanele de vanzare ale autoturismelor.
Orice proprietar de autoturism stie ca are de facut cel putin doua drumuri in fiecare an la un service auto. De revizia periodica si schimbul de ulei practic nimeni nu scapa. Iar aceste servicii minime costa intre 60 si 200 de euro, bani care trebuie scosi din buzunar in fiecare an. Sumele cresc insa substantial in situatia in care exista complicatii mecanice. Pentru dealerii si importatorii auto post vanzarea reprezinta o afacere de zeci de milioane de euro anual. Surse din industrie ne-au declarat ca pentru un importator auto asa numita parte de „after sales” genereaza in medie 60% din venituri, restul provenind din comisioanele de vanzare. Procentul generat de „after sales” creste insa in situatia in care ne referim la marcile de volum. Ponderea vanzarilor de piese si accesorii in veniturile incasate de un importator din segmentul de post vanzare este de 70-80%, restul provenind din manopera de service. Cea mai mare parte a incasarilor din service se concentreaza la dealeri. Multi aleg insa un service independent dupa iesirea masinii din garantie. Numarul acestora este mult mai mare, iar veniturile lor sunt mai greu de cuantificat. Acesta spune ca aceasta structura a veniturilor unui importator este cat se poate de normala. Daca la vanzarea propriu-zisa a unui autoturism marjele practicate sunt mici din cauza concurentei acerbe, nu acelasi lucru se intampla pe partea de „after sales”, unde se pot pune marje ceva mai consistente. O masina noua este vanduta o singura data de un dealer sau importator. La un service trebuie sa mearga de mai multe ori.
Un complex auto integrat necesita investitii de 1-3 milioane euro
Cifra de afaceri estimata de grupul Porsche Romania pentru anul 2004 din vanzari de piese si accesorii auto se ridica la peste 30 milioane dolari. Din aceasta suma 96% este reprezentata de vanzarea de piese si doar 4% de din cea a accesoriilor. „In sase ani Porsche Romania a vandut piese originale pentru marcile Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT si Porsche de peste 92 milioane de euro”, spune Franz Fruehwirth, director general Porsche Romania. O ora de manopera intr-un service auto al uneia din marcile din portofoliul Porsche Romania este in medie de 12,5 euro, iar 96% din comenzile de piese pot fi livrate in maximum 48 de ore. Din totalul veniturilor generate de segmentul „after sales”, manopera ocupa doar 24%. „Numarul mediu de masini care intra in service-urile Porsche Romania, inclusiv reviziile tehnice, este de circa 32 in toata tara.In Bucuresti insa, numarul acestora depaseste 100 la dealerul Audi si Volkswagen Porsche Bucuresti Nord”, spune Franz Fruehwirth.
Grupul TiriacAuto, care are in portofoliu marcile Mercedes, Smart, Chrysler, Jeep, Mitsubishi, Land Rover, Jaguar, Ford, Mazda si Hyundai, a inregistrat in anul 2003 venituri de peste 38 milioane de euro din segmentul post vanzare. In 2002 insa, veniturile din „after sales” erau de doar 21 de milioane de euro. Adaosul mediu practicat pentru piesele de schimb variaza intre 15%-35%, iar o ora de manopera intr-un service costa intre 14-21 euro. Valorile difera in functie de marca autovehicululu. In service-urile AutoItalia, compania care importa marcile Fiat si Alfa Romeo, costul unei ore de manopera este de 15 euro.
Dealerii inregistreaza insa un volum mult mai mare de incasari din segmentul „after sales”, si asta pentru ca importatorii nu aloca sume foarte mari segmentului de servicii post vanzare. De acestea se ocupa, in general, dealerii locali.
Investitiile dealerilor in complexe integrate care cuprind pe langa showroom, o zona dedicata sectiunii post vanzare, sunt destul de consistente. Faptul ca sunt vehiculate sume de milioane de euro certifica, intr-un fel, faptul ca post vanzarea este o afacere profitabila. Fiecare dealer este obligat sa faca aceste investitii si sa respecte standardele marcii pe care o reprezinta pentru a primi licenta de lucru de la importator si de la fabrica.
Un complex integrat se dimensioneaza, in general, in functie de potentialul pietei din zona unde este construit.