Consumul de apa minerala imbuteliata la nivel mondial va creste in mod spectaculos in urmatorii cinci ani, depasindu-l cu mult pe cel de bauturi racoritoare carbogazoase, iar Nestle, Danone si PepsiCo vor fi liderii de piata, potrivit unui studiu al companiei de consultanta Zenith International. In Romania, situatia nu coincide intocmai cu tendintele internationale.
Potrivit un studiu al companiei Canadean, anul trecut, bauturile racoritoare au fost la mare cautare, pe anumite segmente existand cresteri de peste 40%. In schimb, consumul de apa minerala de anul trecut a fost modest, cu putin peste cel inregistrat in 2004, pe fondul unui an mai putin calduros.
„Peste tot in lume, se poate observa orientarea din ce in ce mai puternica spre consumul de apa minerala, pe de o parte pentru ca este mai accesibila, dar si datorita inclinatiei crescande spre produse ce ofera garantii pentru sanatate“, a declarat Gary Roethenbaugh, director de cercetare in cadrul Zenith International.
Zenith International estimeaza ca in urmatorii cinci ani s-ar putea vorbi chiar despre inceputul unei noi ere pentru piata bauturilor racoritoare, avand in vedere conceptele din ce in ce mai raspandite legate de sanatatea produselor. Cresterea de consum va produce mari beneficii pentru Danone si Nestle ale caror branduri Evian si Volvic, respectiv Vittel, sunt deja arhicunoscute. Danone detine in total patru dintre cele mai importante branduri din lume iar Nestle, doua dintre ele. Gigantii PepsiCo si Coca-Cola, chiar daca isi datoreaza pozitiile de top productiei de bauturi racoritoare, s-au vazut nevoiti, avand in vedere noile tendinte, sa scoata pe piata si alte produse decat variantele traditionale. PepsiCo pare a se fi descurcat destul de bine cu cele doua branduri Aquafina si Propel. Cat despre Coca-Cola, specialistii de la Zenith spun ca s-a adaptat mai incet la noile tendinte, orientate spre sanatate, ale consumatorilor, decat rivalul PepsiCo, avand printre brandurile de top un singur tip de apa imbuteliata. Chiar si asa, aceste patru mari companii, controlau in 2004 peste 32% din piata apei imbuteliate. Piata apelor minerale a crescut cu aproximativ 6% in 2005, inregistrandu-se un consum de 173 miliarde de litri fata de 163 de miliarde de litri in anul 2004. Europa de Vest ramane cel mai mare consumator de apa imbuteliata inghitind cam un sfert din productia mondial. Zona Asia – Australia pare a fi insa pe urmele Europei occidentale avand sanse sa preia statutul de lider in top cu sprijinul Chinei si Indoneziei. Pe de alta parte, Statele Unite si Mexicul au fost cele mai mari piete de consum in anul 2004.
In ceea ce priveste Romania, consumul de apa minerala este mult mai mic decat cel inregistrat in zona europeana. Daca e sa ne luam dupa estimarile specialistilor de la Zenith International, nici in urmatorii patru ani nu se vor produce modificari spectaculoase.
Bauturile racoritoare cu continut de fructe si ice-tea-ul au fost printre cele mai apreciate. „Romanii nu sunt mari consumatori de apa minerala, chiar daca oferta de produse este bogata. Un roman consuma circa 40 de litri de apa minerala, in vreme ce consumul mediu european este de 120 de litri pe an per persoana. Limitarea vine din lipsa de educatie, ca si din cauza nivelului de trai scazut.
Romanul e obisnuit sa bea in continuare apa de la fantana chiar daca este periculoasa“, a declarat Octavian Cretu, presedintele Patronatului APEMIN. El a mai explicat ca si anotimpurile au un rol decisiv in determinarea consumului. „Anul trecut am avut doar cinci zile consecutive de soare.
Oamenii nu au mai baut atat de multa apa. De trei ani nu mai avem vara si peste tot sunt inundatii. De exemplu apa antidot ce se acorda prin lege pentru zilele caniculare, potrivit legii nu s-a mai dat populatiei de trei ani“, a mai spus Octavian Cretu.
Potrivit directorului general al Societatii Nationale a Apelor Minerale din Romania, Iosif Nagy, la noi, piata de apa minerala a fost in 2005 de aproximativ un miliard de litri, insemnand o crestere de circa 5% fata de anul 2004. Pentru acest an, se estimeaza o crestere de 5-10%. Cei mai importanti producatori de pe piata autohtona sunt Romaqua cu brandul Borsec, European Drinks cu Izvorul Minunilor, Coca – Cola cu Dorna si Perla Harghitei, avand brandul cu acelasi nume.
Autor: Cristina Nedelcu