Productia de biocarburanti in Romania este aproape inexistenta, desi pana la data aderarii la UE, 2% din carburantii folositi in tara noastra trebuie sa fie bio, iar pana in 2010 procentul trebuie sa creasca treptat, pana la 5,75%. UE si-a propus o strategie de crestere a productiei si consumului de energie regenerabil, numai ca aceasta tinta este putin probabil sa fie atinsa si de Romania.
Dezinteresul tarii noastre se datoreaza, poate, si faptului ca directiva europeana care prevede ca minimul proportiei de biocarburanti sa fie de 5,75% din totalul combustibililor consumati la nivel national nu are caracter obligatoriu, fiind doar indicativa. Cu toate acestea, potrivit unor surse din cadrul Ministerului Economiei si Comertului, la nivelul UE se poarta discutii pentru a transforma aceasta directiva intr-una obligatorie.
Companiile acuza lipsa facilitatilor fiscale
Reprezentantii firmelor de profil din Romania se plang insa de legislatia romaneasca, mai exact de lipsa subventiilor. Vicepresedintele Rompetrol, Adrian Petrus, ne-a declarat ca exista interes din partea companiei pentru producerea de biocombustibil, dar numai daca vor exista unele facilitati.
“Rompetrol este interesata de un asemenea proiect, dar daca nu se vor acorda facilitati, compania nu va face investitii”, a precizat Petrus. In Romania, la acest moment, sunt doar cateva investitii in derulare in domeniul biocarburantilor, in timp ce firmele mari inca mai asteapta facilitati din partea statului pentru a incepe investitiile. Petrom, Rompetrol si Lukoil au prezentat ministrului economiei si comertului, Codrut Seres, o serie de propuneri pentru introducerea si promovarea consumului de biocarburanti pe piata romaneasca. Companiile solicita, in primul rand, facilitati fiscale pentru producatorii de biocarburanti, permisiunea de a produce mai multe tipuri de biocarburanti si neimpunerea unei proportii fixe de biocarburant in carburantul conventional.
Firmele straine, mai interesate
Daca firmele romanesti nu se inghesuie sa inceapa investitiile in acest domeniu, in schimb, firmele straine si-au anuntat deja intentia de incepe o astfel de afacere in Romania. Astfel, grupul portughez Martifer va investi peste 45 milioane de euro pentru construirea unei rafinarii producatoare de biocombustibil la Lehliu Gara (jud. Calarasi ), cu o capacitate de productie de pana la 100.000 tone de biodiesel anual. Si nemtii sunt interesati in construirea unei rafinarii. Astfel, grupul MAN a anuntat ca va investi aproximativ 180 milioane de euro la Sibiu, pentru construirea rafinariei si in deschiderea unui centru agricol.
Subventii de la Ministerul Agriculturii
In ceea ce priveste materia prima, Romania are o capacitate de furnizare de ulei vegetal din floarea-soarelui, soia sau rapita de 500.000 tone pe an, ceea ce se traduce in aceeasi cantitate de biodiesel pe an.
Pentru stimularea productiei de biocarburanti, Ministerul Agricuturii acorda – tardiv, ce-i drept -pentru toamna 2006, o subventie de 1RON/litrul de biodiesel folsit in agricultura. Din 2007, va intra in functiune un sistem mai amplu de sustinere financiara a aculturilor bioenergetice – atat plata europeana de 50 euro/ha, cat si subventia specifica pentru culturile de rapita si floarea soarelui.
Autor: Luminita Gheorghe