Investitiile totale ale firmelor in activitati de responsabilitate sociala corporatista s-au ridicat, anul trecut, la peste 10 mil. euro, arata estimarile Saga Business&Community, preluate de Rompres. Fiecare societate a investit intre 1.000 si 1,5 mil. euro, mai arata estimarile Saga.
Potrivit acesteia, piata din Romania limiteaza, de cele mai multe ori, responsabilitatea sociala doar la nivelul de donatii, sponsorizari si programe de voluntariat. Cele mai importante sume investite au constat in oferirea de echipamente, bani, servicii, produse, dar si capital uman.
“Responsabilitatea sociala corporatista a fost mult timp neglijata in Romania si acum avem ocazia de a vedea cum companiile care isi desfasoara activitatea la noi in tara au construit de la zero niste programe care aduc valoare nu numai afacerilor, ci si societatii”, a declarat Luminita Oprea, autoare a primei carti de responsabilitate sociala corporatista din Romania, membra in consiliul de conducere al Asociatiei Romane a Profesionistilor in Relatii Publice. Potrivit lui Oprea, este imbucurator faptul ca reprezentanti importanti ai Guvernului si ai ONG sunt la aceeasi masa de discutii, iar aceasta nu poate decat sa confirme cresterea importantei pe care o cunoaste responsabilitatea corporatista.
Romania, gazda a primei conferinte internationale de RSC din Europa de Sud-Est
Bucurestiul va fi, in 7-8 noiembrie, gazda primei conferinte internationale in domeniul RSC, care va genera discutii privind dezvoltarea sectorului si perspectivele acestuia. Conferinta va purta titlul “Investind in viitor” si va fi organizata de Saga Business&Community, sub patronajul UN Global Compact si World Business Council for Sustainable Development.
La conferinta vor participa reprezentanti ai sectorului guvernamental, mediului de afaceri, organizatiilor internationale si sectorului non-guvernamental, alaturi de experti internationali de top in domeniul RSC. De asemenea, la conferinta va fi prezent si ministrul pentru Integrare Europeana, Anca Boagiu, Tom Dodd – reprezentantul CE – Directoratul general pentru antreprenoriat si industrie – si Marcel Engel – Director regional World Business Council for Sustainable Development.
Comisia Europeana vrea o mai mare vizibilitate a RSC
Tom Dodd, reprezentantul Comisiei Europene, a declarat ca in martie 2006 Comisia si-a facut publica intentia de a atrage atentia opiniei publice asupra RSC, de a recunoaste ceea ce companiile europene fac deja in acest domeniu si de a le incuraja in a face mai mult. “Participarea la aceasta conferinta ar trebui sa ajute la realizarea unora din aceste tinte”, a spus Tom Dodd.
Obiectivul sesiunilor de discutii il reprezinta intentia de a demonstra ca RSC nu se refera strict la a oferi unele avantaje companiilor, cat, mai ales, la influentarea pozitiva a comunitatii.
Conferinta Internationala de Responsabilitate Sociala Corporatista este primul eveniment care abordeaza aspectul RSC dintr-o perspectiva integrata. Astfel, dezbaterile desfasurate pe parcursul celor doua zile vor fi axate pe abordarea, in ansamblu, a celor sase elemente ale CSR – conduita de afaceri, relatiile cu angajatii, sanatatea si siguranta in munca, relatia cu clientii si furnizorii, implicarea in comunitate, plus masurarea si raportarea responsabilitatii sociale.
Evenimentul va avea ca target managerii de top, directorii de comunicare si PR ca si toti cei care au putere de decizie in implementarea si derularea strategiilor de RSC.
Firmele implicate in proiecte sociale castiga un nume in comunitate
Potrivit unui studiu al Asociatiei pentru Relatii Comunitare, realizat la inceputul anului, firmele care se implica cu regularitate in proiecte sociale vad in aceasta implicare mai mult decat o contributie financiara, simtindu-se capabile sa contribuie cu idei, expertiza, resurse umane. Aceasta participare raspunde mai multor motivatii – ofera sansa angajatilor sa se implice intr-un cadru organizat, ofera posibilitatea de relationare directa intre firma, organizatie si beneficiari, creste implicarea firmei in proiect (perceput ca proiect comun si nu doar ca sprijin intamplator).
In acelasi timp, se mai arata in studiu, e de folos in construirea unei relatii faptul ca firma are optiunea sa se implice in a sustine organizatia si nu o obligatie in acest sens. Firmele au o responsabilitate fata de actionari si fata de societate in general, prin respectarea legilor si plata impozitelor, sprijinul financiar sau uman prin sponsorizare, donatii sau voluntariat este la libera lor alegere. Prezentarea sustinerii potentiale ca o necesitate sau obligatie din partea firmei are de obicei doar rolul de a irita partenerul potential.
In afara de scopul principal al firmelor, care este cel comercial, exista si unele firme pentru care valorile de relationare in mediul de afaceri, cu angajatii si comunitatea sunt foarte importante. Astfel, o parte din firme isi percep un rol clar in relatie cu comunitatea/societatea ca promotori de valori, mobilizatori de resurse.
Printre valorile pe care firmele implicate social doresc sa le promoveze, se numara antreprenoriatul, initiativa, inovatia, spiritul de echipa, investitia in viitor, investitia in construirea de capacitati.
Autor: Florin Cojocaru