Domeniile care pot individualiza economia romaneasca si ii pot crea un avantaj in competitia economica europeana sunt agricultura ecologica si produsele alimentare naturale, industria IT, industria vinului, agro-turismul, turismul cultural si Delta Dunarii, industria textila si confectiile, produsele mestesugaresti traditionale, industria de mobila, dar si industria farmaceutica naturista, potrivit proiectului de strategie post-aderare propus de guvern.
Strategia post-aderare 2007-2013 defineste principalele cai de actiune si mijloace pentru atingerea obiectivului general al Romaniei in aceasta perioada: valorificarea maxima a calitatii de stat membru al Uniunii Europene. In ceea ce priveste obiectivele specifice, strategia mentioneaza consolidarea modelului de dezvoltare socio-economica, aprofundarea la nivel national a procesului de integrare europeana, definirea strategica a rolului si pozitiei Romaniei in cadrul UE, dar si crearea si promovarea profilului de tara.
Obiectivul strategic al Romaniei in aceasta perioada il reprezinta convergenta cu statele membre ale Uniunii Europene, in termeni de bunastare individuala a cetatenilor sai si a societatii, in general. in termeni macro-economici, convergenta cu UE inseamna asigurarea unui ritm de crestere economica mai ridicat decat media comunitara, pentru un interval de timp suficient de lung (de ordinul zecilor de ani). Referitor la pozitionarea strategica fata de temele europene de importanta majora, ´pozitia Romaniei fata de extinderea UE va fi una rezervata´, potrivit documentului citat. ´Romania nu urmareste sa blocheze aderarea statelor candidate UE, dar sustine respectarea cu strictete, de catre acestea, a tuturor conditiilor impuse, conditie necesara pentru asigurarea unei consolidari institutionale a Uniunii´, se arata in strategia propusa de guvern.
“In plus, un argument practic in favoarea unei pozitii discrete a Romaniei in problema extinderii ar fi ca amanarea unui eventual val ar permite Romaniei sa beneficieze din plin de instrumentele structurale si sa-si consolideze pozitia in randul statele membre prin construirea unei reputatii ce-i va permite ulterior sa fie mai vocala in probleme sensibile, cum este extinderea UE27” sustine executivul.
In ceea ce priveste politica agricola comuna, o abordare favorabila Romaniei ar fi evitarea reducerii severe a bugetului PAC, in special a fondurilor pentru dezvoltare rurala, avand in vedere tendinta de liberalizare a comertului cu produse agricole, dar si ponderea mare a agriculturii in PIB-ul intern. Legat de stabilirea directiilor strategice de politica externa, Romania isi propune sa se afirme ca un stat european mediu, cu potential de specializare in anumite domenii. Avand in vedere ca, in mod traditional, s-a concentrat pe domeniul securitatii si, in prezent, pe relatia transatlantica, este necesar ca, in viitor, sa echilibreze pozitia aceasta cu o dimensiune economica si sa o acomodeze cu ´doctrina de putere soft´.
Tinand cont de interesele particulare la Est, in Marea Neagra si in Balcani, Romania va actiona pentru a determina nuantari ale pozitiilor UE pe aceste teme. De asemenea, Romania va incuraja consolidarea Politicii Europene de Securitate Aparare (PESA) si va participa, de o maniera activa, la dezvoltarea si implementarea acesteia, urmarind a deveni un catalizator al PESA. Se va urmari promovarea principiului complementaritatii dintre UE si NATO in domeniul securitatii si apararii si se va sprijini consolidarea parteneriatului celor doua organizatii. Prioritatea Romaniei in domeniul transportului rutier va fi interconexiunea externa si interna a tarii prin asigurarea legaturilor cu reteaua de autostrazi din statele membre si dezvoltarea retelei de autostrazi/drumuri expres.
Strategia propusa de guvern in domeniul transportului rutier vizeaza finalizarea, pana in anul 2013, a tuturor autostrazilor deja contractate si variantele de ocolire, la profil de autostrada, ale oraselor cu trafic intens.
in domeniul energetic, se are in vedere asigurarea securitatii alimentarii cu energie, cresterea competitivitatii economice si reducerea impactului asupra mediului inconjurator.
La capitolul ´Crearea si promovarea profilului de tara´, guvernul considera ca aderarea la UE reprezinta o sansa pentru promovarea identitatii si valorilor reprezentative ale Romaniei. Pentru a face ´ideea de Romania´ prezenta si vizibila la nivelul UE, se impun individualizarea si promovarea unui profil de tara clar si pregnant, axat pe cel putin doua componente esentiale: identitatea culturala nationala si produsele specifice, atractive pentru piata europeana, se arata in strategie. Guvernul isi propune, pentru aceasta, inclusiv derularea de campanii externe de promovare a imaginii Romaniei in UE, pornind de la ideea ca tara noastra se confrunta, in prezent, cu un deficit de imagine in randul publicului european.
Primul pas in acest sens va fi efectuarea unui audit de brand, care sa identifice cauzele, canalele de comunicare si multiplicatorii care genereaza imagine negativa, dar si analiza vizibilitatii si a perceptiei brandurilor romanesti in spatiul european si identificarea atuurilor pe care se poate construi o imagine favorabila pentru Romania.
Seful Departamentului pentru Afaceri Europene, secretarul de stat Adrian Ciocanea, a precizat ca formula prezentata de guvern a incercat sa traseze linii directoare.
Guvernul doreste o consultare atat cu partenerii sociali, cat si cu partidele politice si este gata sa preia orice propunere care sa imbunatateasca documentul deja elaborat, a afirmat Adrian Ciocanea.
Experti desemnati de guvern si de reprezentanti ai partenerilor sociali vor dezbate, in urmatoarele zece zile, strategia post-aderare, pentru a se conveni asupra unor principii. Consultarile au inceput in urma cu o saptamana cu reprezentantii mediului academic si ai societatii civile, au continuat marti cu reprezentantii sindicatelor si patronatelor, iar miercuri vor veni la Palatul Victoria reprezentantii partidelor politice.