Comertul pe Internet a inceput sa ia amploare si in Romania. In ultimii ani, mii de romani si-au deschis magazine virtuale, cu oferte dintre cele mai diverse. Fie ca vorbim despre calculatoare, carti, haine, mancare sau servicii de inmatriculari, de publicitate sau de achitarea facurilor si amenzilor, toate sunt disponibile printr-un simplu click. Chiar si rezervarile pentru un credit la banca se pot face tot prin Internet. Pentru a deschide un magazin virtual, este nevoie de o idee, de ceva bani si de multe date de contact. Magazinul se inregistreaza, ca orice SRL, la Oficiul National al Registrului Comertului (ORNC). Avantajul, de aceasta data, este ca nu trebuie inchiriat un spatiu de prezentare si nu trebuie platiti oameni pentru curatenie. In schimb , trebuie gasite persoane capabile sa administreze site-ul 24 de ore din 24, pentru ca afacerea sa mearga. Legislatia in vigoare are prevederi extrem de clare cu privire la tarifele aferente serviciilor oferite, despre care un client trebuie sa stie daca au sau nu TVA.

Confirmarea intentiei tine loc de contract

Potrivit legii comertului electronic, un contract se considera incheiat atunci cand ofertantul primeste confirmarea intentiei de a-i plati serviciile, de la un potential cumparator. Achitarea produselor cumparate de pe Internet se face in momentul in care clientul intra in posesia bunului. Exista si varianta platilor in avans, insa romanii nu s-au aratat prea incantati de ea, cel putin pana acum. Lipsa banilor, in cazul comerciantilor, si a increderii, in cazul clientilor determina ca implementarea sistemelor de plata prin card sa fie destul de dificila.

Deschiderea afacerii costa pe jumatate cat reclama

Claudiu Gamulescu, consultant pe solutii de comert electronic si branding online, ne-a povestit ca, pentru a incepe o afacere online, ar trebui investiti cel putin 1500 de euro, doar pentru conceperea si securizarea site-ului. Pentru ca investitia sa fie rentabilaa, trebuie luate in considerare mai multe aspecte.”Firma care executa si intretine site-ul este foarte importanta. Ea trebuie sa asigure si securizarea site-ului. Cu cat firma care implementeaza softul este mai buna, cu atat securitatea este mai ridicata”, mai precizeaza consultantul.

Specialistii sustin ca promovarea site-urilor tine de imaginatia fiecaruia, dar este conditionata de buget. Promovarea site-urilor este adeseori inclusa in costul aplicatiei de comert electronic, asa-numitul cos de cumparaturi (shopping cart). Pentru a promova site-ul mai bine, de exemplu, pe Google, o consultatie costa, in medie, intre 500 si 3000 de euro. Pretul variaza in functie de numarul cuvintelor cheie dorite si de numarul de site-uri care sunt cautate tot pe aceleasi cuvinte. De asemenea, promovarea site-ului se mai poate face si prin bannere, prin sponsorizarea unui alt site sau prin cumpararea de linkuri.

Citeste si:  E-comertul romanesc, la 10% din potential

Plata prin card, perceputa ca o scadere a profitului”Alti factori cheie de care depinde reusita afacerii sunt o politica de preturi, de retururi si garantii, asigurarea fluxurilor de aprovizionare si livrare bine puse la punct. Si marketingul magazinului are un rol foarte important”, mai povesteste Gamulescu.”Majoritatea patronilor de magazine virtuale romanesti percep ca o scadere a profitului comisionul perceput pentru plata prin card. Daca realizeaza insa ca potentialii lor clienti pot achita cumparaturile cu cardul, macar ca instrument de marketing, daca nu altfel, ar trebui sa introduca acest sistem”, sustine Gamulescu

Fraude- doar in 0,2 la suta din cazuri

“Aceiasi romani care nu au nicio problema cand fac tranzactiile pe Internet in strainatate devin reticenti cand e vorba de magazine romanesti. E, probabil, o oglinda a ce se intampla n Romania. Nu avem incredere in nimeni”, apreciaza expertii in domeniu. Potrivit statisticilor RomCard, doar 0,2 la suta din numarul total de tranzactii efectuate prin Internet cu cardul au fost fraude sau reprezinta plangeri generate de cumparator. De cele mai multe ori, posesorul cardului, in speta, cumparatorul, nu admite ca ar fi efectuat vreo tranzactie. Statisticile mai demonstreaza ca infranctiunile sunt initiate din tara, dar vizeaza victimele care sunt in strainatate, de unde se ridica produsul final. Cel mai des, asemenea infractiuni sunt comise in Bucuresti,in Alexandria, Ramnicu-Valcea, Craiova, Timisoara , Iasi, Sibiu si Constanta.

O librarie, dezvoltata din biblioteca personala

Gigel Chiazna este unul dintre cei care si-a facut singur o afarcere online cu carti. Pe vremea cand era student, din lipsa de bani, si-a vandut titlurile din biblioteca personala la anticariate. L-a deranjat ca astepta prea mult ca sa-si primeasca banii, asa ca a inceput sa vanda carti pe Internet. Cu studii de informatica aprofundate si cu un calculator in fata, Gigel si-a facut propriul anticariat. Online. A vandut multe titluri, iar banii obtinuti i-a investit in noi achizitii. In 2001, impreuna cu fratele sau, a pus pe picioare o librarie online. S-au asociat ulterior si cu un prieten si, in sase ani, libraria a ajuns la o cifra lunara de afaceri de doua miliarde de lei si peste 185.000 de titluri vandute.

Citeste si:  Atacurile interne sunt anihilate de noul soft IBM

“Nu am avut un plan de afaceri si nici investitie initiala. O perioada am si lucrat ca angajat in alta firma si mai investeam cate ceva din salariul de programator”, povesteste Gigel. Despre site-ul firmei, managerul ne-a spus ca a fost dezvoltat in timp.”Este foarte greu de spus cat a costat site-ul, pentru ca a fost dezvoltat din mers. Avem o mica echipa de informaticieni care dezvolta tot ce se vede, dar mai ales ce nu se vede din site. Partea care nu se vede tine de gestiunea si contabilitatea afacerii si este cea mai complexa parte din site”, mai spune patronul librariei.

Comisioanele, principala”scuza” pentru plata ramburs

Libraria vinde carti atat in Romania, cat si in strainatate
Vanzarea de carte in strainatate este o afacere destul de costisitoare din cauza costurilor vamale si de transport.”Acum, tinta noastra este Romania. Site-ul in limba engleza l-am facut doar pentru a facilita comunicarea cu strainii care doresc sa cumpere carte romaneasca pentru studiu sau pentru un cadou. Nu avem o preocupare excesiva pentru piata straina”, a mai povestit managerul.”Nu am introdus plata prin card, in principal, din cauza costurilor. Din dorinta de a evita diverse probleme pentru care, deocamdata, nu am gasit solutii, am hotarat sa mai asteptam”, precizeaza Gigel. Managerul a explicat ca, in situatia in care clientii renunta la o comanda platita deja prin card, firma trebuie sa achite si comisionul pentru returnarea banilor.”Transportul ne creaza probleme deoarece calitatea serviciilor este direct proportionala cu pretul si inca sunt diverse probleme cu firmele cu care colaboram”, povesteste Gigel. Transportul unui colet costa firma, in medie, cinci lei.”Putem sa livram cartile si prin curier, care costa mai mult. Pentru comenzi mari insa, suportam noi taxele”, mai precizeaza managerul.

La fiecare doua zile se lanseaza un site

Ultimul studiu efectuat asupra dinamicii magazinelor virtuale din Romania releva ca, la nivelul anului 2006, erau 478 de magazine virtuale functionale, chiar daca pe portalul Trafic.ro figurau peste 1000 de site-uri incadrate la categoria comert electronic. Cele 478 de site-uri au corespuns legislatiei in vigoare, au fost gasite prin cautari diverse dupa denumirile produselor si aveau mai mult de 10 vizitatori pe zi. Statistica arata ca, in interval de un an, s-a lansat un magazin la doua zile.

Citeste si:  AMD isi extinde prezenta in estul Europei prin numirea unui reprezentant in Romania

Studiul mai arata ca romanii urmeaza tendintele pietei internationala. Piata virtuala autohtona este dominata in proportie de 75 la suta de magazinele care comercializa produse IT, carti, muzica si filme.

Un sfert din piata este acaparata de produsele IT

Shop-urile destinate produselor IT s-au dublat in decurs de un an, avand o cota de piata de 25 la suta. Acestea sunt urmate de libariile virtuale, care detin 15 la suta, dublu fata de anul 2005, si de site-urile care comercializeaza muzica si filme, care ocupa zece la suta din ponderea magazinelor virtuale romanesti.

Cea mai mare crestere s-a produs in domeniul papetariei si biroticii, unde numarul site-urilor a crescut de la 6 la 56, ajungang sa detina aproape noua la suta. In schimb, in intervalul noiembrie 2005-noiembrie 2006, nu s-a mai”deschis” niciun sex-shop sau serviciu de catering online, acestea avand, impreuna, sub trei procente din cota de piata. Fenomenul este unul ciudat, avand in vedere elanul cu care pornisera pe internet magazinele virtuale de tipul “sex-shop”. Comerciantii au mizat pe faptul ca romanii se jeneaza sa intre intr-un astfel de magazin si prefera achizitiile facute de acasa, din fata calculatorului.

Bucuresti, capitale comertului on-line

Cele mai multe magazine virtuale au fost identificate in Bucuresti, in proportie de peste 50 de procente. In Cluj s-au gasit 31 de site-uri, iar in Brasov au fost reperate 14 magazine. Statistica mai arata ca in 30 la suta din judetele Romaniei nu a fost gasit niciun site specializat pe comertul electronic. De altfel, si cei mai multi cumparatori sunt tot din Capitala, un motiv fiind faptul ca acestia au cea mai mare deschidere la Internet. In cativa ani insa, specialistii apreciaza ca posesorii de site-uri specializate pe comertul electronic vor fi asaltati de amatorii cumparaturilor on-line.