Termenul de ieri din dosarul 6454/2005, judecat de Curtea de Apel Bucuresti, poate fi unul hotarator in ceea ce priveste soarta contractului de inregistrare si identificare a animalelor mici, semnat anul trecut de Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA) si Consortiul Caisley -IQ Management SRL. In cadrul sedintei de ieri, in ciuda protestelor reprezentantilor ANSVSA – care in mod normal ar trebui sa pledeze pentru interesele statului roman -, instanta a decis sa accepte doua acte de control, intocmite de institutii de stat specializate. Pentru analizarea acestor doua documente, instanta a propus un termen de doua saptamani. In cadrul sedintei de ieri, care a durat doar 10 minute, reprezentantii ANSVSA s-au opus anexarii la dosar a celor doua documente – cel mai probabil un raport foarte “proaspat” al Curtii de Conturi si un altul intocmit de Autoritatea de Control a Guvernului – si au inaintat instantei o hartie care atesta ca identificarea animalelor este o urgenta in viziunea Comisiei Europene. Ragazul de doua saptamani dat de Curtea de Apel vine si in sprijinul Ministerului Finantelor Publice, care trebuie sa-si prezinte punctul de vedere, dar care nu a putut sa o faca pana acum pentru ca nu a avut acces la documente!

Dosarul judecat de Curtea de Apel este urmarea contestarii contractului semnat anul trecut de ANSVSA cu Caisley – IQ Management SRL. Liviu Harbuz, fost presedinte al ANSVSA si fost secretar de stat, a incheiat, in luna iulie a anului trecut, in numele autoritatii, un contract pe un an, in valoare estimativa de 477 miliarde de lei, pentru inregistrarea, identificarea si crotalierea animalelor. Contractul a fost parafat in conditii extrem de dubioase in defavoarea ofertei unui alt consortiu din care face parte si firma daneza Daploma International. Actul a fost atacat in justitie, iar modul in care s-a derulat licitatia si a fost semnat contractul a fost reclamat si de Ministerul Afacerilor Externe al Regatului Danemarcei. Liviu Harbuz a fost cercetat de Parchetul de pe langa Judecatoria sectorului 3 pentru abuz in serviciu contra intereselor publice in forma calificata si deturnare de fonduri cu consecinte deosebit de grave. Organele de ancheta sustin ca, daca s-ar fi derulat pana la capat, contractul cu IQM ar fi adus statului un prejudiciu in valoare de 24,6 milioane de euro.

Procesul de identificare a animalelor mici – oi, porci si capre – pe care, conform planului initial, autoritatile romane ar fi trebuit sa-l finalizeze la jumatatea anului viitor (pe 30 iunie 2006) bate pasul pe loc. Rezultatul modului in care o mana de oameni din cadrul Autoritati Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA), dar si alti exponenti ai Cabinetului Nastase s-au jucat cu prestigiul si cu bugetul statului roman nu s-a lasat asteptat. Astfel, in Raportul de tara dat publicitatii saptamana trecuta, Romania a vazut mai multe cartonase rosii – pentru care, intr-o tara normala, autoritatile ar fi trebuit sa vada “stele verzi” – aratate de Comisia Europeana tocmai pentru domeniul sanitar-veterinar.

In ciuda numeroaselor atentionari si a muntilor de rapoarte intocmite de institutii ale statului cu atributii de control, nimeni dintre cei vinovati nu a dat socoteala pana la aceasta data. Mai mult, dosarele se plimba, in dulcele stil clasic, intre PNA, Parchetul Curtii de Apel si Parchetul de pe langa Judecatoria sectorului 3 Bucuresti. Culmea ironiei, societatea care a beneficiat printr-o licitatie cel putin dubioasa de atribuirea contractului de crotaliere si inregistrare a animelelor mici, IQ Management SRL Cluj, a ajuns sa se asocieze cu Autoritatea Nationala Sanitara Vaterinara si pentru Siguranta Alimentelor – cea care i-a incredintat ilegal contractul, asa cum demonstreaza toate rapoartele de control intocmite pana acum – intr-un proces deschis de unul dintre contracandidatii descalificati in cadrul licitatiei. In cifre, “afacerea crotalierea” arata astfel: plati de peste 276 miliarde de lei, dintre care 189,8 miliarde au mers catre IQ Management, dupa ce Curtea de Apel Bucuresti a decis (prin decizia civila 546/30.09.2004) sa suspende contractul.

Mai multe rapoarte de control intocmite in vara acestui an confirma dezastrul de la Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor. Situatia de la ANSVSA va fi prezentata pe larg si in raportul Curtii de Conturi, care va fi gata zilele urmatoare, si in care, conform unor surse din cadrul institutiei, se arata negru pe alb ca guvernul – cabinetul Nastase -, prin deciziile de pe final de mandat, a fortat practic Autoritatea sa faca plati ilegale catre IQ Management SRL.

Citeste si:  Clasamentul Forbes 400, alcatuit exclusiv din miliardari

Ministerul stie ca licitatia a fost castigata de cine trebuia

Desi a parut destul de uimit de rezolutiile din Raportul de tara, ministrul agriculturii, Gheorghe Flutur, stia pe ce butoi de pulbere sta inca din luna iunie a.c., cand au fost finalizate verificarile efectuate la ANSVSA de propriul Corp de control si de Serviciul de Audit Public Intern al MAPDR.

Controlul a fost efectuat la sesizarea Ambasadei Regale a Danemarcei din Romania, sesizare care viza modul in care ANSVSA a coordonat procedura de atribuire a contractului privind “furnizarea de produse si servicii integrate pentru identificarea si inregistrarea suinelor, ovinelor si caprinelor”. Concluziile controlului finalizat pe 20 iunie sunt foarte clare: licitatia organizata de ANSVSA pentru achizitionarea serviciilor de crotaliere si inregistrare a animalelor a fost viciata prin intocmirea necorespunzatoare a caietului de sarcini, nu a fost solicitat in termen util punctul de vedere al Ministerului Finantelor Publice si, dupa ce acesta a fost primit, nu a fost luat in considerare, si, desi contractul semnat de ANSVSA cu IQ Management (IQM) Cluj a fost suspendat de Curtea de Apel Bucuresti, s-au continuat platile catre aceasta firma si dupa aceasta decizie, suma platita ulterior deciziei instantei fiind de aproape 190 miliarde de lei.

“In urma analizei intregii documentatii privind modul de derulare a licitatiei pentru achizitia de produse si servicii integrate pentru identificarea si inregistrarea ovinelor, caprinelor si suinelor, organizata de ANSVSA in cursul anului 2004, comisia de analiza apreciaza ca etapele parcurse si deciziile luate au avut ca scop atribuirea contractului consortiului, care a si fost declarat castigator”, se arata in finalul notei de control.

Jaf cu acordul lui Nastase?

Conform “Raportului privind controlul efectuat la Autoritatea Nationala Sanitara Vaterinara si pentru Siguranta Alimentelor”, intocmit de Autoritatea de Control a Guvernului (ACG), jaful din cadrul acestei institutii de stat a fost patronat tocmai de cei care ar fi trebuit sa vegheze la respectarea legalitatii. Deopotriva, fostul presedinte al Autoritatii, dr. Liviu Harbuz, dar si alte persoane importante din Cabinetul Tariceanu (n.r. – Autoritatea era subordonata la acea data direct premierului Adrian Nastase si coordonata de Cancelaria acestuia, condusa de Alin Teodorescu) pot fi considerate vinovate de incheierea si derularea unui contract care obliga statul roman la o relatie contractuala pe 10 ani extrem de dezavantajoasa.

In baza legislatiei in vigoare, o echipa de control formata din consilieri in cadrul Autoritatii de Control a Guvernului (ACG), a efectuat mai multe verificari in cadrul Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA) in perioada 7-25 iulie a.c.

Raportul intocmit de ACG rezerva spatii largi relatiilor dintre ANSVSA si societatea clujeana IQ Management SRL.

Pentru achizitionarea produselor si serviciilor pentru identificarea si inregistrarea caprinelor, ovinelor si suinelor, Autoritatea a organizat o procedura de licitatie deschisa, in urma careia a incheiat un contract cu firma IQ Management pentru efectuarea acestei activitati. Achizitia sistemului integrat a fost suspusa aprobarii fostului ministru al agriculturii Ilie Sarbu si a avut o valoare estimata de 477 miliarde de lei. In contul acestei sume, urma sa fie crotaliate si inregistrate 8,25 milioane de oi, 617 mii de capre si 6,79 milioane de porci.

Echipa de control a constatat ca anuntul de intentie si cel de participare la procedura de licitatie deschisa au fost transmise spre publicare la “Monitorul Oficial” al Romaniei de catre Ministerul Agriculturii, in cadrul careia functiona Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, actuala ANSVSA, “anterior” datei de infiintare a Autoritatii. In plus, achizitia a fost anuntata ca fiind una de produse, desi ulterior in caietul de sarcini si in contractul incheiat cu IQM apare ca o achizitie de servicii.

Celelalte deficiente constatate de Autoritatea de Control ne scutesc de orice comentariu. De pilda, din comisia de intocmire a documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei au facut parte numai trei membri, doi dintre acestia regasindu-se si in comisia de evaluare a ofertelor. ANSVSA nu a prezentat pentru sapte dintre membrii comisiilor de licitatie – Constantin Trifu, Adrian Aron, Irinel Croitoru, Paula Curpan, Ion Sorin Mitrea, Liviu Rusu si Adrian Calin – declaratii de impartialitate.

Citeste si:  Strategul Jack Trout: „Sunteti zero in materie de imagine“

Echipa de control a decoperit si ca “documentele din dosarul de achizitie nu sunt inregistrate la ANSVA”.

Nu s-a respectat legislatia europeana

In intocmirea documentatiei “nu s-a specificat numarul de animale la care trebuia sa se raporteze pretul ofertei si, drept urmare, nu a existat o baza comuna de calcul a acestuia pentru toti ofertantii, alterandu-se astfel preturile ce urma a fi comparate pentru stabilirea castigatorului licitatiei”. Ramanand in aceeasi sfera, actul de control constata ca prin documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei s-au incalcat mai multe acte normative in vigoare.

Astfel, contractele pentru aplicarea crotaliilor la animalele mici ar fi trebuit sa fie incheiate cu medicii veterinari concesionari si nicidecum prin intermediul unui tert – firma IQM -, castigatorul licitatiei.

“Autoritatea contractanta, avand in vedere ca intentiona incheierea unui contract pe 10 ani, nu a respectat prevederile legale in vigoare la data initierii procedurii de licitatie deschisa, atat cele care reglementeaza achizitiile publice, corelata cu Legea 500/2002, privind finantele publice (cu privire la reglementarea incheierii angajamentelor multianuale), cat si legislatia in domeniul sanitar-veterinar si cea privind alinierea legislatiei veterinare din Romania cu cea a Uniunii Europene (Ordinul 171/2004, referitor la a doua crotaliere pentru ovine si caprine). Astfel, ANSVSA avea obligatia de a mentiona in oferta si modul in care va avea loc cea de-a doua crotaliere”, se mai arata in raport.

Asa cum era de asteptat, Autoritatea de Control stabileste si niste persoane “responsabile” de incalcarea si eludarea mai multor prevederi legale: pe langa membrii comisiei de intocmire a documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei, printre cei care trebuie trasi la raspundere se numara fostul presedinte al Autoritatii, Liviu Harbuz, directorul economic al institutiei, Ion Nadejde, secretarul general, Gabriel Vasile Dragan, si directorul general, Constantin Trifu.

Aparatura de miliarde cumparata prin “cerere de oferta”

In cadrul aceleiasi actiuni, unul dintre obiective a fost verificarea respectarii prevederilor legale privind achizitiile publice (atat in cazul aparaturii de laborator pentru directiile sanitar-veterinare judetene, cat si in ceea ce priveste contractul semnat pentru identificarea animalelor si cel incheiat pentru realizarea unor pagini web pentru directiile sanitar-veterinare judetene).

Deficientele majore din activitatea ANSVSA semnalate in numeroase articole publicate de cotidianul “Curentul” au fost confirmate de concluziile controlului realizat de Autoritatea de Control din subordinea Cancelariei primului-ministru.

Conform sintezei raportului final, directiile sanitar-veterinare judetene si cele trei institute de specialitate din subordonarea ANSVSA “au achizitionat aparatura de laborator prin procedura , cu exceptia DSVSA Braila, Harghita si Mehedinti care au organizat licitatii”.

Prin aplicarea procedurii de “cerere de oferta” pentru aparate cu valori mai mari de 40.000 de euro, patru directii judetene au incalcat legislatia in domeniul achizitiilor publice: DSVSA Caras-Severin a achizitionat in aceste conditii un aparat, Directia de la Hunedoara, nu mai putin de sase aparate, cea din Sibiu – unul si cea din Bucuresti – un aparat.

Conducerea de la acea data a ANSVSA nu s-a interesat nici macar pentru o clipa asupra modului in care se desfasoara achizitiile publice in cadrul institutiilor din subordine.

In Raportul actiunii de control scrie negru pe alb faptul ca aceste achizitii au avut drept consecinte “utilizarea fondurilor publice fara a tine cont de criteriul transparentei”, de aceste ilegalitati fiind considerati responsabili directorii generali ai directiilor judetene mentionate si comisiile de achizitie din cadrul acestora, seful compartimentului de audit din cadrul ANSVSA si presedintele de la acea data al Autoritatii. In plus, autoritatea care a efectutat controlul a mai propus si sanctionarea persoanelor vinovate, conform legislatiei in vigoare privind sanctionarea contraventiilor.

Solutia din justitie a “transpirat”

Pentru neregulile constatate, Parchetul de pe langa Judecatoria sector 3 a dispus inceperea urmaririi penale pentru fosta conducere a ANSVSA (in dosarul penal nr. 1540/P/2005), reprezentata de Liviu Harbuz, Gabriel Vasile Dragan, Ioan Sorin Mitrea, Cristian Duicu si Ilie Dragan.

Povestea acestui dosar nu e diferita de a altor dosare de coruptie din Romania: dupa ce a trecut pe la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitei, a ajuns la PNA, pe vremea cand aceasta institutie era condusa de procurorul Ioan Amarie. Invinuitii au fost citati pentru a da doar cateva lamuriri, dupa care, in urma cu trei luni, dosarul a plecat la Parchetul de pe langa Curtea de Apel, pe motiv ca nu era de competenta PNA. De aici, a luat drumul inapoi catre Parchetul de pe langa Judecatoria sector 3, pentru ca, ulterior, sa se intoarca fara nici o rezolutie sau explicatie la politie.

Citeste si:  Tnuva si BERD investesc 55 milioane euro in lapte

O situatie similara se inregistreaza si cu plangerile depuse la Curtea de Apel de catre Daploma International Danemarca, prin care se cerea suspendarea si, respectiv, refacerea procedurii de licitatie publica si anulare a contractului semnat cu IQ Management. Dupa o prima analiza a acestor dosare, ele au fost trimise spre rejudecare si, cu toate ca societatea daneza a chemat in instanta Autoritatea Sanitara Veterinara din luna septembrie a acestui an, parte in proces a devenit, suprinzator, si IQ Management Cluj.

Societatea clujeana a depus la Tribunalul Bucuresti, pe 6 septembrie a.c., o “cerere de interventie in interes propriu si in interesul Autoritatii Nationale Sanitar Veterinare” (vezi facsimil).

In acest context, nu pare deloc deplasata afirmatia actualului presedinte ANSVSA, Ioan Agafitei, care i-a spus, la finele saptamanii trecute, ministrului agriculturii, Gheorghe Flutur, ca “saptamana viitoare (n.r. – in cursul acestei saptamani) vom avea o solutie favorabila in justitie: se vor pronunta pentru noi, mai ales acum cand mergem in instanta alaturi de IQM”. Ieri, in dosarul civil a mai avut loc un nou termen…

Flutur: “Nu ma situez de partea smecherilor”

Si ministrul agriculturii, Gheorghe Flutur, cel sub al carui control a trecut ANSVSA in aceasta guvernare, astepta ieri un raspuns din partea instantei.

Ministrul parea sa nu stie nimic despre implicarea IQM in acest proces, dar a cerut lamuriri suplimentare conducerii ANSVSA.

“Instanta i-a cerut pe cei de la IQM in proces, cam cu vreo trei luni in urma”, a precizat ministrul.

Flutur a tinut sa precizeze ca ministerul pe care il conduce a fost “transparent, corect” etc., fara a aminti de implicarea directa a primului-ministru, Calin Popescu Tariceanu, in aceasta poveste. Surse din cadrul executivului sustin ca premierul a solicitat o rezolvare rapida a acestui litigiu si chiar a cautat solutii, impreuna cu specialisti in domeniu (precum Gabriel Zbarcea – fostul presedinte al AVAS), pentru plata facturilor emise in acest an de IQM. Aceleasi surse sustin ca o “victima” a acestui contract a fost si fostul presedinte al ANSVSA, Razvan Taru, care a refuzat sa faca plati catre IQM.

Un aviz consultativ al Controlului Delegat din cadrul Ministerului Finantelor Publice, datat 22 iulie 2005, interzice practic aceste plati, considerandu-le nelegale.

“Nu ma situez decat de partea legii, si nu a smecherilor”, ne-a declarat ieri ministrul Gheorge Flutur, precizand ca astepta ca instanta sa se pronunte cat mai repede privind legalitatea contractului semnat de ANSVSA cu IQM. “Sunt in fiecare zi tot mai uimit daca se prelungesc termenele in justitie”, a mai adaugat ministrul liberal.

Premierul Tariceanu a fost informat

Ministrul delegat pentru control, Cristian David, ne-a declarat ieri ca raportul de control pe care l-a intocmit in urma verificarilor din perioada 7.07.2005-25.07.2005, a ajuns atat la primul-ministru, la Ministerul Agriculturii, cat si la Administratia Prezidentiala si la Curtea de Conturi a Romaniei. “Institutiile abilitate sa ia masuri vor transmite Autoritatii de Control a Guvernului raspunsuri”, a mai precizat Cristian David.

Obiectul controlului l-a constituit, in principal, verificarea respectarii prevederilor legale privind achizitiile publice referitoare la identificarea efectivelor animale din Romania.

Procedura de desemnare a castigatorului licitatiei sta, conform raportului intocmit de ACG, sub semnul fraudei. Oferta declarata castigatoare – cea a consortiului Caisley – IQ Management era mai mare ca pret decat cea consortiului Daploma – Romsys. Ar fi necesare pagini intregi pentru a enumera doar actele normative care au fost incalcate grav prin organizarea acestei licitatii.

Autor: Ana Jitarita