Pentru a putea acoperi gaura din bugetul Casei Nationale a Asigurarilor de Sanatate, guvernantii au decis vamuirea cu 6,5% sau cu minimum 2.535.000 lei vechi a veniturilor obtinute din dividende, jocuri de noroc, vanzari prin consignatie etc. de catre cetatenii care nu au alte surse de trai. Birul va trebui incasat si varsat la buget de societatile comerciale, cazinourile sau consignatiile in cauza, el facand parte din categoria impozitelor retinute la sursa.
Potrivit Ordinului 221/2005 pentru aprobarea Normelor Metodologice privind Contributia de Asigurari Sociale de Sanatate, emis de catre CNAS, publicat in “Monitorul Oficial” 1064/28. 11. 2005, societatile care datoreaza dividende catre persoane fizice trebuie sa retina si sa verse la buget contributia de asigurari sociale de sanatate, in cuantum de 6,5%, pentru toate persoanele care nu realizeaza venituri din categoria salariilor, veniturilor din profesii liberale, agricultura sau silvicultura, indemnizatiilor de somaj sau a alocatiilor de sprijin.
Aceluiasi regim i se supun si veniturile din jocurile de noroc sau cele obtinute din vanzarea bunurilor in regim de consignatie.
Pentru dividende de cateva sute de mii, bir minim de 2.535.000 lei vechi
Daca dividendele de plata catre o persoana fizica din categoria celor prevazute de lege au o valoare sub cea a 12 salarii minime brute pe tara, adica sub 39,6 milioane de lei vechi, atunci societatea va vira la buget, la termenele prevazute de lege, 6,5% din suma precizata anterior, ceea ce inseamna 2.535.000 lei vechi.
In cazul in care dividendele nu sunt repartizate catre persoanele fizice in cursul anului, contributia de asigurari de sanatate se varsa obligatoriu pana la 31 decembrie a anului in care dividendele sunt consemnate in bilantul contabil. Nevarsarea de catre platitori a acestor obligatii in cel mult 30 de zile de la scadenta constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda de la 100 milioane de lei vechi la 500 milioane de lei vechi.
O situatie si mai ciudata este cea precizata la art. 14, unde, la categoria “alte venituri”, care se supun, implicit, si noilor reguli, se incadreaza si cele obtinute din jocuri de noroc, castigurile din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare si partilor sociale sau cele din vanzarea bunurilor in regim de consignatie. Si pentru astfel de situatii, contributia de 6,5% se aplica asupra diferentei dintre venitul brut si cheltuielile deductibile potrivit Legii nr. 571/2003, in situatia in care persoana asigurata nu realizeaza venituri de natura celor salariale. Doar ca in acest caz, va fi virata pana la 25 ianuarie, anul urmator celui in care se face plata. Si in acest caz se aplica regula celor 12 salarii minim brute pe tara.
Prinde cuponarul si ia-i impozitul!
In cazul societatilor comerciale cu un numar mic de asociati sau actionari, lucrurile sunt relativ simple, dar sunt numeroase societati pe actiuni, cu mii de actionari. Potrivit unui comunicat al Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania, majoritatea societatilor pe actiuni “nu detin date despre actionari cu privire la natura veniturilor realizate de acestia pentru a stabili daca trebuie sa plateasca sau nu contributia de 6,5% pentru veniturile din dividende”. In conditiile in care multi actionari nu s-au prezentat niciodata sa-si ridice dividendele, unii modificandu-si chiar adresa sau numele, practic este dificil ca societatile respective sa obtina datele necesare stabilirii existentei obligatiei de a varsa noul bir in termenul prevazut de lege. De asemenea, costurile pentru obtinerea acestor date sunt ridicate, daca se are in vedere numarul foarte mare al actionarilor si a raspandirii domiciliilor acestora, oriunde in tara. In plus, dupa cuponiada anilor ´90, multi dintre fostii detinatori de cupoane au devenit actionari la diverse companii, fara ca ulterior sa se mai fi interesat de acest lucru, dar, in acest moment, se pot incadra in situatia in care compania in cauza ar trebui sa plateasca contributia de 2,5 milioane de lei vechi catre buget, desi dividendele care li se cuvin acelor persoane nu depasesc, valoric, cateva sute de mii de lei vechi. Dar legea nu face nici o deosebire, astfel ca administratorii in cauza pot fi sanctionati penal pentru fiecare caz in parte sau, pentru a evita acest lucru, vor trebui sa verse cate 2,5 milioane de lei la buget pentru fiecare caz neclarificat, in termenul legal, generand pierderi uriase societatii. Ramane de vazut cum si cu ce consecinte va putea fi aplicata aceasta prevedere cel putin ciudata.
Autor: Petre Porea