Normele europene foarte stricte in ceea ce priveste, ecologizarea si certificarea ISO vor face ca foarte multe dintre service-urile ce impanzesc, in prezent Bucurestiul sa dispara. “Cred ca, in conditiile aplicarii noilor norme cel putin 50% dintre service-uri vor disparea. Nu vom mai vedea acele service-uri din curtile unora unde lucreaza impreuna tatal si fiul”, spune directorul general al Romprim SRL societate ce opereaza doua service-uri. Acesta poate fi un lucru bun, explica directorul Romprim, din punctul de vedere al posesorilor de autoturisme, pentru ca serice-urile vor fi nevoite sa investeasca in tehnologizare si sa sporeasca calitatea serviciilor oferite. In unele cazuri cheltuielile necesare pentru conditiile de mediu pot ajunge pana la 20% din cifra de afaceri. “Se va urmari cu rigurozitate maxima indeplinirea tuturor conditiilor de mediu cerute de UE si aici ma refer la reciclarea materialelor dintr-un service ca anvelope, uleiuri, vopseluri ceea ce se traduce printr-o cheltuiala suplimentara de 15-20% din cifra de afaceri”, a declarat Parvu Gabriel, directorul general Auto Center. Potrvit acestuia foarte multe service-uri auto vor disparea pentru, ca pur si simplu, nu vor avea resursele necesare de a efectua toate aceste investitii. “Noi avem in plan investitii de sute de mii de euro, in etape, pentru a atinge aceste cerinte”, mai spune Parvu. Costurile ridicate ale ecologizarii sunt exemplificate de seful de service de la o unitate a Automecanica, Niculae Anghel care ne-a declarat ca, doar un separator de reziduuri costa 4.000 – 5.000 de euro, iar intr-un service mare este nevoie de trei de astfel de separatoare. Acesta a mai adaugat ca unitatea pe care o conduce intentioneaza sa investeasca mai multe zeci de mii de euro pentru a atinge toate normele care sa-i permita functionarea reprezentand pana la 15% din cifra de afaceri anuala. Un alt cost semnificativ il va reprezenta certificarea ISO a service-urilor care, in cazul in care nu va fi facuta pana la sfarsitul acestui an cu 5.000 de euro la anul realizarea acesteia va costa in jurul a 15.000 de euro.
Pe de alta parte patronii de unitati care deja au realizat toate aceste investitii in aparatura de ultima generatie si in ecologizare vor beneficia de avantaje comparative, in perioada de dupa 1 ianuarie. “Eu detin tehnologie de ultima ora conform tuturor normelor cerute de UE, in care am bagat 1,5 miliarde lei si am si toate certificarile necesare. In felul acesta mie imi va merge bine, de la anul, mai ales ca vor veni destui functionari europeni, carora sa le repar masinile”, ne spune directorul Romprim.
Baza este asigurarea auto
In momentul de fata majoritatea service-urilor se bazeaza pe prestarea de servicii platite de asigurator. Mai mult, chiar, ne spune Anghel de la Automecanica cei mai multi clienti intreaba direct: “Aveti decontare directa cu asigurarea?”, iar daca raspunsul este negativ acestia pleaca. Totusi se pare ca exista o problema si in acest sens si anume ca romanul incearca sa pacaleasca asiguratorul vrea ca asigurarea sa-i plateasca si alte lucruri la masina, pe langa strict cele care aveau probleme. Aceste subterfugii ii dau de castigat si patronului de la service care poate sa mai adauge si ale piese la masina pe care i le factureaza, apoi, societatii de asigurare. Potrivit lui Kostas Gavras de la Intercar este doar o problema de timp pana cand firmele de asigurare vor inceta sa mai plateasca orice le factureaza service-ul si atunci acestea vor trebui sa mearga doar pe cai legale.
Specializarea – o metoda pentru a supravietui
Pentru a rezista in noile conditii ce vor urma integrarii in UE service-urile vor trebui sa se specializeze pe anumite marci de masini.
“In cativa ani va trebui sa ne axam pe o anumita gama de masini ca sa rezistam”, spune seful de la Automecanica. Exista si aici, insa o serie de probleme, mai ales de ordin financiar. Asa cum explica Gabriel Parvu directorul general al Auto Center, service specializat Daewoo, producatorul are niste cerinte specifice pentru a recunoaste un service drept service specializat.
“Sa ne gandim ca vine Ford sau GM la Daewoo, de exemplu. Inchipuiti-va ce standarde de calitate va trebui sa indeplineasca acel service care va dori sa fie recunoscut drept service specializat de catre producator. Pentru ca GM sa recomande acel service clientilor probabil ca acea unitate va trebui sa investeasca chiar si sute de mii de euro in tehnologie”, declara Parvu.
Forta de munca, pretentii mari fara o baza solida
Toti patronii de service contactati ce Curierul National au declarat, la unison, ca exista o problema teribila cu forta de munca calificata.
Un factor ar fi scoala romaneasca de meserii care nu mai produce specialisti, iar pe de alta parte, problema de conceptie a tinerilor angrenati in acest domeniu de activitate care pretind salarii mari fara, insa, a detine o pregatire corespunzatoare si in plus mai si fura.
“Noi am avut un service care avea destui clienti insa trebuia sa stau 24 de ore cu ochii pe angajati ca sa nu faca prostii si atunci m-am decis sa-l inchid”, spune Gavras care adauga ca, muncitorii din Romania au o problema grava de conceptie in ceea ce priveste raportul salariu primit – munca depusa.
Autor: Florin Cojocaru