Pe undeva, se poate spune ca tuaregii reprezinta nasul ideal pentru masina aliniata de Volkswagen in Raliul Dakar. Cunoscuti pentru frumusetea, demnitatea si inteligenta lor, acesti nomazi ai desertului reunesc multe din calitatile pe care trebuie sa le aiba un vehicul off-road: anduranta, energie, adaptabilitate si capacitatea de a parcurge distante mari.

Tuaregii spun despre ei ca sunt “Imushagh” (sau in functie de dialect, “Imajeghan” si “Imuhagh”), ceea ce s-ar traduce prin “poporul liber”. Evident, aceasta denumire nu face decat sa confirme inca o data caracterul si mandria acestor locuitori ai Saharei. Istoria lor a inceput cu multe secole in urma (in perioada pre-islamica) si a fost marcata de viata desertului, una din regiunile cele mai neospitaliere, din care n-au lipsit nici confruntarile indelungi pentru independenta si libertate. Tuaregii se considera o comunitate in care cultura, locurile si limba (“tamaschek”) au un caracter colectiv, ultima regasindu-se in documente cu o vechime de peste doua milenii.

Portul turbanului (“litham”) asezat peste fata, este un obicei tipic pentru tuaregi, fiind rezervat doar barbatilor. Din cauza turbanului si a robelor albastre, purtate mai ales cu ocazia sa
rbatorilor, tuaregii au mai fost numiti “Poporul Albastru”.

Femeile din comunitatea tuaregilor se bucura de o pozitie libera si importanta in societate. Exista numeroase legi si cutume matriarhale, mostenitorii fiind definiti pe linie materna. Femeile sunt cele care au in proprietate cortul, astfel incat, in caz de divort barbatul este cel care ramane fara acoperis deasupra capului.

Viata in cel mai intins desert al planetei presupune o serie de abilitati speciale cum ar fi intelegerea pamantului, mobilitatea si un simt aparte al directiei, toate fiind indispensabile pentru supravietuire. Economia celor 1,3 milioane de tuaregi care traiesc astazi in Niger, se bazeaza pe comertul cu vite, camile, capre si oi, dar si pe activitati de crestere a animalelor si agricultura in oaze si nu in ultimul rand, ca si in trecut, pe transportul sarii si al curmalelor in caravane. Chiar si in zilele noastre, caravane uriase parasesc oazele din Mali, intre Timbuktu si Taoudeni, traversand Nigerul in drum spre desertul Tenere si pana la oazele estice de la Fachi si Bilma.

Camila sau, pentru a fi cat mai corecti, dromaderul, ocupa o pozitie semnificativa in viata tuaregilor. Cele mai celebre sunt camilele de curse, numite “Meharis”, care pe langa frumusetea aparte se dovedesc si foarte rapide.

Pe undeva, se poate spune ca tuaregii reprezinta nasul ideal pentru masina aliniata de Volkswagen in Raliul Dakar. Cunoscuti pentru frumusetea, demnitatea si inteligenta lor, acesti nomazi ai desertului reunesc multe din calitatile pe care trebuie sa le aiba un vehicul off-road: anduranta, energie, adaptabilitate si capacitatea de a parcurge distante mari.
Tuaregii spun despre ei ca sunt “Imushagh” (sau in functie de dialect, “Imajeghan” si “Imuhagh”), ceea ce s-ar traduce prin “poporul liber”. Evident, aceasta denumire nu face decat sa confirme inca o data caracterul si mandria acestor locuitori ai Saharei. Istoria lor a inceput cu multe secole in urma (in perioada pre-islamica) si a fost marcata de viata desertului, una din regiunile cele mai neospitaliere, din care n-au lipsit nici confruntarile indelungi pentru independenta si libertate. Tuaregii se considera o comunitate in care cultura, locurile si limba (“tamaschek”) au un caracter colectiv, ultima regasindu-se in documente cu o vechime de peste doua milenii.

Citeste si:  Industria auto va face afaceri de sase miliarde euro in 2008

Portul turbanului (“litham”) asezat peste fata, este un obicei tipic pentru tuaregi, fiind rezervat doar barbatilor. Din cauza turbanului si a robelor albastre, purtate mai ales cu ocazia sarbatorilor, tuaregii au mai fost numiti “Poporul Albastru”.

Femeile din comunitatea tuaregilor se bucura de o pozitie libera si importanta in societate. Exista numeroase legi si cutume matriarhale, mostenitorii fiind definiti pe linie materna. Femeile sunt cele care au in proprietate cortul, astfel incat, in caz de divort barbatul este cel care ramane fara acoperis deasupra capului.

Viata in cel mai intins desert al planetei presupune o serie de abilitati speciale cum ar fi intelegerea pamantului, mobilitatea si un simt aparte al directiei, toate fiind indispensabile pentru supravietuire. Economia celor 1,3 milioane de tuaregi care traiesc astazi in Niger, se bazeaza pe comertul cu vite, camile, capre si oi, dar si pe activitati de crestere a animalelor si agricultura in oaze si nu in ultimul rand, ca si in trecut, pe transportul sarii si al curmalelor in caravane. Chiar si in zilele noastre, caravane uriase parasesc oazele din Mali, intre Timbuktu si Taoudeni, traversand Nigerul in drum spre desertul Tenere si pana la oazele estice de la Fachi si Bilma.

Camila sau, pentru a fi cat mai corecti, dromaderul, ocupa o pozitie semnificativa in viata tuaregilor. Cele mai celebre sunt camilele de curse, numite “Meharis”, care pe langa frumusetea aparte se dovedesc si foarte rapide.

Volkswagen face istorie in Dakar
La un sfert de secol dupa ce si-a trecut in palmares primul succes in clasicul saharian, echipa Volkswagen si-a propus sa mai castige un pariu al tehnologiei, vizand primul succes obtinut de o masina cu motor diesel.

Inceputa in Portugalia, competitia avea sa ofere primele surprize inca din speciala inaugurala, cei 83 kilometri dintre Lisabona si Portimao consemnand un scratch de debut pentru Carlos Sainz! Aflat la debut in Raliul Dakar, fostul campion mondial se instala la conducere, in timp ce echipa Volkswagen isi permitea luxul de a-si plasa trei masini in primele patru locuri. Vrand parca sa confirme ca rezultatul n-a fost nici pe departe rodul intamplarii, Sainz a repetat scratch-ul si pe proba de 115 km dintre Portimao si Malaga, in timp ce toate cele cinci Volkswagen Touareg se mentineau in Top 12. Neofitul cel mai prestigios aliniat la start a oferit o noua lectie de pilotaj, demonstrand ca pistele batranului continent sunt in continuare apanajul sau. Si fara sa vrem, ne amintim de editia 1987, in care un oarecare Ari Vatanen castiga si el speciala de debut a maratonului african.

Citeste si:  Piata auto se stabilizeaza

Intrarea pe pamant african avea sa consemneze o prima schimbare de lider, Carlos Sainz predand stafeta primei pozitii spaniolului Joan “Nani” Roma. Trei din masinile Volkswagen se mentineau insa la mai putin de un minut fata de lider (Saby, Sainz si Kleinschmidt), situandu-se intr-un ecart de numai trei secunde! Sectorul selectiv de 386 km dintre localitatile marocane Nador si Rachidia s-au derulat fara probleme pentru echipa “albastrilor” celelalte doua masini conduse de Mark Miller si Giniel de Villiers mentinandu-se in primele 12 locuri.

Desi s-a aflat pentru prima data fata in fata cu realitatile africane ale Dakar-ului, Carlos Sainz avea sa-si demonstreze dragostea pentru continentul negru si in speciala a patra, desfasurata pe un traseu de 639 km intre Er Rachidia si Ouarzazate. Cu trei scratch-uri din patru posibile, spaniolul revenea astfel la conducerea bataliei, in timp ce masinile conduse de Bruno Saby si Jutta Kleinschmidt asigurau prototipurilor Touareg TDI o incredibila tripla provizorie in clasamentul general! Giniel de Villiers urca si el pe pozitia cincea, in timp ce Mark Miller aducea cea de-a cincea masina a echipei VW pe pozitia a opta.

Lucrurile nu s-au schimbat prea mult nici pe tronsonul dintre Ouarzazate si Tan Tan, intrarea pe teritoriul Mauritaniei consemnand dominarea masinilor albastre, cu Carlos Sainz si Jutta Kleinschmidt pe primele doua locuri. Si pentru ca peisajul sa fie complet, sa mai spunem ca celelalte trei masini ocupau locurile 4, 5 si 6, singurul intrus non-VW din primii sase fiind fostul campion mondial in proba de coborare, Luc Alphand. Cu un ecart de numai 2m41s intre primul si cel de-al saselea clasat, spectacolul editiei 2006 era garantat, intreaga atentie fiind acaparata de duelul dintre Volkswagen si Mitsubishi.

Renumita pentru pistele sale de o duritate extrema, Mauritania avea sa ofere un teren propice pentru recitalul “albastrilor”, prototipurile Touareg TDI intrand in orasul Zouerat pe primele trei locuri ale clasamentului general. Singura schimbare, numele liderului: sudafricanul Giniel de Villiers! Carlos Sainz si Jutta Kleinschmidt ocupau celelalte doua locuri ale podiumului, la 22 si respectiv de 34 de secunde, in timp ce Bruno Saby si Mark Miller incheiau lista primilor sapte clasati la diferente nesemnificative pentru economia cursei.

Desfasurat in ritmul unui veritabil thriller, raliul a oferit un nou episod fierbinte si etapa cu numarul sapte, derulata intre Zouerat si Atar. Acesta a fost locul in care Stephane Peterhansel si-a trecut in cont cel de-al 50 scratch saharian, echipa Mitsubishi reusind sa treaca pe primele doua locuri in clasamentul general. Profitand de o eroare colectiva de navigatie, in care au fost implicati printre altii Jean-Louis Schlesser si Giniel de Villier, Stephane Peterhansel si Luc Alphand au trecut in fata rivalilor. Jutta Kleinschmidt a fost singura care a mentinut acelasi ritm cu masinile japoneze, fiind insa intarziata din cauza unei pene de cauciuc. Drumul spre Atar n-a adus prea multe bucurii echipei Volkswagen, Carlos Sainz pierzand peste o jumatate de ora impotmolit in preajma primului control de trecere, in timp ce Mark Miller si Bruno Saby au cedat minute pretioase din cauza unui tonou si respectiv a problemelor mecanice. Dar chiar si asa, Kleinschmidt, de Villiers si Sainz se aflau pe locurile 3,4 si 5, la diferente suficient de mici pentru distanta care a mai ramas de parcurs.

Citeste si:  Explozie a vanzarilor in leasing

Situatia nu s-a schimbat nici in ziua a opta, aceasta dovedindu-se una din cele mai dificile din actuala editie. Impotmolita la un moment dat in nisip, Jutta Kleinschmidt a pierdut o ora fata de lider si ocupa inaintea zilei de pauza locul cinci in clasamentul general. Carlos Sainz a avut probleme de ambreiaj la start dupa care a lovit un bolovan la kilometrul 26, avand nevoie de cateva ore pentru reparatii. Sperantele pentru podium au cazut deocamdata pe umerii lui Giniel de Villiers, ecartul de 26 minute fata de lider fiind inca suficient de mic daca avem in vedere distanta ramasa de parcurs. Clasat la egalitate cu Stephane Peterhansel in topul specialei dintre Atar si Nouakchott, Mark Miller incheie prima jumatate a raliului pe pozitia a opta, la peste doua ore de ocupantul primului loc.

Dakar 2006 / Clasament general dupa Etapa 8

1. Stéphane Peterhansel / Jean-P. Cottret Mitsubishi Pajero Evolution 22h32m41s
2. Luc Alphand / Gilles Picard Mitsubishi Pajero Evolution + 32s
3. Giniel de Villiers / Tina Thörner Volkswagen Race Touareg 2 + 26m16s
4. Nani Roma / Henri Magne Mitsubishi Pajero Evolution + 43m35s
5. Jutta Kleinschmidt / Fabrizia Pons Volkswagen Race Touareg 2 + 1h06m26s
6. Thierry Magnaldi / Arnaud Debron Schlesser-Ford + 1h33m40s
7. Jean-L. Schlesser / François Borsotto Schlesser-Ford + 1h45m21s
8. Mark Miller / Dirk von Zitzewitz Volkswagen Race Touareg 2 + 2h12m13s
9. Carlos Sousa / Jean-Marie Lurquin Nissan Pick-up + 3h10m12s
10. Matthias Kahle / Thomas Schünemann Buggy Honda + 6h03m22s
11. Bruno Saby / Michel Périn Volkswagen Race Touareg 2 + 7h16m17s

17. Carlos Sainz / Andreas Shulz Volkswagen Race Touareg 2 + 8h09m43s