Concurenta din ce in ce mai mare obliga principalii actori ai pietei auto sa ia din ce in ce mai mult in considerare dezvoltarea operatiunilor cu masini second-hand. Desi in acest moment diviziile de autoturisme rulate ale dealerilor sunt intr-o stare incipienta, in urmatorii ani ponderea acestui tip de business in structura profiturilor obtinute de firmele din industrie va fi din ce in ce mai consistenta.
Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana va insemna si ridicarea barierelor care interzic inmatricularile in tara a masinilor fara Euro 3 sau mai vechi de opt ani. Cu alte cuvinte, se va da unda verde importurilor de masini second-hand indiferent de marca, dotari sau vechime. Avalansa de masini second hand din tarile Uniunii Europene va porni aproape sigur in momentul integrarii Romaniei. In anul 2004 atunci cand Polonia a intrat in UE, piata auto de aici a scazut cu zeci de procente bune din cauza invaziei de masini rulate la preturi foarte bune din Germania.
Pe de alta parte, daca facem o comparatie intre structura profiturilor unui dealer occidental si ale unuia autohton, diferentele sunt mari. Companiile auto din Vest obtin 35% din profituri din operatiunile cu masini second-hand si doar 8% prin vanzarea masinilor noi, restul fiind service si piese de schimb. In Romania lucrurile stau aproape pe dos. Circa 67% din vanzarile unui dealer se obtin prin comertul cu masini noi si doar 1% prin cel cu masini second-hand.
Numarul total de operatiuni cu masini rulate nu poate fi insa cuantificat in Romania, deoarece cele mai multe dintre vanzari nu se realizeaza intr-un cadru organizat. Ceea ce cunoastem, insa, este faptul ca in 2004 au fost importate in Romania un numar de 28.000 de masini de ocazie, o cifra cu 20% mai mare fata de 2003, tendinta fiind in continuare ascendenta.
Principalii actori de pe piata auto din Romania au inceput deja sa isi deschida divizii de second hand.
Weltauto este compania care se ocupa cu comercializarea vehiculelor de rulate din grupul Porsche Romania. In anul 2005 a tranzactionat un numar de 500 de unitati, atingand astfel si prognoza de vanzari facuta pentru acest an. „Cifra nu e relevanta in sine, ci serviciile pe care le oferim clientilor nosti si garantia morala care probeaza istoricul unui autovehicul de la Weltauto” spune Nina Bratfalean, director PR si Comunicare la Porsche Romania. „Pe de alta parte, vanzarile de autovehicule rulate nu o sa le echilibreze pe cele de vehicule noi, unul dintre argumente fiind mentalitatea si lipsa de incredere a romanilor”, continua Nina Bratfalean. Grupul Porsche a gandit proiectul Weltauto pe termen lung, perspectivele de extindere din urmatorii ani fiind la nivel national.
Aceleasi planuri de adaptare la cresterea pietei le are si Tiriac AutoRulate. Dragos Draghici anticipeaza ca „in conditiile in care piata autovehiculelor second hand se va dezvolta fulminant, noi avem proiecte de crearea unei retele de dealeri in tara si extinderea gamei de servicii oferite”. Parcul auto al companiei are in acest moment aproximativ o suta de masini, dintre care se vand in medie 6-7 unitati zilnic. in general autovehiculele sunt aduse din Germania si Olanda, dar sunt achizitionate si prin sistem buy-back, oferindu-se in prezent o garantie intre 3 si 6 luni.
In viitor se va adopta solutia achizitionarii din strainatate a vehiculelor cu garantie internationala de minimum un an, care ofera siguranta atat firmei cat si cumparatorului final.
Unul dintre cele mai importante evenimente de pe piata masinilor de ocazie din Romania este deschiderea parcului companiei cehe AAA Auto. Prezenta pe piata a unei firme specializate la nivel european in comertul cu autovehicule rulate, arata totusi potentialul foarte mare al pietei romanesti. Deocamdata AAA Auto detine un parc de 400 de masini in cartierul bucurestean Militari si vinde in medie 40 de unitati pe saptamana.
Gama de servicii pe care le ofera firma ceha este destul de variata cuprinzand de la verificare in service-ul propriu a starii tehnice si apartenentei fiecarui autovehicul achizitionat si posibilitatea de buy-back, pana la finantare, facilitati de inmatriculare si garantie trei luni pentru starea tehnica a masinii.
„Chiar daca restrictiile privind inmatricularea masinilor uzate nu s-ar ridica dupa aderarea Romaniei la UE, noi avem un avantaj in fata concurentei prin experienta pe care o avem si prin faptul ca noi comercializam si marcile competitorilor”, spune Ruskin McLennan, directorul general la AAA Auto Romania. In viitor firma intentioneaza sa se mute intr-o alta locatie, de doua ori mai mare, in care sa incapa 800 de masini, si sa-si extinda in maximum doi ani reteaua si la nivel national. In tara sunt deja identificate aproximativ zece orase cu potential, printre care Constanta, Brasov si Timisoara.
Ridicarea restrictiilor privind importurile de masini uzate din Occident dupa aderarea, va constitui o amenintare pentru vanzarile de masini noi. In plus, toate planurile de reinnoire a parcului auto romanesc pot ramane doar o amintire atunci cand nu va mai exista nici o opreliste pentru „rablele” din Occident. Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme se gandeste deja la modalitati prin care sa stopeze intrarea in tara a masinilor vechi din Occident in momentul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. „Prin creditele mai avantajoase oferite si prin scaderea dobanzilor vom incerca sa descurajam importurile masive de masini second-hand”, spune Brent Valmar, presedintele APIA.
Totusi oportunitatea dezvoltarii business-urilor cu masini rulate va fi din ce in ce mai mare. in acest moment, majoritatea tranzactiilor cu autovehicule de ocazie se fac direct, prin contactul direct al cumparatorului cu vanzatorul. In urmatorii ani insa companiile auto nu vor mai putea sta deoparte, iar veniturile din comertul cu masini de ocazie vor cantari din ce in ce mai greu pentru acestea.