Un plan de afaceri bine pus la punct nu este suficient pentru a obtine si finantarea din partea bancii. Bancile au nevoie de mai mult, regulile de prudentialitate obligandu-i pe bancheri sa ceara garantii pentru credite. Exista insa multe microfirme, si in special firme nou infiintate, (start-up) care nu dispun de garantii suficiente pentru obtinerea unei finantari. In aceste cazuri exista o alternativa avantajoasa, Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri-FNGCIMM. 19 dintre cele mai importante banci comerciale romanesti au conventii incheiate cu acest fond.
Garantii din fonduri proprii
FNGCIMM poate garanta din fonduri proprii pana la 80% din creditele contractate de IMM-uri, inclusiv cele nou infiintate, denumite in mod generic „start-up”. Garantiile oferite pot ajunge pana la 800.000 EUR.
Pentru firmele nou-infiintate, Fondul poate garanta pana la 80% din valoarea finantarii pe termen mediu sau lung sau 70% daca finantarea se acorda pe termen scurt.
Pentru analiza solicitarii de credit, Fondul nu percepe nicio taxa, fiind prevazut totusi un comision. Valoarea acestui comision este calculata in mod diferentiat in functie de valoarea sau soldul garantiei si este cuprinsa intre 1,5% si 3,5% pe an. La stabilirea comisionului ce va fi perceput se iau in calcul tipul creditului pentru care se acorda garantia, valuta in ca
re acesta este contractat, dar si tipul garantiei solicitate de banca.
Daca aveti in vedere contractarea unui credit pe termen scurt, comisionul va fi un procent din volumul garantiei acordate. Plata acestui comision va fi facuta in momentul acordarii garantiei.
In cazul in care decideti ca planurile dumneavoastra de afaceri implica si costuri mari, creditele pe termen mediu sau lung pot reprezenta o solutie. Comisionul va fi platit anual, fiind calculat la soldul garantiei acordate.
Daca va aflati in situatia de a solicita o garantie din partea Fondului trebuie stiut ca Fondul nu cere gajuri sau garantii imobiliare. Fondul va acorda garantia in conditiile in care societatea pe care o detineti va emite bilete la ordin in alb la „suma” si la „scadenta” avizate de administratorul, actionarul sau asociatul societatii. Fondul va fi cel care va completa aceste bilete la ordin cu sumele aferente platilor solicitate de banca. Completarea va fi facuta doar in cazurile in care banca solicita plata garantiei.
Oferta Fondului va este deschisa daca va incadrati intr-una dintre urmatoarele categorii:
1. Persoana fizica/ asociatie familiala autorizata sa desfasoare activitati economice
2. Persoana juridica- societatea comerciala sau societate cooperativa,care indeplineste cumulativ conditiile prevazute de Legea 346/ 2004 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii IMM-urilor:
– un numar mediu anual de salariati mai mic de 250
– o cifra de afaceri anuala de pana la 50 de milioane de EUR, echivalentul in lei sau detinerea de active totale care nu depasesc valoarea a 43 de milioane EUR, echivalentul in lei
3. Societatea pe care o detineti trebuie sa respecte criteriul de autonomie, nefiind detinut mai mult de 25% din capitalul social de o alta intreprindere sau de mai multe intreprinderi impreuna
Garantii din fonduri in administrare
Fondul poate oferi garantii si din fondurile puse la dispozitie de Ministerul Agriculturii, in baza Legii 218/2005 pentru absobtia fondurilor SAPARD. Suma garantata va reprezenta maximum 70% din valoarea creditului.
Pentru anul 2006 sunt percepute comisioane de garantare a caror valoare difera in functie de perioada de contractarea a imprumutului. Persoanele juridice sau autoritatile ce apartin administratiei publice platesc un comision de 1,5% pentru un credit pe termen scurt, iar pentru un imprumut pe termen mediu sau lung, comisionul este de 2%.
Daca faceti parte din categoria fermierilor privati (persoane fizice autorizate si asociatii de fermieri privati constituite conform legii) nu veti plati comisioanele de garantare.
Pentru garantia acordata de Fond, va trebui sa emiteti un bilet la ordin, cu scadenta la vedere, a carui valoare va fi egala cu suma garantata de Fond.
Ce documente sunt necesare pentru acordarea garantiilor?
Documentatia de garantare transmisa de banca Fondului va contine:
– solicitarea de garantare semnata de banca
– declaratia dumneavoastra, data la sediul bancii
– documentatia de creditare pe baza careia banca aproba finantarea
– documente din care sa reiasa ca va incadrati in categora IMM (Anexele 1 si 2 la OG Nr. 27/ 2006)
Banca va solicita Fondului participarea la impartirea riscului, prin emiterea unor garantii financiare pentru proiectul pe care doriti sa-l implementati.
Decizia privind acordarea garantiilor financiare va fi data in cel mult 7 zile de la depunerea dosarului.