Ce te face oare sa crezi ca odata lansat in afaceri vei intra in categoria intreprinzatorilor de succes? Ce anume sta intre o afacere de succes si un faliment? Ca sa nu ajungi in categoria celor mai putin norocosi noi iti propunem sa iei aminte la cateva dintre cele mai frecvente… greseli pe care involuntar sau nu, le poti comite.

Riscul pentru o afacere mica de a da faliment este mult mai accentuat decat in cazul unei afaceri la scara larga. Si hopul cel mare vine chiar din momentul in care iti lansezi pe piata afacerea. Sunt multe scenarii care odata parcurse te pot duce direct in fata falimentului. Ca sa treci cu brio proba labirintului si sa alegi acel drum de succes noi iti dezvaluim in cele ce urmeaza erorile care se pot ivi si peste care trebuie sa sari pentru a merge mai departe.

1. Cand evaluezi gresit cererea de pe piata.
Fiecare ar vrea sa faca ceea ce ii place, dar cum spune si proverbul : “ce-i falos nu-i si banos”. Asa ca daca nu acorzi atentia necesara cererii pe care piata o resimte, atunci te poti trezi cu produse sau servicii fata de care clientii nu prezinta nici cel mai mic interes. Astfel, trebuie sa studiezi cu atentie cererea, astfel incat sa dobandesti experienta si flerul necesar pentru a fi capabil sa descoperi spre ce anume tinde interesul clientilor si chiar sa anticipezi pentru viitorul apropiat. Totodata trebuie sa iei in considerare competitia, resursele de care trebuie sa dispui pentru a te putea lansa pe piata si daca dispui de o idee, de un concept sau de un produs original. Un alt aspect este sa stii sa-ti indrepti oferta spre un segment cat mai vast de clienti. Astfel, determinarea cererii si a marimii segmentului caruia te adresezi este un prim criteriu pe care orice antreprenor trebuie sa-l ia in calcul.

Citeste si:  Tinute complete de primavara

2. Incepi afacerea fara un plan bine determinat si pus la punct.
Cand pornesti o afacere trebuie sa-ti planuiesti fiecare pas, de la cel mai simplu detaliu si pana la cea mai complexa etapa. Succesul nu vine doar pentru ca ai gasit acea oportunitate de a intra pe piata sau un produs original. Multe nereusite ale afacerilor mici vin din faptul ca managerii lor nu acorda atentia necesara planului de afaceri care trebuie intocmit tocmai pentru a usura insertia pe piata si pentru a avea o sansa reala la succes. Totul tine de strategia pe care intreprinzatorul tine sa o urmeze pentru a ajunge in cele din urma la obiectivele sale.

3. Din ambitie refuzi sa ceri ajutorul.
Atunci cand te lansezi in afaceri trebuie sa ai un bagaj minim de cunostinte din domeniu. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa le stii chiar pe toate. Sunt altii care cu experienta lor te pot ajuta sa depasesti diferite obstacole care se pot ivi pe parcurs. Aici insa rolul principal iti apartine, pentru ca nimeni nu poate interveni decat daca tu ceri ajutorul necesar. Trebuie inlaturata orice bruma de rusine, ambitie si incapatanare, iar expresia : “nu multumesc, ma descurc si singur”, atat de simpla si aparent nevinovata, te poate costa intreaga afacere. Astazi exista tot mai multe firme specializate in consultanta. Unele dintre ele, pe baza documentatiei pe care tu o pui la dispozitie iti pot realiza chiar si planul de afaceri, contra-cost bine-nteles. Asa ca nu este momentul sa faci economii tocmai in aceste situatii. Deci sfaturile venite din partea unor persoana avizate te pot salva din multe situatii neplacute. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa dai crezare tuturor sfaturilor pe care le auzi la colt de strada. Si nu uita sa continui sa te informezi si sa fii atent la tot ceea ce se intampla pe piata, la noile trenduri, noile schimbari, la legislatie, etc.

Citeste si:  Ce este un rating si de ce este necesar?

4. Sa pornesti o afacere cu bani putini. Poate iti doresti un anumit tip de afacere. Dar asta nu inseamna ca iti si poti permite sa o pornesti. De aceea este esential ca sa stii dinainte ce costuri te asteapta, incepand de la documentatia legala de functionare si pana la achitarea primei plati catre furnizori sau pentru chiria sediului. Nu trebuie ignorat nici faptul ca o afacere aflata la inceput nu iti poate garanta profituri imediate. Asa ca mai esti nevoit sa astepti ceva timp pana cand vei putea castiga din afacerea ta. Astfel daca nu dispui de resursele financiare pentru a putea suporta toate aceste cheltuieli de inceput de drum cel mai bine ar fi sa nu te aventurezi. Altfel risti sa pierzi banii pe care ii vei investi.

Autor: Ana Zidarescu