Gradul redus de motorizare din Romania (o masina la 50 de locuitori), precum si diversificarea metodelor de finantare au determinat cresterea vanzarilor de autoturisme noi, in acest an, cu peste 60 la suta fata de anul trecut.

Odata cu aderarea la Uniunea Europena apare un risc deloc neglijabil: masinile second-hand vor avea intrare libera pe piata romaneasca. Aceasta este deocamdata protejata de un text legislativ care interzice importul masinilor care nu indeplinesc normele de poluare Euro 3.

Dar numai pana la 1 ianuarie 2007. In Polonia, unde dupa aderarea de la 1 mai 2004 au fost eliminate barierele in calea masinilor de ocazie, importurile unor asemenea masini a depasit orice asteptari.

Romania se poate apara de invazia masinilor vechi prin introducerea unor taxe prohibitive la inscrierea acestora in circulatie. De asemenea, una din putinele surprize placute legate de momentul aderarii, anuntata ieri, se refera la reducerea taxelor vamale pentru automobilele produse in afara Uniunii Europene, de la 30 la 10%.

Estimarile pentru 2007, an in care Romania ar putea adera la UE, indica o scadere a vanzarilor de autovehicule noi.

Peste doi ani, cererea de autovehicule noi se va diminua in urma eliminarii taxelor de import pentru autovehiculele second-hand, afirma directorul comercial al Automobile Dacia, Jean Michel Sicre.

El a dat exemplul Poloniei, tara in care importurile de autovehicule de ocazie au crescut semnificativ dupa aderarea la Uniunea Europeana, afectand vanzarile de masini noi. „Nu avem motive sa fim optimisti. Anul 2007 ar trebui sa fie o sursa de ingrijorare si sper ca Guvernul va lua masurile necesare pentru ca Romania sa nu devina o noua Polonie“, a declarat Sicre.

Citeste si:  Politistul roman, coada Europei la incredere

In Polonia, in primele opt luni ale acestui an au fost importate 1,3 milioane de autovehicule second-hand, din care 70% sunt masini mai vechi de 10-12 ani. Doar 4,3% din vehiculele de ocazie nu depasesc patru ani.

Eliminarea restrictiilor si taxelor impuse masinilor second-hand importate a determinat in Polonia scaderea vanzarilor de autoturisme noi de la 192.730, in prima jumatate a lui 2004, la numai 129.463, in semestrul I din 2005.

Toate acestea s-au petrecut in ciuda faptului binecunoscut ca masinile vechi conduc la cresterea gradului de poluare si scaderea gradului de siguranta in circulatie.

Presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA), Brent Valmar, a precizat ca situatia din Polonia nu s-a repetat in Ungaria si Cehia dupa aderare.

Cele doua tari au mentinut bariere dupa aderare, criticate de alte tari ale Uniunii Europene. Ungaria nu permite decat masinilor din import care respecta minim normele de poluare Euro 2 sa intre in tara, iar Cehia nu permite importul autovehiculelor mai vechi de opt ani.

Romania nu poate impune asemenea bariere deoarece ar fi acuzata ca limitarea accesului de masini second-hand incalca principiile europene ale concurentei.

Citeste si:  UniCredito creste oferta pentru Bank Austria

Singura solutie practica care ramane Romaniei este introducerea unor impozite si taxe in functie de vechimea masinii, masuri care se aplica in Slovacia si Ungaria, si pe care si Polonia doreste sa le adopte. Este de precizat ca in Germania si in alte tari pretul de vanzare a masinilor second-hand este scazut (cu cel putin 30% mai putin decat in Romania), pe seama impozitelor mari si a asigurarilor scumpe, care sporesc costurile intretinerii unui automobil vechi.

Europenii vor legislatie unitara la impozitele auto

„La nivelul Uniunii Europene nu exista o legislatie armonizata privind impozitarea autovehiculelor. Se aplica accize, taxe de inmatriculare, impozite anuale“, a declarat directorul in cadrul Ministerul Finantelor, Victoria Tomi.

Cea mai raspandita taxa, aplicata de 16 din cele 25 de state ale Uniunii Europene, este cea de inmatriculare si este apropiata de nivelul accizelor de la noi din tara. Deocamdata, la noi, se aplica accize, pentru ca o directiva europena permite finantelor sa aplice aceasta taxa si altor produse decat cele mentionate expres, cum sunt de exemplu combustibilii. La intrarea nostra in UE s-ar putea sa avem probleme datorita aplicarii accizelor, pentru ca directivele europene prevad ca ele pot fi aplicate doar daca nu lezeaza interesele altor state.

Ori aplicare lor poate fi considerata ca o practica anticoncurentiala. APIA a propus finantelor inlocuirea accizelor cu taxele de inmatriculare. Solutia este insa una provizorie, pentru ca la nivelul UE exista o propunere de directiva care prevede si desfiintarea acestei taxe la nivelul anilor 2010 -2012. Noile taxe ce vor fi aplicate in Uniune vor avea ca punct central protectia mediului inconjurator (reducerea emisiilor poluante). „In perspectiva vor fi majorate taxele de circulatie si impozitele pe carburanti“, spune Victoria Tomi.

Citeste si:  Duetul cablistilor in pas de monopol

Taxele vamale scad de la 30% la 10%

In Romania accizele pentru masinile noi sunt intre 1 si 11% (functie de cilindree), iar pentru cele second – hand intre 2,5 si 32%. „In proiectul de Cod Fiscal pentru 2006 nu este prevazuta nici o crestere de acciza“ a precizat Victoria Tomi. O veste buna vine pentru celor care le plac masinile produse in afara Uniunii Europene, este accea ca de la 1 ianuarie 2007 taxele vamale se reduc de la 30 la10%. Reprezentatii Ministerului Finantelor spun insa ca este posibil ca masura sa fie introdusa inca din cursul anului viitor.

Autor: Adrian Nuta