Absolventii romani de universitati sunt tentati sa plece in strainatate nu atat pentru salariile atractive, cat mai degraba pentru oportunitatile de cariera, legate de promovarea profesionala si prestigiul social. Aceasta este concluzia unui studiu comandat de Fundatia Culturala Delta, prezentat ieri in cadrul mesei rotunde cu tema „ Un capitol ignorat: tinerii educati in Occident“. Cercetarea efectuata pe 1.200 de studenti romani care incercau sa aplice pentru o bursa in strainatate a indicat faptul ca 86% dintre cei chestionati doreau sa plece pentru a studia in afara. „Intrebati cum isi vad viitorul intr-o perioada de pana la 10 ani, aproape jumatate dintre cei chestionati au spus ca vor sa lucreze o perioada in strainatate dupa care ar dori sa se intoarca in tara“, a explicat sociologul Sebastian Lazaroiu. Daca, dupa terminarea studiilor, li s-ar oferi in Romania o slujba la fel de bine platita ca in strainatate, peste 40% dintre tinerii absolventi s-ar intoarce. Coordonatorul studiului a aratat importanta modului in care institutiile statului roman interactioneaza cu tinerii care pleaca la studii in strainatate astfel incat atunci cand acestia decid sa se intoarca sa poata gasi un loc de munca pe masura pregatirii lor.
Cornel Visoianu, presedintele Fundatiei Culturale „Delta“ considera ca procesul migratiei tinerilor absolventi afecteaza atat Romania in ansamblu, cat si micile comunitati locale unde sansele privind gasirea unui loc de munca sunt foarte reduse. „Daca acest semnal nu va fi luat in serios de autoritatile romane, in cativa ani, el va produce dezechilibre care vor afecta sanatatea sociala a Romaniei“, a spus Visoianu. Fundatia Culturala Delta a analizat si raportul privind starea sistemului de invatamant din Romania, prezentat recent de ministrul demisionar Mircea Miclea. Expertii Delta apreciaza ca in continuare lipsesc un studiu interdisciplinar serios, pe baza caruia reteaua de invatamant profesional si superior sa poata fi recalibrata si reorientata in functie de orientarile dictate de tehnologie si de prefacerile sociale iminente, dar si o viziune de ansamblu asupra sistemului, pe baza caruia sa poata fi stabilite prioritatile de actiune pentru revitalizarea sistemului de invatamant.
Autor: Mihaela Balea