Consiliul Concurentei a sanctionat producatorul de guma de mestecat Wrigley Romania si alti 27 agenti economici distribuitori ai produselor sale cu 201 miliarde lei vechi (circa 5,5 milioane de euro). Amenda reprezinta circa 10% din valoarea pietei gumei de mestecat din Romania, in anul 2004. Hotararea Consiliului Concurentei vine dupa circa 13 luni de la inceperea investigatiei privind incalcarea legii concurentei.
Institutia a stabilit ca Wrigley si cei 27 de agenti economici au incalcat legea concurentei. Mai exact, compania Wrigley stabilea cu distribuitorii directi pretul la care acestia ofereau mai departe, pe lantul de distributie, produsele acestei companii.
In cazul companiei Rodipet, care comercializa direct produsele Wrigley, intelegerea intre cele doua parti stabilea pretul de vanzare cu amanuntul la chioscuri. Compania Wrigley mai este acuzata ca a impartit piata asa cum dorea, fara sa permita existenta mai multor puncte de desfacere a produselor sale intr-o anumita zona.
Consiliul Concurentei a stabilita ca, prin practicarea preturilor convenite, consumatorul final a fost afectat, fiind obligat sa plateasca pentru produsele Wrigley un pret care nu s-a format pe baza jocului liber dintre cerere si oferta, pe toate verigile lantului de distributie.
Consiliul Concurentei a dispus, dincolo de aceasta amenda, interdictia pentru Wrigley de a recomanda pretul de revanzare al produselor sale, chiar la nivel maximal, distribuitorilor sai sau oricarui partener comercial. Consiliul Concurentei a mai recomandat companiei Wrigley sa nu mai incheie conventii cu anumite magazine, prin care produselor acestor companii li se asigura exclusivitatea in zona caselor de marcat.
Compania de distributie Interbrands Marketing & Distribution SRL a fost cea care a inaintat, anul trecut, la Consiliul Concurentei o plangere impotriva producatorului de guma de mestecat. Interbrands a fost un distribuitor al produselor Wrigley.
Amenzi de 1.398 miliarde lei vechi in 2005
Wrigley este principalul competitor pe piata romaneasca a gumei de mestecat, avand o cota de peste 90%. In primele 11 luni ale anului, valoarea totala a amenzilor aplicate de Consiliul Concurentei agentilor economici a fost de 28 de ori mai ridicata decat cea consemnata in perioada similara a anului 2004, totalizand 1.398 miliarde lei vechi.
Din aceasta suma, amenzile aplicate in cazul intelegerilor anticoncurentiale reprezinta circa 89%. Cea mai mare amenda data pana acum de Consiliul Concurentei a fost cea pentru firmele din domeniul cimentului: Lafarge Romcim, Holcim, Carpatcement Holding.
Mihai Berinde, presedintele Consiliului Concurentei, a precizat ca amenda a fost platita, iar impotriva Consiliului nu mai exista nici o actiune in justitie din partea acestor firme. O alta intelegere de tipul celei facute de Wrigley a fost amendata cu 151,2 miliarde lei. Este vorba despre intelegerea pe verticala intre furnizorul S.C. Colgate Palmolive si un numar de cinci societati. Intelegerea fixa un pret minim de vanzare.
Fara pret minim la vanzarea caselor
In prezent, la fiecare notar exista o grila de preturi minime pentru apartamente, grila stabilita functie de marimea apartamantului, amplasarea sa, preturi sub care nu se pot incheia contracate de vanzare-cumparare. Foarte curand nu vor mai exista preturi minime la vanzarea caselor. „Preturile minime la produse si servicii sunt neadmise in general. Chiar daca in Uniunea Europeana mai exista astfel de practici, ele sunt eliminate. Si noi am inceput sa le desfiintam“, spune presedintele Consiliului Concurentei, Mihai Berinde.
Acesta nu este de acord, si deja a exprimat un punct de vedere in acest sens Guvernului, in ceea ce priveste preturile minime la alcool si tutun.
Autor: Adrian Nuta