Daca iufa de dupa ´89 a adus in tara masini bune la preturi mai mult decat rezonabile, totodata a umplut soselele de rablele abandonate la coltul strazii in tarile europene. Pentru a impiedica repetarea situatiei, cat si pentru a proteja mediul, dupa cum sustin oficialii, s-a propus punerea in practica a unui pachet legislativ ce introduce o noua taxa de inmatriculare dupa aderarea la Uniunea Europeana.
Astfel, Ministerul Finantelor vrea sa inlocuiasca acciza la masinile introduse in tara cu o taxa de inmatriculare, incepand cu anul viitor. Noua masura, ce va intra in vigoare o data cu alipirea la tarile europene, vine intr-un moment in care aderarea ar trebui sa elimine atat restrictiile vamale la import si accizele, cat si conditia ca masina sa nu fie mai veche de opt ani. Daca importurile second-hand vor fi puternic dezavantajate, taxa va proteja din plin importatorii si implicit comerciantii de automobile noi.

Criticile Comisiei Europene ne lasa reci

“Cei de la Comisia Europeana sustin ca nu este o masura binevenita, ca se ingradeste comertul liber. Vom vedea ce argumente au. Exista un articol in Tratatul UE, dar acesta precizeaza ca o tara nu poate stabili impozite mai mari pentru bunurile importate de acelasi tip cu cele pe care le produce. Este o intalnire tehnica, nu sunt probleme”, a spus Mihail Hura, director in Ministerul Finantelor, citat de Mediafax, inaintea intalnirii.
Dupa intalnirea de la sfarsitul lunii trecute, dintre reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si oficiali ai Comisiei Europene, a carei tema a reprezentat-o introducerea taxelor vamale pentru masinile second-hand, in Raportul intocmit de Comisia Europeana se arata ca aceasta prevedere contravine legislatiei europene, fiind un neajuns major al legislatiei fiscale din Romania.
In ciuda celor spuse de Mihail Hura, problema acestei taxe este departe de a fi rezolvata si, conform declaratiilor secretarului de stat in Ministerul Integrarii Europene, Leonard Orban, este cat se poate de serioasa.
Daca normele fiscale in privinta importurilor auto nu vor fi modificate, Romania risca amenzi de ordinul sutelor de milioane de euro, a adaugat acesta, dupa ce avertizase inca de la jumatatea lui iulie ca “este foarte important ca, de la momentul aderarii, Romania sa indeplineasca toate angajamentele pe care si le-a asumat prin Tratatul de aderare si sa evite sub orice forma incalcarea prevederilor Tratatului Uniunii Europene”.
In ciuda criticilor aduse de Comisia Europeana la adresa statelor cu astfel de proceduri, ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, s-a pronuntat in favoarea mentinerii taxelor pentru inmatricularea autovehiculelor second-hand.
“Aveam doua optiuni: sa lasam piata complet deschisa si sa se intample ca in Polonia, sa pierdem un vector de dezvoltare extrem de important, pe care-l reprezinta industria de automobile, sau sa asiguram o coerenta a politicilor, astfel ca numarul autovehiculelor poluante si periculoase pentru circulatie sa fie redus”, a motivat Vladescu alegerea de a trece cu vederea recomandarile Comisiei.
Daca taxa, aplicata, conform lui Hura, si in alte tari, va intra in vigoare, cumparatorii unui automobil mai vechi de sase ani vor trebui sa plateasca o suma vizibil mai mare, ce va creste progresiv in raport cu gradul de poluare al masinii.

Citeste si:  Test Eco-Racer

7.000 euro, taxa de inmatriculare

Daca in prezent taxele sunt de cateva sute de euro, incepand cu 2007, acestea pot depasi chiar suma exorbitanta de 7.000 de euro. Cumparatorii obligati sa achite aceasta suma vor fi cei care au ales un automobil euro 1, mai vechi de sase ani si a carui capacitate este mai mare de 3.000 cmc. Pentru o masina euro 2, mai veche de sase ani, cumparatorul va achita o taxa suplimentara de 2.704 euro pentru cele sub 1.600 cmc si 6.240 euro pentru cele de peste 3.000. Pentru un automobil euro 3, cu o vechime de maximum sase luni si 1.600 cmc, taxa va fi de 612 euro.
Desi motivul afisat este cel de a proteja mediul, oficialii avantajeaza din start importurile noi.
Daca in prezent, valoarea accizelor ajunge lejer la cel putin 1.500 de euro, odata intrata in vigoare legea inmatricularii din noul Cod Fiscal, in functie de capacitatea cilindrica a masinilor, taxa de inmatriculare variaza intre 108 si 945 de euro pentru modelele euro 4.
Taxa pe inmatriculare va depinde in primul rand de vechimea masinii, adica principalul criteriu dupa care romanii aleg sa importe o masina, datorita costurilor mici si a calitatii invers proportionale.
Daca pentru un autoturism nou, sub 3 luni, nivelul coeficientilor in functie de care se calculeaza taxa este de 45%, acesta va capata o crestere accelerata, pana la 135%, pe masura ce masina depaseste pragul de 5-6 ani.
Taxa in cauza se calculeaza prin inmultirea numarului de centimetri cubi ai motorului, cu taxa pe centimetru cub, care variaza intre 0,15 euro si 1 euro si cu coeficientul de ajustare.

Citeste si:  Cat este de sigur Loganul?

Audi, la pret de Logan

Importurile de masini din Vest la mana a doua sunt o practica devenita onisnuinta in randul romanului care isi doreste calitate la preturi rezonabile. Faptul ca taxa de inmatriculare a importurilor vechi va creste considerabil, sumele pentru inmatricularea importurilor noi vor parea un chilipir, iar cumparatorul va fi oarecum fortat sa isi indrepte atentia inspre cele din urma. Catalogul online mobile.de, care cuprinde cea mai completa oferta de masini second-hand, prezinta un Audi A6 fabricat in martie 2003, cu 50.000 de km parcursi, climatizat, metalizat, cu 179 cp, dotat cu ABS, controlul stabilitatii, filtru polen, tempomat, electric pack, tapiserie din piele, faruri xenon, sistem navigatie, pachet sport, sistem audio Bose, garantat pana in 2007, la doar 7.000 de euro. Si nu este singurul. Daca acum alternativa pentru un Logan, a carui varianta full-option depaseste 8.000 de euro, poate fi cu usurinta acest Audi A6 second-hand, dupa 1 ianuarie 2007, la pretul de 7.000 de euro cerut pentru acesta, se vor adauga taxe impovaratoare.

Citeste si:  Taxa auto te obliga sa-ti iei masina veche

Autor: Diana Drinceanu