De la 1 februarie, adio microbuze de calatori in Bucuresti. Celebrele linii maxi-taxi vor fi interzise timp de cel putin o luna, pana la stabilirea caietului de sarcini pentru licitatia in urma careia vor fi desemnate noile trasee, complementare cu cele ale RATB. Decizia va fi luata prin hotarare a Consiliului General al Capitalei si ii impinge practic pe transportatorii privati catre periferia Bucurestilor.
Acestia se declara impotriva, afirmand ca este o masura prin care se incearca sa fie adusi la faliment. Totodata, administratia a suplimentat numarul de masini RATB astfel incat “cetatenii sa nu simta lipsa maxi-taxi-urilor”. Conform estimarilor, cu cele 237 de masini particulare, circula in jur de 50 de mii de bucuresteni. Intr-o incercare de a elimina evaziunea fiscala, edilii Capitalei vor retrage toate liniile tip maxi-taxi din centru orasului. Dupa stabilirea noilor trasee, microbuzele nu vor mai avea voie pe inelul central al Capitalei.
“Viitoarele trasee ale microbuzelor se vor intersecta cu actualele linii de transport in comun in proportie de 30%”, a anuntat ieri Stefan Pirpiliu, presedintele Comisiei municipale de Transporturi.
“Ce se stie la ora actuala cu siguranta este ca, de la 1 februarie si pana la organizarea licitatiei pentru noile trasee, nu vom mai avea maxi-taxi in Bucuresti. Poate dura o luna sau chiar mai mult”, ne-a marturisit presedintele Comisiei.
Motivele pentru care consilierii generali s-au gandit sa elimine concurenta RATB-ului sunt dintre cele mai diverse: de la siguranta si confortul cetateanului, de la a fi util pentru locuitori si pana la a mai reduce din evaziunea fiscala.
“La ora actuala, conform estimarilor mele, pe cele 236 de masini private circula intre 40 si 50 de mii de oameni. La ultimul control efectuat de noi (n.r.- Primaria) am constat deficiente la mai bine de 90% din acestea. Lunar, acestia nu declara 500-600 mii euro. Sunt bani care ajung direct in buzunarul lor”, ne-a mai spus Pirpiliu.
Pe de alta parte, patronii firmelor de microbuze a-cuza primaria ca pune monopol de stat pe transportul in comun si incearca astfel sa-i duca la faliment. “Ne izoleaza, ne baga sa circulam in cartierele marginase, pe stradute secundare. Nici structura strazilor nu e de asa natura incat sa circuli in conditii normale. Practica monopolul de stat. De ce nu lasa calatorul sa aleaga, cu noi ce face care am investit bani in masini?”, se plange Nicolae Ivan, de la “Ivan Trans”, care acopera trei linii RATB. De aceeasi parere este si Nicu Ion de la “Condor Impex”. “Vom mai avea doar 20% din actualele trasee, in rest vom fi taxi-urile oamenilor pana la metrou sau autobuz. Asta e durerea cea mare, ne desfiinteaza si ne duce astfel, la faliment”, este de parere acesta.
La ora actuala, 95% din liniile de maxi-taxi se suprapun cu metroul si RATB-ul, in conditiile in care parcul RATB s-a marit cu inca 300 de autobuze, retrase de pe liniile preorasenesti. Si ca orice scandal care se respecta, si patronii ameninta cu scandalul in caz ca nu vor fi consultati la modificarea actualelor trasee. Un lucru este cert: timp de cel putin o luna de zile, nu vor mai exista maxi-taxi-uri prin Bucuresti.
Autor: Alexandru Ionescu