Turismul autohton are potential sa creasca, pana in 2016, peste media europeana si mondiala, cu o conditie: autoritatile sa constientizeze importanta acestui domeniu si sa implementeze o strategie realista in acest sens. “Prima urgenta” pentru Romania este imbunatatirea imaginii tarii in exterior, a avertizat ieri presedintele Consiliului Mondial al Turismului si Calatoriilor, Jean-Claude Baumgarten (WTTC).
Autorii raportului de tara al WTTC dat publicitatii ieri sintetizeaza plastic starea actuala a turismului romanesc: ‘Tara are o experienta trecuta considerabila in turism si calatorii si acum are nevoie sa fie adusa in secolul XXI. Modernizarea, promovarea si investitiile sunt vitale pentru ca Romania sa devina o destinatie turistica internationala de succes”. Dupa ce reaminteste faptul ca Romania a ramas deja in urma “vecinei ei mai mici”, Bulgaria, la capitolul turism, autorii studiului indica autoritatilor si zona in care trebuie sa-si indrepte atentia: “Este nevoie de o noua directie si angajament de investitii pentru a asigura ca potentialul pentru turism si calatorii nu este impiedicat de o planificare proasta si o lipsa de sprijin privind infrastructura.”
Totusi, pentru autorii studiului, marea provocare pentru Romania este de a dezvolta un produs turistic competitiv. Astfel, reamintesc expertii WTTC, numarul mic al turistilor straini este cauzat de “lipsa infrastructurii necesare turismului” , la care se adauga neimplicarea autoritatilor locale in dezvoltarea sectorului. Situatia este agravata de faptul ca Guvernul, desi declara turismul ca avand un rol important in obtinerea cresterii economice, in practica “se pare ca subestimeaza intregul spectru al industriei drept catalizator pentru dezvoltarea altor domenii economice”, puncteaza WTTC. Promovarea si sustinerea investitiilor si educarea resurselor umane si diversificarea produselor turistice sunt cateva din recomandarile facute de raport pentru Executiv, la care se adauga si “taxarea inteligenta”. Ramanand la acest ultim capitol, WTTC apreciaza ca impozitele directe pe tranzactii in Romania sunt destul de mari si ca influenteaza atat performanta operatorilor, cat si imaginea acestora in strainatate.
“Romania trebuie sa-si construiasca o identitate de tara, o marca proprie, asa cum au facut Croatia si India.”
Jean-Claude Baumgarten, presedintele Consiliului Mondial al Turismului si Calatoriilor
Dezvoltarea poate fi «efervescenta»
Totusi, in contextul in care este o destinatie sigura si al integrarii in UE, tara noastra se afla in fata unei sanse pe care ar fi “pacat si rusine sa o piarda”. Astfel, Romania va ocupa in urmatorii zece ani locul patru in lume ca ritm de crestere in turism. WTTC estimeaza ca turismul si calatoriile vor genera in 2006 in tara noastra o activitate totala de 24,6 miliarde lei (7,1 miliarde dolari), cu 9,2% mai mult decat in 2005, prognoza pe zece ani indicand atingerea nivelului de 86,3 miliarde lei in 2016. Contributia directa a industriei turistice la PIB va fi de 1,9% (6,2 miliarde lei) in 2006, pentru a ajunge la circa 21 miliarde lei in zece ani. In 2006, calatoriile si turismul vor reprezenta 5,2% din totalul exporturilor (6,4 miliarde de lei), in crestere in termeni nominali pana la 28,8 miliarde lei in 2016.
Autor: Carmen Neacsu