O sesiune de antrenament costa firmele si 7.000 de euro. Reprezentantele multinationalor din Romania investesc bani grei in team-buildinguri, pentru ca angajatii sa invete sa lucreze mai bine unul cu altul si pentru a vedea daca in randul salariatilor nu se gasesc manageri talentati care n-au fost inca descoperiti. Bugetul unei reprize de team-building organizate in afara marilor orase pleaca de la cateva sute de euro, pentru un numar de participanti sub zece persoane, si doua-trei zile de cazare.
Costurile pot ajunge insa si la 7.000 de euro pentru o companie al carei numar de angajati este de 100-150 de persoane. Trainingul organizat de Coca-Cola in Defileul Jiului a costat 5.000 de euro pentru 20 de participanti, incluzand transportul si cazarea.
Intrucat nu exista o regula, fiecare angajator organizeaza un team-building ori de cate ori simte ca echipa sa are nevoie de consolidare. Daca cei de la Coca-Cola apeleaza frecvent la aceasta formula pentru fiecare departament, altii organizeaza traininguri de doua ori pe an (McCann Erikson, Procter&Gamble). Incercarile la care sunt supusi angajatii dureaza, de regula, intre doua si cinci zile.
Ideea lucrului in echipa a aparut pentru prima oara in Statele Unite, spre sfarsitul anilor ‘20, inceputul anilor ‘30. Un profesor de la Universitatea americana Harvard a descoperit ca muncitorii sunt mult mai motivati daca li se da libertate in rezolvarea problemelor, dupa ce a studiat comportamentul muncitorilor de la „Western Electric”, o companie de electricitate din Chicago.
Organizatori:
> De regula, fiecare companie isi organizeaza propriul training
> Agentii specializate: Tranzit Romania, Team Zone, Outward Bound, Codecs, CityPaintball organizeaza si inchiriaza echipament pentru jocul de paint-ball (impuscarea adversarului cu o bila de vopsea, verificandu-se prin aceasta gandirea strategica si planificarea).
Rafting pe apele involburate ale Jiului
Pentru a-si cunoaste mai bine angajatii, Coca-Cola a organizat recent un training in Defileul Jiului, pentru o echipa de 20 de persoane. Proba de foc a fost raftingul. Angajatii, impartiti pe echipe si „aruncati” in barci pneumatice, trebuiau sa strabata apele involburate ale Jiului si sa ajunga la o destinatie stabilita anterior fara sa se rastoarne cu barca. Scopul acestui joc a fost ca angajatii sa invete sa se coordoneze si sa comunice intre ei. „Am coborat cu bine pe Jiu, dar ce peripetie… Vaslasii de pe stanga barcii si cei de pe dreapta trebuiau sa traga la rame in acelasi timp, iar la valtori trebuia sa ne coordonam si sa echilibram extrem de repede barca, altfel intr-o fractiune de secunda ne-ar fi rasturnat curentul. La una dintre cotiturile raului am cazut in apa; imi era frig si m-a luat curentul. Colegii mei m-au tras afara din apa, dar am continuat sa tremur de frig si dupa ce am iesit cu barca la mal. Abia la autocar mi-a revenit placuta senzatie de a simti pamantul sub picioare”, povesteste Mugurel Radulescu, un angajat al firmei. De la inceputul anului, 600 de angajati ai companiei Coca-Cola au beneficiat de team-buildinguri de acest fel.
Angajati in bai cu spuma
O experienta unica au trait-o si cei de la Procter&Gamble (P&G). Aproape 300 de angajati din Romania si din sase tari balcanice (Albania, Bosnia, Bulgaria, Macedonia, Moldova, Serbia) au participat la un team-building de trei zile pe litoral, in Eforie Nord. Dupa ce fiecare angajat si-a impartasit experienta acumulata in companie, dupa ce s-au discutat strategii de afaceri si s-au revizuit rezultatele, a venit randul distractiei. Pentru o mai buna intelegere a regiunii reprezentate, s-a organizat o vizita virtuala a celor sapte tari. Aceasta a presupus vizitarea unor standuri cu obiecte traditionale din fiecare tara (mancare, bautura, imbracaminte). Fiecare participant trebuia sa stranga pe un buletin stampile de la fiecare stand, iar in urma tragerii la sorti castigatorul primea un cos cu produse specifice celor sapte tari participante. Revelatia serii a fost insa baia cu spuma, atunci cand toti angajatii au fost invitati sa se „bata” intr-un bazin inspumat. „A fost un mic moment de nebunie, in care am dansat in spuma, impreuna cu colegi din mai multe tari din Balcani, care ne-au devenit prieteni. A fost o petrecere pe cinste, de la care pastrez amintiri placute”, marturiseste un angajat de la P&G.
Lista cu 12 obiecte de nelipsit
Compania de publicitate McCann Erikson a organizat, recent, un team-building in Delta Dunarii, pentru cei 150 de angajati. „Este pentru prima data cand organizam un team-building cu intreaga agentie. Am mai organizat astfel de evenimente, dar pe departamente, pentru inchegarea lucrului in echipa”, spune Rebeca Atakul, managerul Departamentului de resurse umane. S-au facut simulari de supravietuire teoretica. Angajatii au vizionat un film in care ei trebuiau sa fie actorii principali.
Se presupunea ca acestia survolau cu elicopterul o zona muntoasa; la un moment dat, vremea se inrautatea, elicopterul se prabusea, dar ei scapau nevatamati. Li se cerea sa supravietuiasca timp de trei zile, iar pentru aceasta trebuiau sa aleaga numai 12 obiecte pe care aveau sa le salveze din elicopter.
„A fost o situatie foarte comica, pentru ca majoritatea au ales in primul rand arma, fara sa se gandeasca la faptul ca este foarte greu sa supravietuiesti fara mancare si fara apa, care ar fi trebuit sa fie primele pe lista”, spune Rebeca Atakul.
Suspendati de-un fir
Aflata intr-un team-building in Defileul Jiului, Gabi Sarbu, o angajata a firmei Coca-Cola, a fost nevoita sa-si depaseasca propriile limite.
Trebuia sa traverseze o anumita distanta pe tiroliana (traversarea pe cablu suspendat a distantelor dintre stanci). Exercitiile sunt asistate intotdeauna de alpinisti experimentati. „Am rau de inaltime. Echipa mea trebuia insa sa-si atinga obiectivul, altfel era depunctata. Pentru aceasta eu trebuia sa trec pe tiroliana la 75 de metri inaltime deasupra solului. Fara incurajarile neobosite ale colegilor mei nu as fi reusit niciodata, dar am simtit ca imi tin spatele. Si acum, privind in urma, imi este greu sa cred ca am trecut pe-acolo!”, marturiseste angajata.
Scopul departamentului de resurse umane era sa observe cat de motivati sunt angajatii si ce suport isi acorda unul altuia.