De la lansarea sa oficiala in 2008, Spotify a avut parte de doar cateva trimestre profitabile. Iar platforma suedeza de streaming nu a incheiat niciodata un an intreg pe profit. Acum a reusit: in 2024, a generat un profit operational de 1,4 miliarde de euro, comparativ cu o pierdere de 446 de milioane de euro in anul precedent. Pentru o lunga perioada de timp, „nu ne-am preocupat de profitabilitate”, recunoaste Daniel Ek, fondatorul si directorul general al companiei, subliniind ca eforturile s-au concentrat in primul rand pe „obtinerea unei dimensiuni semnificative”. Aceasta strategie a dat roade: cu peste 650 de milioane de utilizatori, compania este de departe cel mai mare jucator de pe piata (in afara Chinei). „Acum dovedim ca putem fi si o companie profitabila”, spune Daniel Ek cu satisfactie.
Esecul podcasturilor
Daca Spotify a intarziat sa obtina profit, acest lucru se datoreaza si limitelor modelului sau de afaceri: redeventele mari platite detinatorilor de drepturi de autor. Anul trecut, acestea s-au ridicat la aproape 11 miliarde de dolari, adica 70% din cifra sa de afaceri. Pentru a depasi aceasta problema, compania a inceput prin a se concentra pe podcasturi. A cumparat mai multe studiouri la un pret ridicat. De asemenea, a emis cecuri substantiale catre o serie de celebritati si vedete ale podcasturilor, precum controversatul Joe Rogan. Daniel Ek credea ca aceasta activitate ar putea genera venituri semnificative din publicitate, fara redevente suplimentare. Prin urmare, ar genera marje mai mari. De fapt, divizia de podcasturi a suferit pierderi mari, fortand Spotify sa isi reduca ambitiile.
Planuri de redundanta
Pentru a reveni la profit, Spotify a trebuit sa isi schimbe strategia. In primul rand, compania si-a redus drastic costurile. In 2023, a efectuat trei planuri succesive de concediere, reducand aproximativ 2 300 de locuri de munca – aproape un sfert din forta sa de munca. Pe langa limitarea investitiilor in podcasturi, si-a redus semnificativ si bugetele de marketing. „Cresterea cheltuielilor noastre a fost de doua ori mai puternica decat cresterea veniturilor noastre”, a explicat Daniel Ek la acea vreme, asigurandu-ne ca aceasta tendinta «nu este sustenabila pe termen lung». Anul trecut, aceste economii s-au ridicat la aproape 500 de milioane de euro. Pentru a merge si mai departe, Spotify tocmai a reusit o manevra in Statele Unite care ii va permite sa plateasca cu 150 de milioane de dolari mai putin industriei discografice.
Preturi mai mari
In acelasi timp, Spotify si-a majorat preturile. In vara anului 2023, platforma a pus capat pretului sau istoric de zece euro pe luna. Pachetul sau standard costa acum cu un euro mai mult. Si costa chiar si doi dolari in plus in Statele Unite. Desi aceasta marcheaza o adevarata ruptura cu trecutul, aceste cresteri nu sunt un pariu. In primul rand, deoarece elasticitatea preturilor, adica modificarea cererii in functie de preturi, este extrem de scazuta, daca nu chiar inexistenta. In al doilea rand, Spotify s-a aliniat pur si simplu concurentei. De fapt, nu a existat niciun val de neabonati: de fapt, oferta de televiziune cu plata a Spotify a castigat 43 de milioane de clienti in ultimul an si jumatate. Prin urmare, la fel ca in cazul streamingului video, nu ar trebui sa fie o surpriza daca cresterea continua.
Sursa: https://cafetech.fr/2025/02/05/seize-ans-apres-son-lancement-spotify-affiche-ses-premiers-profits-annuels/