In trecutul nu foarte indepartat, utilizarea unui aparat diagnoza auto era o exceptie in service-uri. Atunci cand era utilizat, acest aparat nu era intotdeauna unul de cea mai buna calitate. In atelierele de reparatii se gaseau, cel mai adesea, instrumente de scanare aftermarket, gandite pentru a acoperi o gama variata de vehicule.

Rareori era intalnit un tester diagnoza service OEM (destinat unui singur autovehicul), pentru simplul fapt ca acele testere multimarca isi faceau treaba foarte bine.

Astazi lucrurile stau putin diferit. Desi majoritatea service-urilor folosesc inca testere generice denumite pe piata OBD-II, exista un numar din ce in ce mai mare de instrumente de scanare OEM, iar explicatia este simpla: masinile electrice si hibrid.

Este adevarat ca multe dintre vehiculele electrice si hibrid folosesc standardele OBD-II pentru diagnoza, in asa fel incat sa poata oferi informatii relevante indiferent de tester, insa testerele originale sunt cele care asigura cea mai buna informare.

Exista si autovehicule, precum Tesla, care folosesc instrumente de scanare proprii. Astfel, un instrument de scanare OBD-II nu va functiona pentru un astfel de vehicul.

Citeste si:  Accizele si taxa auto vor fi calculate dupa cursul BCE

Care sunt testerele care sunt folosite pentru masinile electrice si hibrid?

Conform celor de la Testere-Auto.ro, exceptand vehiculele Tesla si cele ale altor producatori EV mai mici, testerele ce pot fi folosite sunt aceleasi cu cele folosite la vehiculele clasice:

1. Testerele OBD-II. Sunt cele mai uzuale instrumente de scanare, fiind adresate unui numar mare de marci. La vehiculele electrice sunt destul de limitate in ceea ce priveste accesarea modulelor de antrenare specifice HV, cum ar fi computerul ECU al bateriei. Totusi, pot accesa datele de scanare similare cu cele ale altor vehicule. Pe piata exista si instrumente OBD-II cu acoperire imbunatatita iar producatorii de testere actualizeaza frecvent programul, in asa fel incat sa acopere cat mai multe masini.

2. Testerele originale. Sunt, in mod evident, cele mai eficiente. Acestea ofera o acoperire completa si actualizata asupra tuturor computerelor din vehicul iar precizia este foarte mare. De regula, testerele originale sunt folosite in reprezentantele producatorilor de vehicule. Cei care doresc, asadar, sa descopere toate detaliile despre vehiculul pe care il conduc, trebuie sa mearga la reprezentanta.

Citeste si:  Top 10 cele mai scumpe masini clasice

Testerele pentru acasa, din ce in ce mai populare

Cel mai adesea, cei care doresc sa descopere problemele autovehiculului pe care il conduc merg intr-un service. Exista si optiunea testerelor pentru acasa, insa, atat pentru masinile electrice si hibride, cat si pentru cele clasice.

Multe dintre aceste instrumente pot fi folosite direct in sistemul de operare al laptopului si sunt gandite in asa fel incat sa poata fi utilizate de oricine, fara niciun fel de problema. Cei care decid sa foloseasca un tester pentru acasa insa, trebuie sa acorde o atentie foarte mare compatibilitatii, pentru a se asigura ca este potrivit pentru vehiculul pe care il conduc si de asemenea, trebuie sa se asigure ca testerul acopera o analiza cat mai complexa a erorilor si ca asigura mai multe functii.