„Fiscalitatea excesiva si birocratia ramân în continuare cele mai importante probleme cu care se confrunta peste 64% dintre firmele mici si mijlocii. Scaderea cererii interne ocupa locul al treilea în topul celor mai mari dificultati de pe piata, fiind indicata de 41,58% dintre firmele intervievate“, a declarat ieri, la prezentarea Cartei Albe a IMM-urilor, Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National al Întreprinderilor Private Mici si Mijlocii din România (CNIPMMR). Printre alte dificultati, IMM-urile au indicat dobânzile ridicate la credite, în proportie de 41,25%, coruptia – 38% si inflatia – 29%.
Cartea Alba s-a bazat pe o analiza realizata prin intervievarea a peste 1.300 de IMM-uri, în perioada martie-aprilie 2006. Trei sferturi dintre intreprinzatorii mici si mijlocii din Romania sunt nemultumiti de mediul de afaceri in care activeaza. „Este un lucru surprinzator pentru noi faptul ca numarul IMM care apreciaza mediul de afaceri ca fiind favorabil firmelor s-a redus aproape la jumatate, de la 52% din totalul firmelor la 30% în acest an“, a declarat Ovidiu Nicolescu. În opinia sa, „neîncrederea oamenilor de afaceri în mediul economic nu este determinata de factori economici, ci în special de factorii politici si de presiunile care au aparut pe piata pe fondul apropierii datei de intrare a României în UE“.
În ceea ce priveste evolutia indicatorilor economici, previzionata de firmele intervievate pentru anul 2006, aproape 60% au apreciat ca vor avea performante economice mai bune fata de 2005.
Se constata, de asemenea, o reducere cu 12% a firmelor care au previzionat indicatori economici inferiori celor din 2005. Pentru 64% dintre IMM, cea mai importanta oportunitate pentru afaceri o reprezinta piata interna, procent în scadere fata de anul trecut. Totodata, asimilarea de noi produse si intrarea pe alte piete reprezinta oportunitati pentru un numar important de firme.
Analiza pietelor pe care IMM-urile îsi comercializeaza produsele evidentiaza ca 77,84% dintre firme au în vedere doar piata locala si nationala, 58,51% actioneaza numai pe piata locala, 15,48% vizeaza piata UE, iar 11,72% vând produse sau servicii în alte tari europene.
Se constata o orientare net superioara spre pietele externe, dat fiind faptul ca fata de anul trecut numarul firmelor care se orienteaza spre pietele externe a crescut, în medie, de sase ori, în timp ce numarul IMM-urilor care activeaza pe piata locala si nationala s-a redus fata de 2005.
Autor: Otilia C. Lungu