Pe o piata in care aderarea la Uniunea Europeana va genera majorari anuale ale afacerilor de 30%, concurenta va creste mai rapid decat piata. Jucatorii mici vor incerca potentialul provinciei

Odata cu apropierea momentului aderarii, piata de curierat, una dintre cele mai concentrate de la noi, va cunoaste o crestere spectaculoasa a concurentei, dublata de posibilitatea deschiderii unor companii catre fuziuni.
Astfel, unele companii mai mici nu vor mai putea tine pasul cu firmele mai mari, care fac tot posibilul sa-si creasca cota de piata, volumul de expedieri si calitatea serviciilor, motiv pentru care vor fi nevoite sa isi mute afacerile in zonele putin tintite pana acum, asa cum sunt orasele mici din provincie.
“Cresterea pietei atrage inca intrarea unor firme noi, dar ramane de vazut cate din acestea vor supravietui in urmatorii trei ani, deoarece concurenta creste mai repede decat piata. Cateva companii au fost sau vor fi nevoite fie sa isi inceteze activitatea, fie sa fuzioneze, sa vanda sau sa obtina fonduri pentru investitii majore”, a declarat secretarul general al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania, Octavian Badescu, citat de Rompres.

Citeste si:  O treime din firme ar putea fi dizolvate

Posta Romana, mai activa pe curieratul rapid

Pe piata autohtona de curierat sunt active acum circa 25 de companii, alte 75 de firme, inactive, fiind si ele inregistrate la Autoritatea pentru Reglementare in Comunicatii. Lider pe servicii universale, Posta Romana a estimat potentialul curieratului rapid si al serviciilor financiare si va investi in acest an 20 de milioane de euro pentru dezvoltarea infrastructurii proprii in acest sens. Jucatori multinationali – DHL, TNT, UPS, Fedex – si companiile cu capital majoritar romanesc care domina piata nationala, precum Fan Courier si Cargus, fac si ele profituri bunicele, semn ca segmentul curieratului rapid este pe val.
Un important segment este reprezentat de curieratul in Bucuresti, unde se afla in competitie atat Fan Courier si Cargus, cat si noi companii, precum Alo Curier, Concorde, Pegasus, care detin 50% din piata serviciilor de curierat din Capitala. In ansamblu, piata de curierat este una in care doar primii cinci jucatori detineau la nivelul anului trecut afaceri de peste 10 milioane de euro. Companiile care ocupa locurile 2-4 in topul pietei sunt TNT Romania – cu afaceri de 20 de milioane de euro in 2005, DHL International Romania – 18 milioane euro si Cargus – 15,3 milioane euro si Fan Courier Express pe locul cinci, cu afaceri de 14 milioane euro.

Citeste si:  Renault isi dezvaluie planul strategic

Crestere de 15% in primul trimestru

Piata de curierat a inregistrat o crestere de circa 15%, adica aproape 20 milioane euro, in primele sase luni ale anului, si se inscrie astfel in tendintele din ultimii ani, care este de asteptat sa se mentina si dupa aderarea la Uniunea Europeana, potrivit reprezentantilor pietei de curierat din Romania. “Pe primele sase luni, piata a inregistrat o crestere de circa 10 – 20 %, intrand in trendul din ultimii ani.
Aceasta evolutie este de asteptat sa se mentina si dupa aderarea la Uniunea Europeana inca doi – trei ani, atunci cand cresterea anuala va fi de circa 30%”, a precizat Badescu. Reprezentantul AOCR a mai aratat ca, in cifre, cresterea de pe primele sase luni a fost de circa 10 – 20 milioane de euro, pe o piata care se ridica anual la circa 80 milioane de euro, fiind impartita in mod egal intre curieratul intern si cel international.

Crestere a volumului international

Citeste si:  Cinci companii pentru tichetele-cadou si de cresa

Companiile de curierat estimeaza ca apropiata integrare in UE si disparitia barierelor vamale vor genera o crestere a volumului de curierat, cu precadere a celui international. Marii operatori internationali au inceput inca de anul trecut sa se implice activ pe piata si, pana la finalul lui 2006, probabil ca alte cateva companii romanesti vor inregistra schimbari in structura actionariatului.
“Per ansamblu, in viitor, cei mari si puternici vor deveni din ce in ce mai puternici, cei mici fie se vor concentra pe nise si se vor specializa, fie vor incepe sa aiba probleme. Calitatea serviciilor si productivitatea vor fi liniile directoare care vor influenta decisiv evolutia companiilor furnizoare de servicii de curierat”, a conchis Octavian Badescu.

Autor: Adelina Vlad