– Pretul de achizitie al carburantilor apropiat de cel de vanzare, precum si lipsa serviciilor aferente activitatii vor face ca, in numai doi ani, numarul benzinarilor particulari sa scada la jumatate, urmand ca acestia sa dispara definitiv de pe piata
– Locatiile strategice in care activeaza “independentii” sunt vanate de marile companii de profil, acestea urmand sa cumpere benzinariile neprofitabile la preturi cuprinse intre 300.000 de euro si un milion de euro
– Serviciile conexe (restaurante, magazine, service) practicate de marii jucatori pot aduce pana la 50% din profit
Necazul benzinarului particular, bucuria marilor companii petroliere. In doar cativa ani, benzinariile independente de pe soselele Romaniei ar putea deveni istorie, acestea aflandu-se in imposibilitatea de a-si asigura un profit ce le-ar permite extinderea si modernizarea conform cerintelor comunitare. Astfel, dupa estimarile specialistilor, numarul benzinariilor independente ar putea scadea in primii doi ani de la aderare, la jumatate.
“E posibil ca in urmatorii doi ani sa asistam la o injumatatire numarului celor care presteaza astfel de servicii. Se poate sa se si depaseasca procentul de 50%”, ne-a spus Ion Tache presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari.
Potrivit acestuia, motivele pentru care pe benzinarii particulari ii asteapta zile negre, sunt multiple. “In primul rand, pretul cu care benzinaria achizitioneaza carburantul este foarte apropriat de cel cu care acesta il vinde”, a spus presedintele ABP. O a doua problema semnalata de acesta este lipsa serviciilor specifice unor benzinarii europene. Cum la micii agentii comerciali care se indeletnicesc cu acesta activitate, serviciile aferente lipsesc cu desavarsire, “profitul firmei este aproape inexistent”. In unlele cazuri, spune Tache, marile benzinarii obtin profit de pana la 50% de pe urma serviciilor conexe.
Benzinariile independente, absorbite de marii jucatori
Conform previziunilor presedintelui ABP, in zece ani nu vom mai putea vorbi de benzinarii particulare. Cu toate ca in momentul de fata, din totalul benzinariilor autohtone, cele independente reprezinta circa 45%, acestea vor fi achizitionate de marii jucatori din sector. Nimic ce ne-ar putea mira, dat fiind locatiile strategice ocupate in prezent de particulari.
Astfel, reprezentantul benzinarilor privati a mentionat ca marile retele de distributie carburanti de-abia asteapta sa cumpere bezinariile independente, care se vand, in general, la preturi cuprinse intre 300.000 de euro si un milion de euro.
700 de benzinarii independente
“Acum sunt inregistrate peste 700 de benzinarii independente. In primii doi ani de la aderare numarul acestora va fi mai mic cu 50% pentru ca Uniunea Europeana va impune noi standarde si va cere modernizari”, a mai spus Tache.
Pe langa profitul infim de pe urma carburantilor, scaderea numarului de statii care nu fac parte din retele organizate de distributie va fi determinata si de lipsa serviciilor si diferentele mici intre preturile de cumparare de la rafinarii si preturile de vanzare a carburantilor catre clienti.
“Clientii nu mai vin sa alimenteze la micile benzinarii pentru ca vor sa-si ia si ceva de mancare, sa-si spele masina sau sa bea o cafea. Asa ca, daca nu beneficiaza de astfel de servicii, prefera sa mearga la marile lanturi, care le ofera toate aceste posibilitati”, a declarat presedintele ABP.
El a mai aratat ca patronii pot castiga din vanzarea produselor petroliere numai datorita volumului vanzarilor, pentru ca profitul este, altfel, foarte redus.
Benzinariile particulare sunt prea inghesuite pe anumite portiuni de drum si multi dintre benzinari nu mai au credibilitate pentru ca in trecut au vandut carburanti contrafacuti, distrugand motoare, a mai afirmat Tache.
Magazinele din benzinarii – vanzari de 23 mil. euro
Magazinele amenajate in cadrul benzinariilor au realizat anul trecut vanzari de 84 milioane lei, cu 6% peste nivelul din 2004, acest segment de retail urmand sa se dezvolte puternic si in urmatorii ani, potrivit unui studiu Euromonitor. “Avand in vedere cresterea concurentei de pe piata, benzinariile din Romania au inceput sa isi imbunatateasca serviciile pentru a castiga loialitatea clientilor. O benzina ieftina si de calitate nu mai este astazi de ajuns pentru a garanta unei companii succesul pe piata”, se mai arata in studiul realizat de Euromonitor. In Romania existau la finele anului trecut 414 magazine amenajate in benzinarii, iar estimarile analistilor indica atingerea unui nivel de pana la 670 de unitati in urmatorii cinci ani si vanzari de 114 milioane lei in 2010. Vanzarile realizate de aceste magazine cu produse alimentare si nealimentare au fost anul trecut cu 46% mai mari fata de cele din 2000, urmand ca in 2010 sa fie cu 35% peste nivelul din 2005. “Daca tinem cont de dinamica achizitiilor de pe piata romaneasca a producatorilor de benzina, este de asteptat ca si concurenta dintre benzinarii sa creasca”, sustin analistii Euromonitor. Potrivit acestuia, cheltuiala medie a unui conducator auto intr-un magazin de acest gen reprezinta circa 2% din valoarea benzinei cumparate, adica un nivel destul de mic.
Autor: Gabriel Botezatu