Promisiunea privind neimpozitarea profitului reinvestit, facuta mediului de afaceri inca din primele luni ale anului, ar putea sa nu se concretizeze. Premierul a declarat ca decizia va fi luata dupa negocierile cu Fondul Monetar International (FMI) si Comisia Europeana (CE). “Desi a fost o masura asumata in planul anticriza, au facut-o pierduta pana acum. Este ca situatia recapitalizarii CEC”, ne-a declarat Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri (AOAR). Pe de alta parte, lipsa unor anunturi clare si din timp privind modificarile fiscale operate determina mediul de afaceri sa se gandeasca cu teama la surprizele care ar putea veni de la Finante pe finalul anului, dupa alegerile prezidentiale.
Scutirea de impozit a profitului reinvestit, una din masurile anticriza promise si amanate de mai multe ori de guvernanti, depinde de incasarile la bugetul de stat, a declarat ieri premierul. „Speram ca, în cadrul discutiilor cu FMI si CE, sa putem pune în practica neimpozitarea profitului reinvestit. Este una dintre cele mai importante masuri pe care le avem în vedere pentru sprijinirea mediului de afaceri si pe care am fi dorit sa o aplicam înca din aprilie-mai, însa ea trebuie corelata cu celelalte masuri si încasari la bugetul de stat, având în vedere constrângerile generate prin declansarea procedurii de deficit excesiv împotriva României”, a afirmat Boc. “Pentru neimpozitarea profitului reinvestit trebuie modificat Codul Fiscal, iar în acest an, acest lucru nu mai este posibil. Poate fi luat în calcul de la 1 ianuarie 2010”, a precizat Constantin Nita, ministrul pentru IMM-uri. Propunerea venita de la mediul de afaceri a fost taraganata prea mult pentru a mai fi aplicata in 2009, recunosc consultantii “Nu se poate vorbi despre aceasta masura la jumatatea anului. Are rolul ei, dar trebuie introdusa la sfarsitul anului fiscal, adica pana in luna mai”, a declarat ieri Luminita Ristea, consultant Nexia International.
Potrivit ei, masurile fiscale luate pana acum nu au ajutat, ci mai mult au impovarat contribuabilii, deoarece s-a inasprit toata legislatia cu privire la taxe si impozite, iar birocratia a crescut.
Surprize fiscale dupa prezidentiale
Mediul de afaceri se teme ca in lipsa unor modificari fiscale din timp, vom avea parte de surprize la sfarsit de an. “Este posibil ca modificarile pe Codul Fiscal sa se produca pe final de an, dupa alegerile prezidentiale”, a declarat consultantul fiscal Dinu Petre. Scenariul este cu atat mai credibil, cu cat intentiile Ministerului de Finante de a declansa consultari pe tema noului Cod Fiscal au fost abandonate din fasa. “Ministerul trebuia sa puna in dezbatere modificarile semnificative ale Codului Fiscal in martie pentru a putea fi discutate public, finalizate si apoi prezentate spre aprobare Parlamentului. Proiectul a stagnat din lipsa unei decizii politice cu privire la modificari de substanta ale acestuia”, ne-a precizat avocatul Gabriel Biris.
Solutii propuse de consultanti
Expertii spun ca solutii pentru cresterea incasarilor bugetare sunt si fara sa se opereze asupra principalelor cote de impunere, dar este nevoie de vointa politica. Astfel, Gabriel Biris vorbeste despre plafonarea bazei de calcul la contributiile sociale, masuri simplificate la TVA, legislatie care sa ajute la dezvoltarea holdingurilor, reformarea impozitului pe cladiri, clarificarea impozitarii castigurilor din tranzactii imobiliare, masuri discutate in mediile de afaceri. Pe de alta parte, Luminita Ristea aduce in discutie impozitele pe lux si pe terenuri agricole nelucrate, precizand ca cele doua masuri ar putea aduce venituri suplimentare de 1% din PIB. “Impozitul minim trebuie eliminat, dar in locul lui trebuie sa existe ceva care sa aduca intr-adevar bani la buget. O solutie este introducerea impozitului pe lux de la 1 ianuarie 2010, deoarece trebuie corelate veniturile personale cu luxul etalat”, a declarat ea.
Masura, aplicata asupra imobilelor si masinilor, ar putea fi gestionata de autoritatile locale, adauga ea. Pe de alta parte, introducerea impozitului pentru terenurile nelucrate ar conduce la cresterea rentabilitatii terenurilor prin marirea suprafetelor utilizate. „Cei care detin aceste terenuri trebuie fortati sa le lucreze. Daca se introduce o taxa semnificativa, terenurile nelucrate ar putea fi date în arenda si s-ar crea, astfel, mari suprafete agricole”, a explicat Ristea.
Florina Andronache