Avand in vedere iminenta intentie a guvernantilor de a introduce o taxa ecologica la importul de autovehicule rulate din Uniunea Europeana, dupa momentul aderarii, Automobil Clubul Roman, in numele membrilor sai, declara:
Asa cum se stie, integrarea in Uniunea Europeana conduce la o liberalizare a circulatiei marfurilor, deci si a autoturismelor.
Indelung asteptata de cei dornici sa isi cumpere din UE un automobil competitiv, chiar rulat, aderarea le-ar putea aduce neasteptate surprize acestora, prin “bunavointa mascata” a unor grupuri de interese in domeniul auto. Aceasta chiar cu riscul asumat (din pacate de Romania!) de a intoarce spatele principiilor europene de piata libera!
Activitatea de lobby a importatorilor de automobile pe langa Guvernul Romaniei si poate chiar pe langa Primul Ministru – fost si posibil viitor dealer auto ! – pentru limitarea importurilor de automobile second hand, ca urmare a liberalizarii pietei auto in urma aderarii la UE, este pe cale sa-si atinga obiectivul. Astfel, se incearca limitarea importurilor acestor automobile, prin impunerea de bariere fiscale artificiale.
Pentru evitarea protestelor firesti ce ar putea aparea in urma restrictionarii dreptului de a comercializa liber automobile, contrar principiilor pietei libere din interiorul UE, grupurile de interese au gasit ca pretext, o portita “ecologica”. Astfel, Ministerul Mediului intentioneaza sa propuna spre aprobare Executivului o taxa “ecologica”, care sa se aplice la inmatricularea automobilelor rulate, aduse din Uniunea Europeana, dupa momentul aderarii.
Taxa, a carei valoare ar urma sa fie intre 1.000 si 2.000 de euro, ar trebui sa se stabileasca in functie de vechimea automobilului si de gradul de poluare al acestuia. Criteriile de aplicare a acestei noi taxe se discuta la nivel guvernamental.
In acelasi timp, Guvernul doreste sa reia programul de innoire a parcului auto prin acordarea celebrei “prime de casare”, prin finantarea de catre Administratia Fondului de Mediu. Decizia este inca pe lista de asteptare a Guvernului, dar cunoscand “interesele majore”, nu ne indoim de viitoarea adoptare a acesteia.
Nu vedem de ce ar fi atat de „ rau „ sa creasca importul de autoturisme rulate, deoarece, pe baza principiilor concurentiale, importatorii or fi obligati sa renunte la practicile monopoliste anticoncurentiale, iar preturile autoturismelor noi se vor diminua fata de valorile exagerat de mari existente in Romania. Intr-o piata libera, in relatia vanzator-cumparator, Guvernul nu trebuie sa intervina folosind parghii protectioniste in favoarea uneia dintre parti!
Iata cum vom ajunge ca automobile care circula fara probleme in Germania, Belgia, Italia, Spania, Franta, Austria, etc, sa fie taxate „ecologic”… in Romania!