Soarta economiei mondiale va intra in curand pe mainile companiilor din tarile in curs de dezvoltare. Acestea cunosc cea mai rapida evolutie, la scara globala, cea mai buna capacitate de acomodare pe diferitele tipuri de piete, si au parte de intaietate in regiunile relativ sarace.
Un studiu recent, realizat de Boston Consulting Group (BCG), si citat de cotidianul francez Le Monde, vorbeste de primele 100 de companii de pe pietele emergente care au toate sansele sa rastoarne evolutia economiei mondiale.
La ora actuala sunt numai 100. In cativa ani insa se va ajunge cu siguranta la cateva mii de astfel de firme. Aproximativ 70 dintre ele sunt localizate in Asia (44 in China si 21 in India), 18 in America Latina, iar restul, in mare parte, in Turcia si Rusia.
Cifra de afaceri a acestor 100 de intreprinderi a ajuns la 715 miliarde de dolari in 2004 (iar asta printr-o crestere de aproape 24% fata de 2003), adica, releva studiul BCG, cat suma Produsului Intern Brut (PIB) al Mexicului si Rusiei.
Mai mult decat atat: daca in 2004 mai bine de 28% din cifra lor de afaceri era realizata pe plan international, in curand aceasta se prognozeaza sa ajunga la 40%, fapt care dovedeste o foarte buna capacitate de integrare pe piata si de rezistenta in fata firmelor cu traditie, din statele dezvoltate.
´´La origine, acestea au fost micro-intreprinderi foarte bine implantate pe plan local – pe piete domestice extrem de vaste – si care astazi se intereseaza de pietele dezvoltate´´, precizeaza studiul. ´´Pana de curand, numai cateva zeci de companii din tarile in curs de dezvoltare puteau fi vazute ca lideri pe pietele emergente.
Astazi sunt sute, iar acest lucru este in acord cu asteptarea ca pana in 2050, China si India sa ajunga printre primele trei puteri ale lumii´´, observa David Michael, vicepresedinte al BCG si coautor al studiului.
´´Noii competitori care se ridica pe pietele emergente practica preturi reduse, au ambitii de lideri si se folosesc de denumiri si servicii moderne´´, mai precizeaza raportul.
Rentabilitatea nu lasa deloc de dorit: rezultatul lor operational reprezinta in medie 20% din vanzari, iar asta in conditiile in care intreprinderile americane care compun indicele S&P500 la Bursa de la New York afiseaza o marja operationala de 16%, cele din indicele Nikkei, de 10%, iar cele de la Dax, din Germania, de 9%.

Citeste si:  Lohn-ul carnii de porc dezbina patronatele de profil

Avantajul costurilor

Cel mai mare avantaj al intreprinderilor din tarile in curs de dezvoltare provine din faptul ca, spre deosebire de rivalii cu traditie, folosesc in general mana de lucru ieftina, in toate sectoarele.
Statistic, BCG a ajuns la concluzia ca forta de munca a acestor intreprinderi este de 10-20 de ori mai ieftina decat in tarile in curs de dezvoltare.
Acest lucru le permite sa vanda mult mai ieftin si sa inregistreze castiguri substantiale pe plan international.
´´Exista insa din ce in ce mai multe birouri de cercetare, de centre de cercetare si dezvoltare, din ce in ce mai multi ingineri, ei insisi mai slab platiti decat omologii occidentali, dar care produc servicii de inalta calitate´´, remarca studiul. Printre altele, raportul mai remarca si faptul ca aceste intreprinderi sunt un produs al tarilor unde puterea de cumparare este extrem de mica. Acomodate cu acest fapt, ele se dezvolta intr-o cultura ´´low cost´´ pe care intreprinderile occidentale nu o practica decat sporadic.
In plus, ele beneficiaza de echipamente si tehnologie moderna, de active noi (cu o medie de 7 ani in China – in conditiile in care in SUA media este de 17 ani) si de o multime de surse de finantare, care le vor facilita extinderea pe pietele in curs de dezvoltare, dar si in Europa de Est si America.
´´Sa gestionezi 1, 2 sau 3 miliarde de dolari este remarcabil. Daca facem insa comparatia cu giganti care cantaresc de 20, 30 de ori mai mult, atunci ne dam seama ca este nevoie de o structura manageriala pe care aceste societati nu o detin la ora actuala.
“Cu toate acestea, conchide studiul, trebuie sa ne asteptam in viitorul apropiat la o adevarata explozie a acestor intreprinderi”.

Citeste si:  Firmele, pedepsite penal pentru infractiunile administratorilor

Cele mai importante companii din tarile emergente

Firmele mentionate de BCG in raportul sau provin din toate domeniile: din sectorul industrial, din cel extractiv, tehnologic, etc. Cele mai puternice nume citate sunt:
– BYD (China): cel mai mare producator la scara mondiala de baterii pe nichel-cadmiu. Acesta detine 23% din piata acumulatorilor pentru telefoanele mobile;
– Bharat Forge (India), al doilea din sectorul metalurgic la scara mondiala;
– Embraer (Brazilia): producator de avioane, care a depasit deja Bombardier;
– Chunlan Group Corp.(China): controleaza 25% din piata italiana a aparatelor de aer conditionat;
– Johnson Electric (China): lider mondial in producerea de motoare electrice de dimensiuni mici;
– Pearl River Piano Group (China ): cel mai mare producator mondial de piane;
– Ranbaxy Pharmaceuticals (India): unul dintre primii zece actori de pe piata farmaceutica.

Autor: Bogdan Vasilescu