Productia totala lunara a bijuteriilor in Romania este de o jumatate de tona, din care 50 la suta bijuterii din aur, iar cealalta jumatate din argint. Din cele 250 de kg de bijuterii din aur produse, mai putin de cinci la suta sunt bijuterii cu diamante, potrivit presedintelui Patronatului Bijutierilor din România (PBR), Heinz Karl, citat de agentia de presa Rompres intr-o analiza citata de ziarul financiar exclusiv electronic www.SMARTfinancial.ro.

In Romania se vand lunar 50 de kg de diamante, considerate briliante, dupa slefuire. “Din volumul pietei, care este foarte greu de estimat din cauza existentei pietei subterane, vanzarile bijuteriilor în România se ridica la peste o tona, lunar. Pastrându-se proportiile, vânzarile briliantelor reprezinta cinci la suta din acest total”, a declarat, pentru Rompres, Heinz Karl.

Din totalul operatorilor de metale pretioase, aproximativ 3.700 de firme, o foarte mica parte se axeaza pe operarea pietrelor pretioase. “Daca piata subterana a aurului reprezinta 70-80 la suta din totalul pietei, în ceea ce priveste briliantele exista o proportie mai mica, deoarece intervine factorul de încredere a clientilor. Sunt avantajate firmele vechi, preferate de consumatori. Astfel, piata subterana a briliantelor este de 40-50 la suta din totalul pietei”, a adaugat Heinz Karl.

Acesta a subliniat ca, atunci cand se vorbeste de comert al briliantelor, se vorbeste de briliante în bijuterii. “Piata subterana cuprinde bijuteriile cu briliante deoarece fiscalitatea, însemnând 25 la suta accize si 19 la suta TVA, se apropie de 50 la suta. Astfel, multi comercianti muta afacerea la subteran. Sunt acele persoane care merg cu sacosa si vând bijuterii”, a explicat Heinz Karl.

Citeste si:  Petrolistii pot evita suprataxarea cu investitii in biocombustibili

Ca punct de plecare, o piatra de briliant de 0,10 carate poate costa între 100 si 300 de euro, potrivit estimarilor presedintelui PBR.
Totodata, acesta a exemplificat variatia preturilor pentru briliante astfel: o piatra de un carat poate fi considerata scumpa la 500 de euro, dar, de asemenea, o piatra la aceeasi greutate poate fi ieftina la 10.000 de euro.

In opinia bijutierilor, ritmul de crestere anual al vânzarilor se situeaza între 10 si 20 la suta. În România, ca sortimente, pe primul loc sunt comercializate, în proportie de 60 la suta, inelele de dama, urmate de pandantive, lantisoare si cercei, cu 20 la suta, bratari, 10 la suta, în timp ce bijuteriile pentru barbati ocupa ultimul loc, cu o pondere pe piata situata sub 10 la suta.

În ceea ce priveste productia românesca de bijuterii, în tara functioneaza câteva firme specializate. “Briliantele provin din import. Exista firme care le slefuiesc, apoi le returneaza tarii din care provin. Nu avem o productie relevanta. S-a dorit realizarea comertului cu briliante destinate investitiilor, însa nu exista o piata a investitorilor în diamante”, a mentionat Heinz Karl.

Citeste si:  IMM-urile ar putea beneficia de marirea perioadei de returnare a finantarilor

Principalii jucatori pe piata bijuteriilor, Royal Caro si Cellini, precum si firmele prezente în mall-uri sau hoteluri, reprezinta mai putin de 10 la suta din totalul pietei. “Cererea este însa în crestere. Prin urmare, afacerile din domeniul bijuteriilor vor fi profitabile în viitor. Exista cerere, clientela orientându-se spre bijuteriile care au si pietre pretioase”, a adaugat presedintele PBR.

Despre evolutia pietei bijuteriilor dupa aderarea României la Uniunea Europeana, acesta a precizatca, dupa intrare, ar fi de dorit ca fiscalitatea sa fie asemeni celei din spatiul european, unde se aplica doar taxa pe valoare adaugata. “Astfel, va putea exista o competitie reala. Pierderile la bugetul României, ca urmare a pietei negre cu bijuterii, se ridica anual la circa 5,8 milioane de euro”, a subliniat Heinz Karl.

In ceea ce priveste piata diamantelor sintetice, a caror productie este destinata exclusiv sectorului industrial, pe piata românesca exista o singura societate de productie a acestui gen de materiale. Este vorba despre SC Rami Dacia SA, de altfel, unicul producator de diamante sintetice din estul Europei.

Activitatea de baza a SC Rami Dacia SA o reprezinta productia si comercializarea diamantelor sintetice, aceasta având o pondere de circa 61 la suta din cifra de afaceri a companiei, estimata de Emil Jianu, directorul de productie al societatii, în perioada ianuarie -octombrie 2006, la un milion de dolari, valoare egala cu cea înregistrata în aceeasi perioada a anului 2005.

Citeste si:  Facilitati pentru IMM-uri

Aproximativ 85 la suta din produsele Rami Dacia sunt exportate în Europa, în tari precum Belgia, Olanda, Spania, Italia, Ucraina, Turcia, Bulgaria, precum si în SUA si în Asia, în Coreea de Sud, Hong Kong si Iran. Pe piata românesca, societatea comercializeaza 15 la suta din productia totala.

Afacerile în domeniul productiei de diamante sintetice sunt profitabile în masura în care se investeste în tehnologie, atât timp cât se tine pasul cu noutatile în domeniu de pe piata internationala, potrivit directorului de productie al Rami Dacia.

“In ultimii ani, productia de diamant sintetic la nivel mondial a cunoscut schimbari majore, ajungându-se de la o productie de circa 500 milioane karate la nivelul anilor 1995 – 1996, la o productie care depaseste 1.200 milioane carate. Daca în urma cu câtiva ani, principalii producatori de diamante sintetice erau De Beers (Africa de Sud) si General Electric (S.U.A), în prezent centrul de greutate s-a transferat în China, care, dupa cum reiese din datele publicate, produce peste 800 milioane carate”, a declarat Emil Jianu.