Furnizori de piese auto din Asia si Europa de vest vor continua sa-si vanda produsele in Europa centrala. Cu toate acestea, personalul de conducere declara ca boom-ul in sectorul auto incepe sa scada dramatic din cauza lipsei de oameni calificati. Giganti precum GM, Toyota Motor Co si Volkswagen AG au transformat regiunile in care isi defasoara activitatea in adevarate uzine in care piesele auto se produc pe banda rulanta.

Mutarea acestora catre estul Europei combinata cu usurarea legilor prevind restrictiile de munca din vest a secatuit de resurse forta de munca necalificata din Uniunea Europeana, in state precum: Republica Ceha sau Slovacia. Acum incepe bataia pe forta de munca calificata, pentru oameni cu un nivel avansat de cunostinte in domeniul auto.

”Este extrem de dificil sa gasim oameni priceputi. Chiar daca cauti in ziare tot nu gasesti. Acest lucru devine o constrangere a unei expansiuni viitoare. Avem target-uri ferme pentru viitor. Trebuie sa construim 250.000 de unitati in acest an si 300.000 de unitati in 2008 pentru noul model Tiguan”, declara Norbert Gabriel, manager general Brose Bratislava, in timpul unei conferinte de presa.

Citeste si:  25 000 de Renault si Nissan vandute in Romania in 2005

Brandul german Brose a venit in Slovacia pentru a face sisteme de inchidere a usilor entru Volkswagen si corpuri pentru Porsche Cayenne, asamblate la fabrica Volkswagen de langa Bratislava.

Brose tinteste fabricanti auto precum PSA/Peugeot-Citroen si Kia Motors Corp., care doresc marirea productiei la 300.000 de unitati pentru anul ce va urma. Insa managerii fabricilor isi arata profunda ingrijorare asupra lipsei fortei de munca.

“Avem 100 de muncitori in minus”, declara Soon-Pil Kwoun, vice presedintele fabricii Kia din nord-vestul Slovaciei, fabrica lansata in decembrie. Chiar si Volkswagen care a dominat sectorul auto slovac inca din 1991, se simte constrans de lipsa personalului calificat la fabrica din afara Bratislaviei.

Fuxul de investitori va creste capacitatea de productie auto din Polonia, Republica Ceha, Ungaria si Slovacia cu 34 de procente pana in 2012. Estimarea a fost facuta de cunoscuta firma de audit PricewaterhouseCoopers.

Asociatia constructorilor auto din Slovacia prevede o crestere cu 40.000 de locuri de munca in urmatorii 3-4 ani. Datorita faptului ca presonalul calificat se gaseste foarte greu, nivelul salariilor va creste. Beneficiile zonelor in care forta de munca este ieftina vor scadea in urma cresterii salariale. Momentan nivelul salarial este de trei ori mai mic decat in vestul Europei.

Citeste si:  General Motors renunta la Daewoo Craiova

“Exista opotunitati bune in ceea ce priveste asamblarea fabricilor in estul Europei insa lipsa personalului calificat poate constitui un risc deloc neglijabil”, explica Martin Hofmann, director executiv pentru achizitii Volkswagen, Germania.

In lipsa de personal calificat companiile dezvolta programe pentru instruirea personalului. PSA/Peugeot-Citroen a cheltuit patru milioane de dolari pentru imbunatatire educatiei potentialilor angajati, in Slovacia.