Devalorizarea leului accentueaza starea de “asteptare”, care este contraproductiva. Afacerile care se adreseaza direct populatiei- cele mai afectate. Lantul de reactii: devalorizarea leului- cresterea preturilor- scaderea consumului- scaderea productiei- concedieri/falimente poate fi “rupt” de masuri de stimulare fiscala si economica.
“Prima reactie la orice crestere de curs valutar este de a “astepta” sa vedem ce urmeaza; miscarile bruste de pe orice piata “sperie” atat oamenii, cat si business-urile. Daca leul s-ar fi devalorizat in aceeasi proportie, dar intr-un interval de timp mai mare- cateva luni in loc de 2-3 saptamani, efectele ar fi fost mai putin dramatice. Si asa in ultima perioada asistam din ce in ce mai mult la lipsa de asumare a unor decizii si frica de schimbare (mai mica sau mai mare, in functie de specificul business-ului), date de situatia din Europa, care este inca departe de a iesi din actuala criza. Acum a intervenit si deprecierea puternica si rapida a monedei nationale, care accentueaza amanarea, iar amanarea nu este constructiva deloc…“, a aratat Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate.
Sunt business-uri care simt imediat deprecierea leului si altele care resimt efectele cu o oarecare intarziere, dar cum „in spatele” fiecarei afaceri se regaseste- in cele din urma- populatia, atunci efectul este sesizabil. Afacerile care se adreseaza populatiei in mod direct sunt desigur cele mai afectate, arata expertii R&M Audit Contabilitate. De exemplu, o fabrica de paine utilizeaza inclusiv ingrediente din import, care devin mai scumpe; daca producatorul scumpeste painea, ii vor scadea vanzarile; daca nu o scumpeste, va suporta diferenta de pret din adaosul sau comercial, deci profitul ii va scadea oricum.
“In business, depinde unde te situezi, caci daca ai contracte clare in Euro, cu plata in echivalent lei, atunci trebuie sa scoti mai multi bani din cash flow-ul firmei pentru a onora contractele (in situatia in care aceste rate nu pot fi amanate la randul lor). E clar ca devalorizarea nu este buna pentru nimeni. Exportatorii sunt ceva mai privilegiati, dar si acestia prefera, adesea, stabilitatea, in locul unei piete de la care nu stiu la ce sa se astepte“, a precizat Mirela Serban.
Importatorii trebuie sa creasca preturile pentru ca vor cumpara mai scump euro pentru a plati marfa achizitionata, iar producatorii romani -cel mai probabil- vor creste preturile pentru ca au plati legate de cursurile Euro/Leu si USD/Leu pentru unele dintre materiile prime, rate la credite de capital de lucru sau investitii, combustibili etc.
“Iar dupa cresterea preturilor urmeaza scaderea consumului- si asa deficitar, scaderea in consecinta a productiei, posibile concedieri sau scaderea salariilor etc, ceea ce adanceste scaderea consumului, astfel incat se reia intregul circuit… daca guvernul nu intervine cu masuri inteligente de a compensa acest ciclu defectuos si de a stimula productia si consumul“, arata Mirela Serban.
Ce pot face intre timp firmele pe cont propriu? Producatorii ar putea sa isi orienteze (o parte mai mare) din productie catre export, doar ca nu este un lucru simplu de realizat si dureaza pana este pus in practica. Optimizarea cash-flow-ului, a sistemului de incasari si plati este o solutie pe care consultantii R&M Audit Contabilitate o propun intrucat efectele acesteia pot fi vazute pe termen scurt si se poate evita blocajul financiar generat de facturile mai mari care vin la plata. In plus, astfel se <<cumpara>> putin timp pentru a analiza si a propune solutiile pe termen mediu si lung, arata expertii R&M Audit Contabilitate. De asemenea, trebuie analizat costul contractului versus costul deprecierii leului, adica: daca o firma achita facturile (mai mari) la termen, are anumite avantaje financiare, cum ar fi, de exemplu, credit note (reduceri), bonusuri, volume etc? Iar daca intarzie platile- care sunt penalitatile imediate si pierderile comerciale pe viitor?
“In concluzie, fara masuri de stimulare fiscala si economica, pentru firme devalorizarea leului va insemna mai putin bani si va genera reactii in lant care, pe termen mediu, vor conduce la noi reduceri de personal in orice business si deci cresterea somajului. Nimic nu este ireparabil insa, daca oficialitatile doresc acest lucru: trebuie doar vointa si inteligenta de a gasi solutii care fac diferenta intre colapsul unor firme si… revenirea economiei, asa ca asteptam propunerile coerente pe termen mediu (cel putin)“, a precizat Mirela Serban.
***
Despre R&M Audit-Contabilitate
Infiintata in anul 2000, compania a devenit lider in solutii fiscale si contabile inteligente, care au la baza competenta in domeniul financiar, completata de o viziune avangardista asupra mediului de business.
R&M Audit -Contabilitate ofera servicii de audit, consultanta fiscala si financiara, contabilitate, salarizare, controlling si arhivare.
Cu un portofoliu de peste 200 de clienti, care cumuleaza 300 de puncte de lucru, compania a avut prilejul de a cunoaste particularitatile firmelor din majoritatea sectoarelor de activitate: agricultura, asigurari, brokeraj, comert, constructii, farmaceutic, fonduri structurale, import-export, IT, media, productie, publicitate, turism etc.
R&M Audit- Contabilitatet (R&M Audit SRL) este certificata de Camera Auditorilor Financiari din Romania, Camera Consultantilor Fiscali, precum si de catre Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR).