Pentru ca exportul se va diminua si valoarea importurilor de mobila va creste, sectorul mobilei ar putea sa genereze un deficit, a declarat Aurel Rizea, presedintele executiv al Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania, agentiei Mediafax.

El a mai spus ca producatorii interni se vor confrunta cu concurenta marilor lanturi de retaileri de mobila, care vor intra pe piata cu produse din import la preturi reduse.

“Sunt deja companii mari din Franta si Germania care prospecteaza piata pentru a deschide lanturi de magazine. Acestia vand produse aduse din toate colturile lumii. Intrarea acestora pe piata va influenta firmele romanesti de profil”, a afirmat Rizea.

Prima companie straina care va intra pe piata romaneasca de retail de mobila este grupul suedez Ikea, care va deschide primul magazin in Bucuresti in perioada martie-aprilie. Magazinul va fi amplasat in zona comerciala a proiectului imobiliar Baneasa pe o suprafata de 26.000 de metri, unde vor fi comercializate peste 7.000 de articole de mobilier si accesorii.

Reprezentantul APMR a preconizat ca in 2007 productia de mobila se va orienta in mod egal pe piata locala si cea externa.

Productia de mobila se va mentine si in 2007

Citeste si:  Câte firme din UE și G7 au plecat din Rusia

Ritmul de crestere a productiei in acest an se va mentine in jurul valorii de 5-6% sau va fi chiar mai mare in special datorita evolutiei pietei constructiilor.
Rizea a mentionat ca, potrivit datelor preliminare, exportul a reprezentat anul trecut aproximativ 58% din totalul productiei de mobila, fata de 75% in anii precedenti.

In anul 2005, productia de mobila a fost de 1,195 miliarde de euro, in timp ce exporturile au ajuns la 895 milioane de euro, potrivit datelor APMR.
Principalele piete de desfacere pentru producatorii de mobila romani sunt Franta, cu 18% din totalul exporturilor, Germania – 16,3%, Italia – 13,6% si Olanda – 7,7%. Statele UE atrag 85% din volumul total de export de mobilier.

Romania ocupa locul 24 in lume din punct de vedere al exportului de mobila, inaintea sa plasandu-se tari precum China, Italia sau Polonia.

Importurile sunt 15% din piata

In anul 2005, importul de mobila realizat a fost de 229,4 milioane de euro, ceea ce reprezinta o pondere destul de insemnata.
“Consideram ca acest nivel este insemnat, reprezentand aproximativ 15% din volumul productiei realizat in tara.

Acest fenomen ne afecteaza, dar totodata consumatorii din Romania au posibilitatea sa aleaga intre oferta producatorilor din Romania si cea a concurentilor”, a afirmat consilierul tehnic APMR.

Citeste si:  Vodafone recurge la concedieri în Germania

Cresterea continua a tarifelor la materiile prime, materiale si utilitati, migrarea fortei de munca pregatite si calificate constituie principalele probleme cu care se confrunta acest sector.

O alta dificultate cu care se confrunta producatorii romani o constituie majorarea importului de mobilier din China, Turcia, Polonia, dar si nivelul redus al investitiilor realizate, datorita ratei scazute a profitului obtinut din activitatea de baza. De asemenea, aprecierea brutala a monedei nationale a creat dificultati si pentru producatorii de mobila cu activitate de export. Astfel, incasarile in lei la cursul zilei, in anul 2005, au fost cu 2,9% sub nivelul anului 2004.

Boom-ul constructiilor trage si vanzarile de mobila

Gama mobilierului care se distribuie pe piata interna este foarte diversificata, fiind solicitate atat modelele pentru amenajarea locuintelor, in special cele destinate tineretului, cat si modele pentru spatii social-culturale.

Luand in considerare ritmul de crestere al construirii de locuinte, se estimeaza o evolutie ascendenta a cererii de mobilier pe piata interna. “Avand in vedere amploarea pe care o au acum constructiile de locuinte, consideram ca, in continuare, va fi solicitata mobila, in special cea executata de catre producatorii din tara, nivelul calitativ fiind similar cu cel al concurentilor din exterior”, a declarat presedintele executiv al APMR.

Citeste si:  25.000 lei pentru IMM in scopul dezvoltarii exporturilor

Rusia si Ucraina – posibile piete externe

Potrivit aprecierilor presedintelui APMR, trendul de export se va mentine pe piata europeana.

“Apreciem ca principalele tari in care se vor orienta exporturile de mobila vor fi tot cele membre UE”, a declarat Aurel Rizea. Cu toate acestea, producatorii de mobila din Romania incearca sa patrunda mai mult pe piata Rusiei si a Ucrainei, care au posibilitate de absorbtie, dar taxele vamale de import sunt impovaratoare.
Capacitatea competitiva a produselor de mobilier pe pietele externe este dependenta de evolutia preturilor si tarifelor materiilor prime, materialelor, utilitatilor, transporturilor si fluctuatia cursului de schimb, precum si de pastrarea personalului calificat.

Tintele macroeconomice pe termen mediu estimeaza o crestere anuala de peste 5% pentru industria prelucratoare.

Autor: Catalina Sandu